News

Micile aeroporturi, ținute în funcțiune cu bani de la buget. Cel din Tulcea a avut mai puțin de un pasager pe zi

Guvernul se pregătește să acorde mai mulți bani pentru o serie de aeroporturi care au un trafic de persoane foarte redus.
23.10.2023 | 09:17
Micile aeroporturi tinute in functiune cu bani de la buget Cel din Tulcea a avut mai putin de un pasager pe zi
Aeroporturile din Arad, Tulcea și București-Băneasa primesc doar curse neregulate sau charter/ Sursă foto: Facebook și Inquam Photos-George Călin
ADVERTISEMENT

Ministerul Dezvoltării Regionale se pregătește să prelungească ajutorul de stat pentru unele aeroporturi regionale cu trafic redus, cu speranța că acestea vor deveni într-o bună zi viabile economic. Însă perspectiva pare foarte îndepărtată pentru unele dintre acestea, un exemplu fiind aeroportul din Tulcea care în 2022 a avut mai puțini pasageri decât numărul de zile dintr-un an.

România a investit mult în ultimii ani în infrastructura aeroportuară din provincie, inclusiv cu fonduri europene, însă în unele cazuri rezultatele economice se lasă așteptate, astfel că aceste aeroporturi încă nu-și pot menține activitatea fără subvenții de la guvern sau de la consiliile județene care țin neapărat să aibă un aeroport pe teritoriul județului.

ADVERTISEMENT

Aeroporturi cu trafic de sub 200.000 de pasageri pe an

Din 2019 a fost aplicată o schemă de ajutor de stat pentru aeroporturile cu un trafic de sub 200.000 de persoane pe an, schema având o valoare totală de 202.016.000 lei, iar termenul-limită pentru derularea ei fiind stabilit 31 decembrie 2023. Schema a fost binevenită mai ales că pandemia de Covid-19 a avut efecte devastatoare asupra traficului aerian în anul 2020.

Între timp a urmat un an bun, 2022, care a readus traficul pe aeroporturi la un nivel comparabil cu anul de vârf 2019. Cu toate acestea, o parte din aeroporturile din România rămân în continuare neviabile economic, iar consiliile județene au cerut prelungirea schemei de ajutor de stat. Măsura este prevăzut într-un proiect de ordin al ministrul de Dezvoltării, Adrian Veștea și prevede un nou termen-limită, 31 decembrie 2026.

ADVERTISEMENT

Concomitent, valoarea totală a schemei crește la 404.053.000 lei, ca și valoarea alocărilor anuale. Dacă în acest an aeroporturile au beneficiat de 45,1 milioane lei prin acest mecanism, în 2024 vor primi 68,4 milioane, iar alocările pe 2025 și 2026 sunt la valori similare. De asemenea, banii se vor împărți la mai puține aeroporturi întrucât, potrivit datelor pe anul 2022 furnizate de Asociația Aeroporturilor din România, cele din Oradea și Craiova au depășit pragul de 200.000 de pasageri anual, deci nu mai sunt eligibile pentru această schemă de ajutor.

Rămân șapte aeroporturi care pot primi banii începând din 2024: Târgu Mureș, care a avut 177.000 de pasageri în 2022, Constanța – 78.000, Baia Mare – 76.000, Satu Mare – 60.000, Arad – 16.000, București Băneasa – 9.600 și Tulcea – 360. De pe ultimele trei au fost doar zboruri neregulate sau charter.

ADVERTISEMENT

Toate au înregistrat o creștere a traficului față de anul 2021, însă există diferențe în ce privește ritmul de creștere. Dacă la Târgu Mureș traficul aproape s-a dublat, la Constanța, Baia Mare sau Satu Mare, ritmul a fost mult mai lent. Craiova și Oradea au avut trafic sub 200.000 în 2021, însă un an mai târziu traficul a crescut spectaculos astfel că nu vor mai primi bani prin schema de ajutor de stat.

Subvenționare amplă a aeroporturilor

Aeroportul din Tulcea a crescut la 360 de pasageri de la numai 73 în 2021. O analiză a Ministerului Dezvoltării de la începutul anului 2022 spunea limpede: „Fără sprijin din fonduri publice nu poate supraviețui”. Însă speranțele guvernanților este că turiștii care vor veni în anii următori în Delta Dunării vor folosi avionul în acest scop, motiv pentru care s-ar justifica menținerea aeroportului. Până atunci însă, acesta înghite sume mari de bani, de exemplu în 2019 fiind alocați 3,2 milioane lei doar pentru plata salariilor.

ADVERTISEMENT

Teoretic, bugetele de venituri și cheltuieli ale aeroporturilor arată bine, fiind echilibrate, chiar cu un ușor excedent. Însă în multe cazuri, grosul veniturilor nu este reprezentat de încasări, ci de subvenții fie de la bugetul de stat, fie de la consiliul județean. Spre exemplificare, doar 16% din veniturile aeroportului din Arad sunt încasări, restul fiind subvenții, potrivit aradon.ro. În paralel, se desfășoară lucrări de extindere și modernizare, însă este discutabil în ce măsură aerportul din Arad va putea face față concurenței celor din proximitate: Cluj (2,6 milioane pasageri în 2022), Oradea (208.000) și Timișoara (1,1 milioane).

O altă modalitate de susținere a aeroporturilor neviabile economic este subvenționarea directă a companiilor aeriene care au curse către aceste aeroporturi. Aeroportul din Baia Mare a primit în 2021 1,8 milioane de euro sub această formă, iar CJ Bacău a aprobat recent alocarea a 600.000 de euro care urmează să fie plătiți companiilor aeriene ca să reia trei curse suspendate în 2022. Asta în condițiile în care aeroportul din Bacău stă relativ bine din punct de vedere al traficului, cu 556.000 de persoane în 2022.

ADVERTISEMENT