News

Mașini electrice. Viitorul industriei auto se joacă în China. Europa și SUA, în spatele gigantului asiatic

Pentru al optulea an consecutiv China a fost cea mai mare piață pentru automobilele electrice, cu mult în fața Statelor Unite
27.04.2023 | 15:54
Masini electrice Viitorul industriei auto se joaca in China Europa si SUA in spatele gigantului asiatic
China este vioara întâi în concurențialul segment al mașinilor electrice / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

China domină aproape toate nivelurile lanțului de producție a vehiculelor electrice, în ciuda proiectelor europene și americane. Țara a devenit un lider mondial în producția și vânzarea de mașini electrice. În ultimii doi ani, numărul de vehicule electrice vândute anual în China a crescut de la 1,3 milioane la 6,8 milioane.

Gigantul asiatic, lider de piață

Ceea ce face ca anul 2022 să fie al optulea an consecutiv în care China este cea mai mare piață mondială de mașini electrice.  Prin comparație, SUA a vândut anul trecut doar aproximativ 800.000 de mașini electrice. Industria crește cu o viteză care i-a surprins chiar și pe cei mai experimentați observatori: ”Previziunile sunt încă sub nivelul realității”, spune Tu Le, director general al Sino Auto Insights, o companie de consultanță în domeniul transporturilor.

ADVERTISEMENT

Această poziție dominantă în sectorul mașinilor electrice nu numai că a oferit industriei auto chineze o creștere susținută în timpul pandemiei Covid-19, dar a impulsionat, de asemenea, demersul Beijingului de a deveni unul dintre liderii mondiali în materie de politici climatice.

O realitate ce s-a văzut și de importantul Salon Auto de la Shanghai, organizat luna aceasta, după trei ani de restricții din cauza pandemiei. Sosiți la acest salon, șefii de companii auto occidentale au rămas surprinși de progresele rapide înregistrate între timp de producătorii chinezi. Aceștia au oferit o pleiadă de modele noi de mașini electrice, o diversitate a producătorilor și a tehnologiilor pentru baterii.

ADVERTISEMENT

„Momentul adevărului” pentru constructorii mondiali

Constructorii de automobile din întreaga lume se confruntă acum cu un ”moment al adevărului”, a declarat, citat de Financial Times,  Fabian Brandt, un consultant industrial cu sediul la Munchen, care nu mai fusese în China de la sfârșitul anului 2019. Constructorii de mașini electrice din China au demonstrat cum își extind dominația locală și încep să atace companiile americane și europene pe propriul lor teren.

China, care este deja cea mai mare piață din lume pentru mașini electrice, va detrona Japonia de pe primul loc în ceea ce privește volumul global al exporturilor de automobile în acest an, după ce a depășit Germania în 2022. Remarcând progresele Chinei în ceea ce privește așa-numitele funcții de „infotainment”, conceptele de interior experimentale și utilizarea mai multor camere și senzori externi în anticiparea conducerii autonome, Brandt, care conduce echipa auto globală la firma de consultanță Oliver Wyman, a declarat că jucătorii chinezi ar putea ”pune în pericol performanța financiară foarte solidă din prezent a multor jucători consacrați”.

ADVERTISEMENT

”În ceea ce privește costurile, efectele care rezultă din adoptarea rapidă a mobilității electrice, în combinație cu inovația de clasă mondială în domeniul tehnologiei bateriilor, au ca rezultat modele de automobile chinezești foarte competitive care vor pune producătorii consacrați sub o presiune semnificativă asupra costurilor”, a spus el.

Ponderea vehiculelor cu baterii și a vehiculelor hibride plug-in în China a crescut la mai mult de un sfert din vânzări, sau aproape 7 milioane, anul trecut, de la mai puțin de 5%, sau 1,2 milioane, în 2019. Dominația companiilor chineze în lanțul de aprovizionare al vehiculelor electrice le-a atras atenția șefilor de companii și de guverne occidentale. În ceea ce privește multe dintre materialele cheie utilizate în producția de baterii pentru mașini electrice – partea cea mai costisitoare a mașinilor – China deține o cotă de piață de peste 80%.

