Consiliile judeţene care au aeroporturi în administrare vor să înființeze o companie aeriană proprie care să facă legătura între orașele în care se află aeroporturile pe care le au în administrare, fără să mai treacă prin București. Numele companiei ar putea fi Liniile Aeriene Române, informează observatornews.ro.
Compania ar putea fi înființată ca o asociere a 15 consilii județene. La proiect participă și Camera de Comerț și Industrie a României, care și-a asumat să elaboreze studiul de oportunitate. „Se va pleca, probabil, cu un minim de avioane de cinci. Bineînțeles că firma nou-înființată va fi cea care va contracta aceste avioane”, a declarat Mihai Daraban, președintele CCIR.
În esență, este vorba de rute interne scurte, pe care Liniile Aeriene Române ar urma să le facă cu avioane de mici dimensiuni. Deja există o variantă de model care se pretează la acest gen de activități, anume un avion produs în Cehia cu o capacitate de 19 persoane și o viteză de croazieră de 430 km/h, cu un cost minim de 7.500.000 de euro.
„Câștigă mai multe categorii sociale, că vorbim de oameni de afaceri, că vorbim de medici, că vorbim de cei care vor să facă turism, putem vorbi de orice categorie socială. Eu cred că beneficiari suntem toţi”, a declarat Șerban Todorică, președintele Consiliului Județean Brașov.
Înființarea companiei ar avea avantajul că ar intensifica traficul aerian pe multe dintre aeroporturile din țară, o problemă majoră pentru consiliile județene care le adminsitrează. În momentul de față, multe dintre ele funcționează în pierdere și depind de subvențiile venite de la CJ-uri sau de la guvernul de la București.
România a investit mult în ultimii ani în infrastructura aeroportuară din provincie, inclusiv cu fonduri europene, însă în unele cazuri rezultatele economice se lasă așteptate, iar din 2019 a fost aplicată o schemă de ajutor de stat pentru aeroporturile cu un trafic de sub 200.000 de persoane pe an, schema având o valoare totală de 202.016.000 lei, iar termenul-limită pentru derularea ei fiind stabilit 31 decembrie 2023.
Pandemia de Covid-19 a avut efecte devastatoare asupra traficului aerian în anul 2020, însă anul 2022 a readus traficul pe aeroporturi la un nivel comparabil cu anul de vârf 2019. Cu toate acestea, o parte din aeroporturile din România rămân în continuare neviabile economic, iar schema de ajutor de stat are un nou termen-limită, 31 decembrie 2026.
Unele dintre aeroporturile din provincie au un trafic ridicat și nu depind de subvenții, precum cele din Cluj (2,6 milioane pasageri în 2022) sau Timișoara (1,1 milioane), însă altele au probleme mari din aceste punct de vedere, având sub 200.000 de pasageri pe an: Târgu Mureș, care a avut 177.000 de pasageri în 2022, Constanța – 78.000, Baia Mare – 76.000, Satu Mare – 60.000, Arad – 16.000, București Băneasa – 9.600 și Tulcea – 360. De pe ultimele trei au fost doar zboruri neregulate sau charter.
Înființarea unei linii aeriene care să le conecteze direct, fără să mai treacă prin București, ar putea să contribuie la creșterea numărului de pasageri pe aceste aeroporturi, mai ales că ar fi o alternativă mai rapidă și la transportul rutier sau feroviar, care este încă deficitar în țara noastră din punctul de vedere al vitezei.