News

Joe Biden și Donald Trump, pe valul grevei din industria auto din SUA. Bătălia pe votul „gulerelor albastre”, o campanie riscantă

Joe Biden și Donald Trump se bat la căpătâiul industriei auto din SUA. Democratul și republicanul au nevoie de sprijinul electoral al greviștilor „Big Three”
26.09.2023 | 12:54
Joe Biden si Donald Trump pe valul grevei din industria auto din SUA Batalia pe votul gulerelor albastre o campanie riscanta
Biden și Trump profită politic de greva fără precedent din industria auto americană / Foto: colaj, Hepta
ADVERTISEMENT

Președintele american în exercițiu, Joe Biden, dar și predecesorul său, Donald Trump, intenționează să viziteze statul Michigan, leagănul industriei auto din SUA, pentru a-i susține pe greviștii din acest sector crucial al economiei. Și al căror sprijin ar putea fi decisiv în următoarele alegeri prezidențiale din 2024, la care au anunțat că se vor prezenta cei doi

Muncitorii, sceptici la tranziția electrică a lui Biden

Acțiunea sindicală din industria auto din SUA ia o turnură extrem de politică în această săptămână, Joe Biden vizitându-i pe greviști marți, iar Donald Trump miercuri.

ADVERTISEMENT

Președintele democrat este împins în defensivă de adversarul său republican, care profită de sondajele foarte slabe ale ocupantului Casei Albe în ceea ce privește economia și de o tranziție la energia electrică care este departe de a fi susținută în unanimitate de către sindicaliști, scrie 20 Minutes.

Joe Biden va face, marți, o vizită istorică acasă la muncitorii din industria automobilelor, aflați în grevă, un electorat căruia Donald Trump intenționează să i se adreseze a doua zi, când se va deplasa și el în regiunea care este practic locul de naștere al acestei industrii strategice.

ADVERTISEMENT

Curtarea „gulerelor albastre”

Astfel, Joe Biden, aflat în campanie, va deveni primul președinte în exercițiu care va vizita un pichet de grevă în Michigan, epicentrul unui conflict de muncă fără precedent care afectează trei giganți din acest sector – General Motors, Ford și Stellantis.

Democratul îi fură astfel lumina reflectoarelor rivalului său republican, care intenționează să viziteze miercuri același stat pentru a-și apropia „gulerele albastre” pe care speră să își bazeze candidatura la Casa Albă. Un motiv în plus pentru a transforma această grevă deja istorică într-un câmp de luptă politică.

ADVERTISEMENT

Donald Trump, care și-a anunțat vizita înaintea celei a lui Joe Biden, l-a acuzat pe președintele democrat că l-a copiat. Iar purtătorul său de cuvânt, Jason Miller, a calificat vizita lui Joe Biden drept „nimic mai mult decât o biată ședință foto”.

„Cel mai pro-sindicat președinte”

Dar, potrivit purtătoarei de cuvânt a Casei Albe, Karine Jean-Pierre, deplasarea președintelui american nu este „absolut deloc” influențată de cea a rivalului republican. Pentru Joe Biden, miza este de a dovedi că este, dimpotrivă, președintele clasei muncitoare, al celor mulți, apărătorul sindicatelor și arhitectul renașterii industriale a Statelor Unite, scrie France 24.

ADVERTISEMENT

„Călătoria sa va fi istorică. Ea va sublinia măsura în care Joe Biden este președintele cel mai pro-sindicat din istoria Statelor Unite”, a declarat luni Karine Jean-Pierre.

Dar democratul octogenarul, care are dificultăți din ce în ce mai mari în sondaje și care este acum judecat la fiecare deplasare în funcție de condiția sa fizică, merge pe o pojghiță riscantă: actualul conflict de muncă s-ar putea dovedi foarte dăunător pentru economia americană.

„Profiturile record ale producătorilor” să meargă și la angajați

În lipsa unor progrese în negocierile sindicale, greva s-a extins la constructorii auto General Motors și Stellantis, spre deosebire de Ford, unde s-au făcut „progrese reale”. În mai multe rânduri, Joe Biden a declarat public că producătorii de automobile ar trebui să „împartă echitabil” angajaților „profiturile lor record”.