ADVERTISEMENT

Amenințare existențială pentru occidentali

În 2019, companii chinezești precum Xpeng și Nio erau încă start-up-uri puțin cunoscute, cu o vechime de abia cinci ani și care nu reprezentau o amenințare pentru giganți consacrați precum Volkswagen din Germania, Toyota din Japonia și grupurile americane Ford și GM. Până în prezent, în acest an, producătorii chinezi de automobile, în frunte cu BYD, companie susținută de Warren Buffett, au produs opt dintre cele mai bine vândute 10 modele din segmentul vehiculelor electrice din China.

Recunoscând provocarea urgentă reprezentată de rivalii chinezi, directorii Volkswagen au profitat de salonul de la Shanghai pentru a anunța o investiție de 1 miliard de euro într-un nou centru de inovare în Hefei, în estul Chinei. Pentru gigantul german, care s-a bazat pe consumatorii chinezi pentru cel puțin jumătate din profitul său net anual, centrul din Hefei este o parte esențială a unui plan de reducere cu aproximativ 30% a timpului necesar pentru dezvoltarea de noi produse și tehnologii pentru China în următorii ani.

Cu toate acestea, Christoph Weber, directorul general al unei companii elvețiene de software de inginerie din Shanghai, a declarat că grupurile auto străine trebuie să devină mai agile și să pună în aplicare ”adevărate strategii de localizare” pentru a concura cu noul grup de producători auto chinezi, care crește rapid. În timp ce unii directori străini au început să perceapă amenințarea existențială cu care se confruntă în China, Weber a declarat că societățile se luptă să depășească structurile corporatiste și nu pot acționa suficient de rapid, în ciuda schimbărilor tectonice cu care se confruntă industria de profil.

O miză de sute de miliarde de dolari

Piața chineză a vehiculelor electrice este segmentată în funcție de tipul de vehicul (autoturisme și vehicule comerciale) și de tipul de sistem de propulsie (vehicule electrice cu baterii și vehicule electrice hibride plug-in). Piața chineză a vehiculelor electrice a fost evaluată la 124,2 miliarde dolari în 2021 și se preconizează că va ajunge la 799 miliarde până în 2027, înregistrând o rată de creștere anuală de peste 30,1% în perioada de prognoză (2022 – 2027), potrivit unui studiu publicat de Mordor Intelligence.

Pe termen mediu, având în vedere creșterea emisiilor de gaze de eșapament și preocupările tot mai mari legate de mediu, țara s-a concentrat și a depus eforturi pentru dezvoltarea unui transport durabil. Acest lucru, la rândul său, a dus la electrificarea sectorului său de transport. Pe parcursul perioadei de prognoză, China ar putea, de asemenea, să înregistreze o creștere în ceea ce privește adoptarea autobuzelor electrice, deoarece peste 30 de orașe chinezești au planificat să realizeze un transport public 100% electrificat în viitorul apropiat.

Vehiculele electrice în China s-au dezvoltat rapid datorită creșterii numărului de companii producătoare, a creșterii infrastructurii de încărcare a bateriilor și a inițiativelor guvernamentale. Având în vedere creșterea vânzărilor de vehicule și urbanizarea rapidă, China s-a angajat să reducă emisiile de gaze de eșapament ale vehiculelor. În același timp, țara intenționează, de asemenea, să își reducă dependența de importurile de petrol, ceea ce stimulează cererea și vânzările de mașini electrice.

Electrificarea și avantajele guvernamentale

În plus, aproape principalele orașe și provincii impun restricții mai stricte. De exemplu, capitala Beijing eliberează lunar doar 10.000 de permise de înmatriculare a vehiculelor cu motoare cu combustie pentru a-și încuraja locuitorii să treacă la vehicule electrice. Guvernul chinez a jucat de mult timp un rol important în stimularea atât a ofertei, cât și a cererii de mașini electrice.

