Construcția a două loturi din autostrada Pitești-Sibiu, un important proiect de infrastructură din România, se lovește de lipsa forței de muncă. Localnicii refuză salarii consistente și preferă să stea acasă și să primească ajutoare sociale de la stat.
Forța de muncă este deja o problemă în multe sectoare. Chiar dacă încep să fie oferite salarii decente, uneori chiar mari, unii români nu sunt tentați să muncească. Mai bine stau acasă și încasează alocații sociale.
În cazul autostrăzii Pitești-Sibiu, constructorii întâmpină probleme să găsească forte de muncă pentru loturile Tigveni-Cornetu şi Cornetu-Boiţa, scrie Argeșul Online. Lotul Tigveni-Cornetu este în responsabilitatea companiei italiene WeBuild iar de cel de la Cornetu-Boița se ocupă compania Mapa Cengiz din Turcia.
„Suntem în căutare de forță de muncă. Din februarie vom reîncepe angajările. Din păcate, forța de muncă în România încă este o problemă. Angajăm forțe calificate, cât și necalificate. Am apelat și la soluții de avarie, aducem și din alte țări și vom pregăti ansambluri de cazare”, a declarat Adrian Bodoc, manager de proiect la WeBuild, potrivit sursei citate.
WeBuild și Mapa Cengiz oferă un salariu lunar de 4.500-5.000 de lei net pentru muncitori necalificați dar salariul ajunge la minimum 8.000 de lei pentru cei calificați (spre exemplu buldozerist, fierar-betonist, excavatorist).
În plus, există plată pentru orele suplimentare, tichete de masă și cazare gratuită. Dar localnicii din jurul tronsoanelor de autostrada nu vor să audă. „Chiar am vorbit cu cineva de la Astaldi (WeBuild), au mare nevoie de oameni. Da’ ai noştri nu vor să lucreze la ei. E prea puţini bani. N-am ce să le fac”, a declat primarul unei comune argeșene, potrivit sursei citate.
„4.000 de lei? E miniciună. Știu eu. Și te bagă la lopată. La banii pe care îi dau ăștia îți rupi sănătatea și ajungi la spitale”, a declarat un sătean dintr-o comună argeșeană, prezent încă de dimineață la bufetul local, scrie Râmnicu Vâlcea Week.
„Să văd întâi contractul. Dar 4.000 e puțin. Nu ajunge. Nu, nu am nicio calificare, am lucrat mai demult la pădure. Cu cârca. Dar e puțin pentru câtă muncă e. Nu e ca la pădure. Să mai crească salariul și mă mai gândesc”, a declarat altul.
„E o autostradă care trece munţii şi face legătura dintre Ţara Românească şi Ardeal. Avem 4,5 milioane metri cubi de săpătură, 3,5 milioane metri cubi de umplutură, peste 50 km de piloţi foraţi. Avem două noduri rutiere, unul la începutul contractului, în localitatea Cornetu şi unul în localitatea Şuici, la Rudeni mai exact, în a doua jumătate a contractului. Trebuie să construim şi un ecoduct care va traversa râul Olt, calea ferată şi DN7”, a precizat Adrian Bodoc.
Potrivit lui Adrian Bodoc, soluția este să fie aduși muncitori străini, la fel ca în alte domenii la care românii strâmbă din nas. Cel mai probabil, asiatici din Bangladesh, Pakistan, Sri Lanka sau Nepal, pentru care salariile din România sunt atractive.