Au apărut schimbări în ceea ce privește utilizarea Instagramului. Reprezentanții aplicației au introdus un ”buton de siguranță”, valabil pentru Franța, ceea ce este o premieră la nivel național. Prin acesta se dorește combaterea hărțuirii cibernetice.
Multe persoane așteptau această măsură de siguranță. Asociația e-Enfance se numără printre cei care au solicitat demersul ani de-a rândul, atât în Franța, cât și la nivel european. Drept urmare, de acum utilizatorii pot apela o linie telefonică de urgență dacă observă un atac cibernetic.
”Cerem de ani de zile un ‘buton de siguranță’ și am cerut unul și la nivel european. A fost nevoie de ceva timp pentru a fi înțeles, dar suntem încântați că acum utilizatorii au acces direct”, spune Justin Atlan, director general al Asociației e-Enfance, potrivit AFP.
În momentul în care va apăsa pe ”butonul de siguranță”, utilizatorul va fi direcționat către o linie națională de asistență specializată, 3018, prin intermediul căreia va putea semnaliza o hărțuire online psihologilor sau juriștilor. Linia va fi disponibilă în intervalul 9:00-23:00.
Această măsură s-a dorit în special pentru copii, tineri, deoarece aceștia cad de cele mai multe ori pradă hărțuirii în online. Pe Tik-Tok, aplicație utilizată pe o scară mai largă de această categorie, nu există un buton similar, în schimb utilizatorii pot accesa un link care îi va duce către site-ul liniei 3018.
Sondajele arată că în Franța un sfert din familii s-au confruntat cu probleme de tipul ciber-hărțuirii a unui copil. Referitor la țara noastră, potrivit unor date colectate în ianuarie 2023, de organizația Salvați Copii România, doi din cinci minori au spus că au fost jigniți sau au primit mesaje supărătoare pe internet.
Totodată, fetele au raportat într-un număr mai mare decât băieții că au fost ofensate pe rețelele de socializare, iar copiii din mediul rural au declarat tot într-un număr mai mare, decât cei din mediul urban, că au primit injurii pe aplicațiile de socializare.
”Doi din cinci copii spun că au fost jigniți sau au primit mesaje supărătoare pe internet, în creștere cu aproximativ 3 puncte procentuale, comparativ cu anul trecut. Cu toate acestea, doar 17% dintre copii admit că au trimis altora astfel de mesaje cu conținut ofensator.
Ponderea fetelor care afirmă că au fost jignite pe internet este cu 12 puncte procentuale mai mare decât a băieților care au avut o astfel de experiență, iar copiii din mediul rural afirmă într-o măsură mai ridicată că au fost jigniți / deranjați pe internet comparativ cu cei din mediul urban, arată datele unei anchete realizate de Salvați Copiii România în luna ianuarie. Organizația atrage atenția că hărțuirea online, cyberbullying-ul, are consecințe socio-emoționale pe termen lung și se adaugă cazurilor de violență fizică din școli”, potrivit unui studiu al Salvați Copiii.