Prin subvenții guvernamentale generoase, scutiri de taxe, contracte de aprovizionare și alte stimulente, au apărut un număr mare de mărci locale de vehicule electrice și s-a continua optimizarea noilor tehnologii pentru a răspunde nevoilor reale ale consumatorilor chinezi. Acest lucru a cultivat un grup mare de clientele tânără.

China reprezintă aproximativ 40% din piața mondială a vehiculelor electrice cu baterii (BEV). Producători auto precum Toyota și Honda domină segmentul vehiculelor hibride din China, cu modelele lor precum Toyota Corolla Hybrid și Honda Accord Hybrid. În primele trei trimestre din 2019, Corolla Hybrid a vândut 38.540 de unități în China, ceea ce reprezintă o creștere de aproape 20% din totalul livrărilor de hibrizi în această perioadă.

Segmentul autoturismelor, dominant

În prezent, segmentul autoturismelor se confruntă cu o cerere mai mare decât segmentul vehiculelor comerciale și se preconizează, de asemenea, că va continua să domine în perioada de prognoză. De asemenea, se așteaptă ca standardele guvernamentale stricte privind emisiile să stimuleze vânzările de vehicule electrice. De exemplu, guvernul chinez a implementat standardele 6 pentru controlul poluării în regiune, bazate pe standardele EURO 6, începând cu iulie 2020, ceea ce a dus la promovarea cererii de vehicule hibride.

Existența mai multor concurenți a impulsionat semnificativ piața vehiculelor electrice cu baterii din China, susținută de un sprijin guvernamental generos. China a prelungit până în 2022 stimulentele pentru achiziționarea de vehicule cu energie nouă (NEV). Unele companii din afara sectorului auto, precum Alibaba, intră, de asemenea, pe piața în creștere rapidă a vehiculelor electrice din această țară.

Jucătorii majori

De exemplu, în ianuarie 2021, Alibaba Group a anunțat două modele electrice, sub eticheta IM (Intelligence in Motion), în parteneriat cu SAIC Motor. Dintre cele două modele lansate, unul este un sedan electric, iar celălalt un SUV electric. Compania a informat că vehiculele ar putea fi oferite cu o baterie de 93 kWh, în timp ce o baterie de 115 kWh va fi disponibilă ca opțiune. Acum, sedanul va putea oferi o autonomie de până la 874 km în ciclul NEDC.

Cu majoritatea componentelor electrice și a vehiculelor fabricate la nivel local și cu strategii și planuri naționale cheie din partea guvernului, se așteaptă ca piața Chinei să crească într-un ritm extraordinar în următorii ani. În China, piața vehiculelor electrice este dominată de câțiva jucători, precum BAIC Motors, SAIC Motors, Honda Motor Company, Geely Motors și BYD Co.

BYD este cel mai mare jucător de pe piața chineză a vehiculelor electrice, datorită creșterii numărului de comenzi pentru mașinile și autobuzele sale electrice pe piețele interne și internaționale. Se preconizează că SAIC va fi a doua cea mai mare companie, urmată de Geely Motors și BAIC Motors. Aceste companii investesc masiv în cercetare și dezvoltare pentru produse avansate și inovații tehnologice.

Când a început China să investească în vehicule electrice și de ce?

La începutul anilor 2000, industria auto chineză se afla într-o poziție dificilă înainte de a se lansa pe deplin în acest domeniu. Era o putere în producția de mașini tradiționale cu combustie internă, dar nu avea mărci naționale care să poată concura vreodată cu producătorii străini care dominau deja această piață.

“Și-au dat seama că nu vor putea niciodată să depășească producătorii americani, germani și japonezi în ceea ce privește inovația motoarelor cu combustie internă”, spune Tu Le. În plus, cercetarea în domeniul vehiculelor hibride, în care bateriile jucau inițial un rol secundar față de motorul pe benzină, era deja realizată de țări precum Japonia. Cu alte cuvinte, acest lucru însemna că China nu putea concura cu adevărat nici în acest domeniu.

