News

Mașinile germane din 2023, mai poluante decât în 2022. Capcana subvențiilor pentru vehicule electrice

Mașinile germane și emisiile mai mari de CO2 în 2023 față de 2021. Efectul reducerii primelor guvernamentale pentru vehicule electrificate.
03.06.2023 | 22:00
Masinile germane din 2023 mai poluante decat in 2022 Capcana subventiilor pentru vehicule electrice
De când au fost reduse subvențiile guvernamentale pentru mașinile electrice și hibride plug-in, clienții se reorientează către motoarele clasice / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Mașinile germane hibride și electrice au înregistrat o scădere a vânzărilor, și aceasta în ciuda unei legislații care „pedepsește” din ce în ce mai mult motoarele diesel și pe benzină. Motivul este subțierea subvențiilor guvernamentale pentru a ajuta la achiziționarea de mașini cu emisii reduse. La începutul anului 2023, prima acordată de stat a fost redusă de la 9.000 de euro la 4.500 de euro. Pentru mașinile hibride, decizia a fost și mai drastică, cu încetarea totală a subvențiilor. În 2022, la achiziționarea unei mașini hibride care costa mai puțin de 40.000 de euro se ofereau subvenții de 6.750 de euro.

Mașinile germane, emisii de CO2 mai mari

De când au fost reduse subvențiile guvernamentale pentru mașinile electrice și hibride plug-in, numărul de înmatriculări noi a scăzut. Consumatorii se orientează din ce în ce mai mult către motoarele cu combustie – iar emisiile de CO2 sunt în creștere. Proporția de mașini pur electrice și hibride plug-in a scăzut brusc de la începutul anului. Anul trecut, guvernul federal a aprobat noi reguli pentru subvenționarea mașinilor electrice. Prin urmare, mașinile electrice vor continua să beneficieze de acești bani. Cu toate acestea, subvenția urmează să fie redusă și limitată la un anumit buget specific.

ADVERTISEMENT

Mașinile germane poluează în acest an mai mult decât în 2022. Este o situație paradoxală, în ciuda întregii legislații privind clima și trecerea la „virajul eco”. Dar, realitatea este că constructorii auto germani au vândut în primul trimestru din 2023 mai multe vehicule poluante decât în 2022. Constructori de top precum marca sportivă Porsche se află în frunte, urmată de Mercedes. Motivul pentru aceasta? Subvențiile publice pentru hibrizii plug-in au fost eliminate în ianuarie.

Germania a găsit o modalitate de a vinde motoare clasice cu combustie dincolo de termenul limită de 2035 în Uniunea Europeană. În luna martie, Berlinul a blocat acordul european de a pune capăt utilizării de mașini noi pe benzină pentru a respecta angajamentele Uniunii Europene în materie de climă. Mai multe țări s-au aliniat poziției germane. Acum, producătorii de mașini germane sunt din nou în atenția presei. Și nu sunt vești bune pentru climă și adepții mașinilor electrice. Din ianuarie 2023, vânzările de mașini germane noi au crescut emisiile de CO2.

ADVERTISEMENT

Capcana subvențiilor „verzi”

Potrivit cifrelor de la Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), Agenția Federală Germană pentru Autovehicule, mașinile germane înmatriculate în primul trimestru au emis 123,2 grame de dioxid de carbon pe kilometru, față de o medie anuală de 109,6 grame pentru 2022. KBA are o explicație clară. Proporția de mașini electrice (100%) și a hibrizilor plug-in a scăzut brusc de la începutul anului. Acestea reprezentau aproximativ 30% din noile înmatriculări de mașini germane în 2022, dar au scăzut la 20% în ultimele trei luni. Această scădere corespunde noilor reguli privind subvențiile federale pentru vehicule mai puțin poluante, potrivit expertului Ferdinand Dudenhöffer, contactat de Das Erste, principalul canal de televiziune din Germania, scrie Ouest-France.

În toamnă, ministrul Economiei și Protecției Climei, Robert Habeck (Verzii), a declarat că „mobilitatea electrică a făcut tranziția către piața de masă”. El a redus treptat subvențiile la achiziție pentru vehiculele pur electrice (cu baterii) și le-a eliminat definitiv pe cele pentru hibrizii plug-in la sfârșitul lunii decembrie 2022. Drept urmare, germanii se îndreaptă spre noile și vechile motoare cu combustie: 150,5g de CO2/km pentru benzină și 168g pentru dieseluri.

ADVERTISEMENT

Porsche, în continuare cel mai mare poluator

Constructorul auto Porsche, liderul campaniei pentru eliminarea motoarelor cu combustie în UE, ia din nou premiul negativ: cel puțin 10.000 de vânzări între ianuarie și aprilie, cu vehicule care emit în medie 208,2 g de CO2/km. Alte firme de prestigiu, precum Lamborghini și Rolls Royce se descurcă și mai rău – 300g – dar vânzările lor sunt mici. Cine este de vină pentru revenirea noilor motoare diesel? Guvernul lui Olaf Scholz, care a fost generos cu un ajutor total de 3,4 miliarde de euro în doi ani?

Sau proprii lui cetățeni care au optat pentru mașinile germane care emit mai multe noxe dar costa mai puțin? Sau producătorii, care nu au răspuns la noua cerere creată de subvențiile inițiale de stat? Economiștii germani se apleacă aspra acestui aspect; cei mai preocupați de o tranziție echitabilă subliniază că o altă măsură luată de ministerul lui Habeck i-ar fi putut supăra pe șefii de la Mercedes, Audi, BMW și alții: de la 1 septembrie 2023, finanțarea va fi limitată la persoanele fizice – companiile nu vor mai primi nimic.

ADVERTISEMENT

Modelul norvegian

Spre cimparație, în 2022, aproape 80% din mașinile vândute în Norvegia au fost electrice. Pe prima treaptă a podiumului, Tesla Model Y a depășit pragul de 17.000 de înmatriculări. Precursor pe piața mașinilor electrice, Norvegia a stabilit un nou record anul trecut. Potrivit cifrelor Consiliului norvegian de Informare privind traficul rutier (OFV), 138.260 de mașini electrice au fost înmatriculate în țara scandinavă în cursul anului trecut, reprezentând 79,3% din totalul vehiculelor vândute pe piața autoturismelor noi. Dacă se includ și hibrizii reîncărcabili, proporția vehiculelor plug-in se apropie de 90%. Prin comparație, anul trecut, mașinile electrice au reprezentat 13% din înmatriculările unei țări mari ca Franța.

Între electricitate și hidrogen, Norvegia își propune ca, din 2025, să atingă un mix de vânzări de 100% de autovehicule cu emisii zero în segmentul autoturismelor. Cu toate acestea, ultimele  procente vor fi cel mai greu de realizat. Motivul: creșterea prețurilor pentru vehiculele noi și, mai ales, o revizuire în scădere a beneficiilor acordate cumpărătorilor. De la 1 ianuarie 2023, scutirea de TVA care a ajutat piața vehiculelor electrice să ia avânt a fost restricționată. De acum înainte, vor fi eligibile doar vehiculele cu un preț de vânzare mai mic de 500 000 de coroane (47 500 de euro). Există, de asemenea, o nouă taxă bazată pe greutate. Aplicată tot mașinilor electrice, aceasta va penaliza cele mai grele vehicule.

 

 

ADVERTISEMENT
Tags: