Dacă jucători precum Marco Veratti și Kingsley Coman, ca și alți sportivi sau vedete de showbiz, cumpără insule în Metavers, Manchester City își face stadion.
Intenția era publică încă de la finele lui 2021. Atunci când a și fost anunțat parteneriatul cu Sony. Sau, mai exact, cu experții în realitate virtuală ai companiei. Iar proiectul a demarat deja.
Lucrurile sunt simple. Manchester City a semnat un contract pe trei ani cu Sony. Iar obiectul acestuia este acela de a explora implicarea în Metavers. Fiind primul club din lume care face această mutare.
#ManCity have begun building the world’s first football stadium inside the metaverse with the help of Sony. The Etihad Stadium will become the central hub of @ManCity in a virtual reality world.
[via @samcunningham]https://t.co/mwXkpEV7mR
— City Xtra (@City_Xtra) February 18, 2022
Practic, Hawk-Eye, subsidiara gigantului de tehnologie și divertisment, va da ”viață”, în lumea virtuală, replicii lui Etihad. Iar o echipă de experți ai companiei a vizitat deja Etihad. Pentru a-l cartografi digital și a-l recrea în realitate virtuală.
Următorul pas ar putea să fie acela de a le permite fanilor din întreaga lume să urmărească meciuri live, din confortul propriei case, oriunde în lume. Prin intermediul avatarurilor.
Vă veți întreba dacă nu este cumva redundant în condițiile în care există transmisiunile TV? Da și nu. În primul rând că-i vizează și pe cei care nu folosesc televizorul pentru informare și entertainment.
Apoi pentru că Hawk-Eye oferă și posibilitatea de a da o altă dimensiune transmisiunii. Fie că vorbim despre reluările tip Play Station (le știți deja din LaLiga) sau accentul pus pe faza văzută prin prisma unui jucător. Lucru experimentat deja în NBA, WNBA, MLB, tenis.
”Punctul central pe care ni l-am putea imagina având un metavers este că poți recrea un meci. Îl poți urmări live, poți face parte din acțiune într-un mod diferit, din diferite unghiuri.
Și poți umple stadionul cât vrei, pentru că spațiul virtual este nelimitat”, spune Nuria Tarre , director de marketing și implicare a fanilor al City Football Group, holdingul care controlează Manchester City.
Pentru a continua: ”Cel mult 1% dintre fanii noștri vor călători vreodată la Manchester pentru a viziona un meci. Cea mai tentantă perspectivă este că în viitor fanii vor putea urmări meciurile live pe un stadion virtual, aproape ca și cum ar fi acolo personal, din confortul casei.
Rămâne mai degrabă o viziune decât o certitudine. Și oricum va necesita o revizuire majoră a sectorului de sponsorizare, dar mai ales a modului în care sunt distribuite drepturile de televiziune de fotbal”.
Se naște acum o altă discuție. Apărută acum aproape un an, legat de crearea Super League. Moment în care unul dintre argumentele folosite de către UEFA și ceilalți contestatari ai ideii a fost că noua întrecere i-ar văduvi de spectacol pe ”fanii adevărați”.
Mai mult, suporterii care au protestat împotriva proiectului au fost declarați drept reprezentanți ai acestei categorii numită generic ”real fan”. Și au apărut și discursuri complementare.
În care s-a discutat despre faptul că există o diferență majoră între dragostea și susținerea acestora. Evident, comparativ cu baza de fani globali. Din Asia, dacă este vorbim din punctul de vedere financiar, sau de pe orice alte meridiane.
Ei bine, cu pasul făcut de Manchester City în această zonă a tehnologiei, lucrurile trec într-o altă dimensiune. Până și Metaversul, conceptual vorbind, nu are ”granițe” clare.
Iar dezbaterile vizează inclusiv modul în care o să fie accesat. Dacă va exista o limitare la o singură tehnologie sau nu, indiferent că vorbim despre căști VR, telefoane mobile cu realitate augmentată, ochelari speciali sau alte hardware-uri.
În aceste condiții, categorisirea suporterilor, subiectul nostru, pare o temă desuetă. Este însă așa? Pentru că, dincolo de globalizare, noile tehnologii vin, ”la pachet”, cu altceva. Mai exact, cu oamenii din noua generație.
Or, poate, la acest moment, dincolo de exagerările (uneori violente) ale facțiunilor Ultras, putem accepta inclusiv ideea că există suporteri, spectatori sau persoane neimplicate. Însă, într-o lume care ar putea evolua din spațiul fizic către cel virtual, în care barierele legate de distanțe și accesibilitate ca prezență fizică vor cădea, reperul nu o să mai fie abonatul și locul său în tribună.
Iar semnalul dat de eSports, în pandemie, a fost clar. Am descoperit cu toții interesul generat de turneele și starurile noii generații, mult mai ”conectată”. Și o fac și milioanele de fani care se îngrămădesc la „concerte” virtuale în jocuri precum Fortnite.
Este clar că liniile de realitate sunt deja estompate. Iar Manchester City, și cei care vor merge pe această linie, își doresc, până la urmă, tocmai acest lucru. Să aibă acces și la acești fani. Mai ales că peste câteva decenii vor deveni majoritari. Sigur, inclusiv din motive financiare.