Acest lucru a determinat guvernul chinez să se îndepărteze de tehnologiile consacrate și să investească într-un teritoriu complet nou: mașini alimentate în întregime cu baterii. Riscurile erau extrem de mari. La acea vreme, vehiculele electrice erau doar experimente de nișă ale unor mărci precum General Motors sau Toyota, care le abandonau de obicei după doar câțiva ani. Cu toate acestea, recompensa potențială era mare: un avantaj pentru China în ceea ce ar putea fi o parte importantă a industriei auto.

Între timp, țările care au excelat în producția de automobile pe benzină sau hibride au fost mai puțin stimulate să caute noi tipuri de vehicule. În cazul hibrizilor, de exemplu, ”Japonia era deja în top, așa că țara nu a văzut niciun motiv pentru a-și electrifica industria auto. Tokyo spunea: pot produce deja mașini care sunt cu 40% mai eficiente din punct de vedere energetic decât ale tale. Vă va lua mult timp să recuperați decalajul”, sintetizează He Hui, analist principal de politici și corespondent regional în China pentru Consiliul Internațional pentru Transporturi Curate (ICCT), un think tank non-profit.

Prioritate a planului cincinal

În plus, pentru China, vehiculele electrice ar putea rezolva și alte câteva probleme majore, cum ar fi reducerea poluării aerului, scăderea dependenței de importurile de petrol și refacerea economiei după criza financiară din 2008. China avea deja unele avantaje structurale. Deși producția de automobile electrice implica o tehnologie diferită, ea necesită totuși cooperarea din partea lanțului de aprovizionare existent pentru automobile.

China dispunea de unul relativ bun. Capacitatea de producție și materiile prime ieftine care susțineau fabricile sale de automobile pe benzină puteau fi folosite și pentru a sprijini o industrie incipientă a vehiculelor electrice. Prin urmare, guvernul chinez a luat măsuri pentru a investi în tehnologiile conexe începând cu 2021. În acel an, tehnologia automobilelor electrice a fost introdusă ca proiect prioritar de cercetare științifică în planul cincinal al Chinei. Acesta este planul economic de cel mai înalt nivel al țării.

Dincolo de stimulente și avantaje guvernamentale, uneori administrațiile locale au colaborat îndeaproape cu companiile producătoare de mașini electrice pentru a elabora politici care să le ajute să se dezvolte. De exemplu, BYD, compania chineză care contestă în prezent dominația companiei americane Tesla în domeniul automobilelor electrice, a dezvoltat o relație strânsă cu orașul Shenzen din sudul țării, devenind astfel primul oraș din lume care și-a electrificat complet flota de autobuze publice.

Tesla, curtată activ de autorități

Dezvoltarea industriei automobilelor electrice din China este, de fapt, strâns legată de ascensiunea Tesla ca cea mai mare companie de vehicule electrice. Atunci când guvernul chinez a acordat subvenții, nu le-a limitat la companiile naționale. ”În opinia mea, a fost o măsură foarte inteligentă”, a declarat Alicia Garcia-Herrero, economist-șef pentru Asia-Pacific la Natixis, o firmă de gestionare a investițiilor.

”În loc să îi enervezi pe străini prin faptul că nu le dai subvențiile la care toți ceilalți au dreptul, dacă vrei să creezi un ecosistem, acordă aceste subvenții tuturor celorlalți (…)Ei fac deja parte din acel ecosistem și nu îl pot părăsi”.

Dincolo de stimulentele financiare, guvernele locale chineze au curtat în mod activ Tesla pentru a construi facilități de producție în țară. Fabrica sa Gigafactory din Shanghai a fost construită extrem de rapid în 2019, datorită politicilor locale favorabile.

”Să treci efectiv de la un teren viran la un loc de muncă în aproximativ un an este fără precedent”, subliniază Tu Le. ”Aceasta arată că guvernul central, și în special guvernul din Shanghai, au eliminat toate barierele și obstacolele pentru a permite Tesla să ajungă în acest punct”. China este acum o parte indispensabilă a lanțului de aprovizionare al Tesla. Gigafactory din Shanghai este în prezent cel mai productiv centru de producție al Tesla și a reprezentat mai mult de jumătate din mașinile Tesla livrate până în 2022.

