În urmă cu o lună FANATIK a dezvăluit că Romarm SA (prin filiala Uzina Mecanică București), cel mai mare producător de arme din România, a fost dat în judecată de Ministerul Apărării Naționale pentru că a livrat mai multe piese neconforme pentru tancurile de la UM 01551 Galați. Componente ale pieselor respective au fost executate la uzina brăileană Promex (subcontractant Romarm), care a fost chemată în garanție de către Romarm.
În urma apariției articolului, Promex a transmis redacției FANATIK o serie de precizări. Potrivit reprezentanților companiei, ”toate contractele derulate de Promex SA din anul 2018 și până în 2021, în toate etapele tehnologice de execuție, în societate a fost prezent permanent un Reprezentant desemnat de Unitatea Militară 02550 București, responsabil cu Supravegherea Calității (R.S.C.). Acesta a supervizat toate activitățile pe întreg fluxul de producție; turnare, analize chimice de laborator, teste fizico-mecanice, rezistentă la tracțiune, limita de curgere, alungire, duritate, verificare dimensională, marcare și livrare, conform cerințelor AQAP 2110 (Asigurarea Calității conform Cerințelor NATO)”. (vezi răspunsul Promex aici)
Promex a mai precizat că toate documentele au fost întocmite în conformitate cu cerințele caietului de sarcini.
FANATIK a solicitat un punct și de la MApN, care a explicat pe larg obiectul litigiului legat de piesele neconforme pentru tancurile.
Potrivit reprezentanților MApN, instituția a încheiat, pe data de 11 martie 2020 un contract cu Romarm, în baza acordului cadru 2005/2018, având ca obiect furnizarea a cinci șenile cu perne de cauciuc pentru echiparea tancurilor TR 85 M1 (Bizonul), în valoare totală de 2.919.795,96 lei cu TVA, produsele urmând să fie livrate până pe data de 15 decembrie 2020.
Încă de la primele teste (februarie 2021), o parte dintre șenile încep să cedeaze. Astfel, la două din cele cinci seturi apar ”defecțiuni asupra unor elemente de asamblare”, însă comisia tehnică din cadrul UM 01551 nu reușește să determine cauzele deteriorării corpului superior al șenilelor.
MApN se sesizează și transmite Romarm că trebuie să remedieze defecțiunile în maxim 20 de zile lucrătoare, conform contractului.
”La data de 01.04.2021, autoritatea contractantă transmite la CN ROMARM S.A și la CN ROMARM SA filiala U.M.B notificarea nr. A1/33. În cadrul documentului precizăm ca au fost înlocuite 5 buc. eclise (element de legătură între elementele șenilei, n.r.) conform actelor de reclamație dar că pe parcursul deplasării tancurilor pe care erau montate lanțurile de șenilă (4 buc.- 2 set-uri) s-au rupt în total 18 eclise centrale; rata de defectare este de peste 5% la trei din patru lanțuri de șenile iar termenul legal de remediere/înlocuire a produselor a expirat (actele de reclamație fiind primite în data de 22.02.2021). Pentru a nu influența în mod negativ operativitatea echipamentelor din dotarea U.M. 01551 Galați solicităm să fie dispuse măsuri de înlocuire imediată a celor trei lanțuri de șenilă al căror procent defectare depășește 5%”, arată MApN în răspunsul pentru FANATIK.
Pe 20 aprilie 2021, reprezentanții Uzinei Mecanice București (Romarm) anunță MApN că vor remedia defecțiunile în 60 de zile (nu în 20, așa cum era trecut în contract) și că vor realiza un raport de expertiză tehnică pentru a afla cauza problemelor.
Cele două seturi de șenilă au fost ridicate de la unitatea din Galați de către reprezentanții Romarm abia pe data de 26 noiembrie 2021 (după mai multe întâlniri între unitățile contractante – MApN, Romarm, Promex, dar și o serie expertize tehnice) și au fost restituite o lună mai târziu. În acest timp, MApN nu s-a putut folosi de vehiculele militare cu probleme.
În decembrie 2021, Romarm a prezentat și două rapoarte de finalizare a supravegherii calității (14270 și 14271/15.12.2021), potrivit cărora ”au fost constatate neconformității la testele de încercări mecanice după tratamentul termic secundar ale eclisei centrale”.
Într-un final, au fost înlocuite 340 bucăți eclise centrale (332 bucăți montate pe cele 4 lanțuri de șenilă – 2 seturi) și 8 bucăți au fost predate împreună cu elementele de asamblare. Ulterior, s-a procedat la testarea elementelor și s-au parcurs circa 8-9 km. fără a se identifica probleme la sistemul de rulare.
MApN spune că, deși situația a fost remediată, s-a adresat instanței pentru că reparațiile au durat 314 zile calendaristice (10 luni și jumătate), cu mult peste cele 20 de zile din contract sau 60 de zile, cât au convenit cele două părți.
Compania Romarm, filiala UMB a chemat, la rândul ei, în garanție, SC Promex SA și a cerut obligarea acesteia la plata sumei de 97.110,80 lei, reprezentând contravaloarea ecliselor centrale defecte. Asta după ce Uzina Mecanică București a realizat o serie de investigații la un laborator tehnic independent.
”Concluzia finală a expertizei tehnice: ”(…) defectele ce au stat la baza acestei expertize, referitoare la eclisele analizate sunt doar defecte e turnare, operație efectuată în exclusivitate la SC Promex SA. (…)”, se arată în răspunsul MApN pentru FANATIK.
Procesul s-a desfășurat la Tribunalul București, iar pe 17 noiembrie 2022, instanța a respins cererea de chemare în judecată ca nefondată. Potrivit hotărârii, MApN a fost nevoită să suporte și cheltuieli de judecată în valoare de 3.976,42 lei. Decizia nu este definitivă și poate fi atacată cu apel în termen de 10 zile de la comunicare, însă instanța nu a redactat încă motivarea, potrivit Direcției Generale Juridice din cadrul MApN.