Întrebată dacă președintele ia partea cuiva în acest conflict social, purtătoarea de cuvânt a Casei Albe a preferat să ocolească întrebările, afirmând că Joe Biden dorește înainte de toate un acord „avantajos pentru ambele părți”. „Nu ne implicăm în negocieri”, a adăugat ea.

General Motors a acuzat conducerea UAW că „manipulează procesul de negociere în propriul beneficiu”. Aceeași acuzație a fost făcută și de Stellantis, care „se întreabă dacă au avut vreodată intenția de a ajunge la timp la un acord”, scrie Le Point. În special, sindicatul cere o creștere salarială de 40% în patru ani, echivalentă cu cea primită de directorii grupului în ultimii patru ani.

Mașinile electrice îi divizează pe americani

Joe Biden a făcut din sprijinul acordat sindicatelor un punct distinctiv al mandatului său, iar sprijinul acordat de sindicatul lucrătorilor din industria auto, UAW, pentru candidatura sa din 2020 l-a ajutat să încline statul Michigan în favoarea sa, în ciuda faptului că alegătorii au pus ștampila în dreptul lui Donald Trump în 2016.

Cu toate acestea, guvernul democrat este una dintre forțele motrice din spatele schimbării istorice din industria auto, către așa numita tranziție verde, adică  către vehicule mai prietenoase cu mediul, pe scurt mașinile electrice în pricipal.

Numai că trecerea la EV-uri divizează societatea americană. Cu toate că există o deschidere pentru vehicule electrice, clientela este în general conservatoare la acest capitol, în tradiția motoarelelor de mare cilindree și mult apreciatelor pick-up-uri.

Trump: „Biden vă ia locurile de muncă”

În ce-i privește pe adepții lui Donald Trump, situația este mai „anti-electrică” ca niciodată, aceștia preferând clasicele automobile de mari dimensiuni, pick-up-urile și, bineînțeles, celebrele „muscle cars” care au dus faima constructorilor americani, inclusiv via cinematograful.

De altfel, Donald Trump a speculat imediat sensibilitatea subiectului EV, mai ales din perspectiva concurenței cu constructorii chinezi, lideri în domeniul bateriilor și care concurează deja cu compania Tesla a lui Elon Musk.

„Când (Biden) va merge încet-încet pentru a se preface că vizitează un pichet de grevă, amintiți-vă că vrea să vă ia locurile de muncă și să le trimită în China”, a acuzat republicanul pe rețeaua sa Truth Social, fără a se zgârci cu majusculele pe care îi place să le folosească.

Scânteia, declanșată chiar la Salonul de la Detroit

Tot Donald Trump a fost cel care a tras primul foc de armă la Salonul Auto de la Detroit de la jumătatea lunii septembrie, care s-a deschis cu o grevă fără precedent care a afectat muncitorii de la „Big Three” (Ford, General Motors și Stellantis, proprietarul Chrysler). Este prima grevă care afectează simultan cei trei mari constructori.

Republicanul le-a cerut membrilor sindicatului United Auto Workers (UAW) să „facă din abrogarea completă și totală a obligației nebunești a lui Joe Biden privind vehiculele electrice principala lor cerere, nenegociabilă, în orice acțiune de grevă”.

Greviștii nu cedează

Speranțele republicanului de a reveni la Casa Albă se bazează în mare parte pe aceleași voturi ale „gulerelor albastre” pe care le-a obținut în 2016 în state-cheie precum Michigan, Pennsylvania și Wisconsin. De partea democrată, însă, angajamentul pro-sindicat al magnatului miliardar este pus sub semnul întrebării.

Miercuri, Donald Trump va vorbi în fața unei fabrici care produce piese de schimb în Clinton Township din Michigan, potrivit echipei sale de campanie, la puțin peste 60 de km de locul unde Joe Biden a vizitat-o cu o zi înainte.

De partea sa, Shawn Fain, președintele puternicului sindicat UAW, a declarat recent: „Nu vom aștepta la nesfârșit pentru a obține contracte echitabile de la Big Three”. Uzinele acestor constructori, situate în 20 de state americane, angajează aproximativ 5.600 de membri ai UAW din cei 146.000 de muncitori care lucrează pentru cei trei giganți din Detroit, Michigan.

ADVERTISEMENT