Dominarea pieței de baterii

Cea mai importantă parte a unui vehicul electric este reprezentată de celulele bateriei, care pot reprezenta aproximativ 40% din costul unui vehicul. Cel mai important factor pentru ca un vehicul electric să fie viabil din punct de vedere comercial este o baterie puternică și fiabilă, dar și accesibilă. ”Companiile chinezești au avansat tehnologia bateriilor pe acest front”, spune Max Reid, analist de cercetare pentru vehicule electrice și servicii pentru lanțul de aprovizionare cu baterii la Wood MacKenzie, o firmă internațională de cercetare.

China are, de asemenea, un avantaj cheie în producția de baterii: controlează o mare parte din materialele necesare. Deși țara nu dispune neapărat de cele mai abundente resurse naturale pentru materialele pentru baterii, deține majoritatea capacităților de rafinare din lume pentru componente cheie precum cobaltul, sulfatul de nichel, hidroxidul de litiu și grafitul.

Alicia Garcia-Herrero consideră că dominația Chinei asupra acestor materiale reprezintă ”controlul suprem al sectorului, pe care China îl urmărește în mod clar de ani de zile, cu mult înainte ca alții să își dea seama că este ceva important”. În prezent, alte țări au realizat importanța materialelor pentru baterii și semnează acorduri cu Chile și Australia pentru a prelua controlul asupra minelor de metale de pământuri rare. Avansul Chinei a oferit companiilor naționale un lanț de aprovizionare stabil și de lungă durată.

”Bateriile pentru vehiculele electrice fabricate în China nu sunt disponibile doar la un preț mai mic, ci și în cantități mult mai mari, deoarece capacitatea de producție a fost și continuă să fie dezvoltată în China”, spune Max Reid. Potrivit unui studiu realizat de firma americană de consultanță AlixPartners, peste 50% dintre respondenții chinezi intenționau să cumpere un vehicul electric pe baterii în 2021, cea mai mare proporție din lume și de două ori mai mare decât media globală.

Clienți mândrii de mărcile autohtone

Ascensiunea acestor companii (și a altor giganți chinezi din domeniul tehnologiei) a coincis cu ascensiunea unei noi generații de clienți care nu consideră că mărcile chinezești sunt mai puțin prestigioase sau de o calitate mai slabă decât cele străine. ”Pentru că au crescut cu Alibaba și Tencent, ei s-au născut efectiv într-un mediu digital și se simt mult mai confortabil cu mărcile chinezești în comparație cu părinții lor, care încă preferau să cumpere o marcă germană sau japoneză”, spune Tu Le.

Din acest motiv, interesul Chinei de a oferi vehicule electrice este dublu: reduce nevoia țării de a importa mașini din țările occidentale și creează o altă industrie de export sustenabilă. Unele țări, cum ar fi Indonezia, curtează deja investițiile chinezești pentru a construi acolo fabrici de mașini electrice. În 2022, China a exportat 679.000 de vehicule electrice, ceea ce reprezintă o creștere de 120% față de anul precedent. Există puține motive de îndoială că cifrele nu vor face decât să crească de aici încolo.

10 milioane de mașini electrice, vândute în 2022

Agenția Internațională pentru Energie (AIE) a publicat recent raportul său anual privind vehiculele electrice – Global EV Outlook 2023. Documentul arată că peste 10 milioane de mașini electrice au fost vândute în întreaga lume în 2022 și că vânzările sunt de așteptat să crească cu încă 35% în acest an, până la 14 milioane.

Această creștere explozivă înseamnă că cota mașinilor electrice pe piața totală a mașinilor a crescut de la aproximativ 4% în 2020 la 14% în 2022 și urmează să crească în continuare la 18% în acest an, pe baza ultimelor previziuni ale AIE. Majoritatea covârșitoare a vânzărilor de mașini electrice până în prezent sunt concentrate în principal pe trei piețe – China, Europa și Statele Unite. China este liderul, cu 60% din vânzările globale de mașini electrice având loc în această țară în 2022.

Astăzi, mai mult de jumătate din toate mașinile electrice de pe drumurile din întreaga lume se află în China. Europa și Statele Unite, a doua și a treia piață ca mărime, ambele au înregistrat o creștere puternică, vânzările crescând cu 15% și, respectiv, 55% în 2022. Programele de politici ambițioase din marile economii, cum ar fi pachetul Fit for 55 din Uniunea Europeană și Legea de reducere a inflației din Statele Unite, se așteaptă să crească și mai mult cota de piață pentru vehiculele electrice în acest deceniu și ulterior. Până în 2030, ponderea medie a mașinilor electrice în vânzările totale în China, UE și Statele Unite va crește la aproximativ 60%.

ADVERTISEMENT
Dialog halucinant între vedetele Pro TV. Filmați în timp ce analizau cât de...
Dialog halucinant între vedetele Pro TV. Filmați în timp ce analizau cât de sexy sunt colegele: „Dacă ele sunt «piese» acum, cum erau când plesneau de tinerețe?”
"Dispariție misterioasă" a unui model de talie internațională, imediat după ce noul iubit s-a convertit la islam
Comuna de poveste din România, unde se trăiește ca în Germania. Cât a...
Comuna de poveste din România, unde se trăiește ca în Germania. Cât a ajuns să coste o casă veche, bătrânească
Simona Halep rupe tăcerea: „M-a părăsit, a fost un șoc să stau fără...
Simona Halep rupe tăcerea: „M-a părăsit, a fost un șoc să stau fără el”. A vorbit despre unul dintre cele mai grele momente
Un bărbat a câștigat aproape 2 milioane dolari după ce a ascultat discuțiile...
Un bărbat a câștigat aproape 2 milioane dolari după ce a ascultat discuțiile soției, angajată a BP
Şoferiţă de 25 de ani, filmată în timp ce îşi
Şoferiţă de 25 de ani, filmată în timp ce îşi "învaţă" bebeluşul de 9 luni să conducă. Gestul inconştient, filmat şi postat online
Voievozii care au umplut țara de bastarzi. Fustangii nebănuiți, rămași în istorie cu...
Voievozii care au umplut țara de bastarzi. Fustangii nebănuiți, rămași în istorie cu supranume cuminți
Țara care pune capăt prelungirii vizelor de şedere pentru ucraineni. „Nu întâmpină nicio...
Țara care pune capăt prelungirii vizelor de şedere pentru ucraineni. „Nu întâmpină nicio dificultate să se întoarcă acasă”
Ce a transmis Silvia Chifiriuc, soția lui Petre Roman, în ziua în care...
Ce a transmis Silvia Chifiriuc, soția lui Petre Roman, în ziua în care Mioara a decedat: ”Numai așa vine binele și fuge răul”
Alex Ștefănescu, criticul literar și istoric, a murit
Alex Ștefănescu, criticul literar și istoric, a murit
Vedeta de la noi care a fost filmată în timp ce făcea amor!...
Vedeta de la noi care a fost filmată în timp ce făcea amor! Imaginile au ajuns virale: „Nu cred că e ceva rușinos...”
Ce etnie are Vlăduța Lupău. Din ce familie se trage. Artista nu și-a...
Ce etnie are Vlăduța Lupău. Din ce familie se trage. Artista nu și-a ascuns niciodată originile
„După prima lună, când am văzut câți bani mi-au intrat, nici n-am știut...
„După prima lună, când am văzut câți bani mi-au intrat, nici n-am știut ce să fac cu ei!” Cum a făcut mulți bani Olivia Addams, la 20 de ani
Zodii protejate de Dumnezeu în ultimele zile ale lunii februarie. Au parte de...
Zodii protejate de Dumnezeu în ultimele zile ale lunii februarie. Au parte de schimbări benefice și noroc cât cuprinde