News

Mașinile din UE și din Marea Britanie se „îngrașă” cu un centimetru la fiecare doi ani. Bolizii XXL vor fi taxați pe greutate

Mașinile noi din UE și Marea Britanie devin cu un centimetru mai late la fiecare doi ani. Marile orașe pregătesc noi taxe în funcție de greutate, inclusiv pentru cele electrice
22.01.2024 | 17:59
Masinile din UE si din Marea Britanie se ingrasa cu un centimetru la fiecare doi ani Bolizii XXL vor fi taxati pe greutate
2024 pare să fie anul hipertaxării auto, orice motiv pare bun / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Conform unui raport, mașinile noi din UE și Marea Britanie cresc cu un centimetru în lățime la fiecare doi ani. Mașinile mai mari sunt mai susceptibile de a accidenta mai mulți oameni, de a elibera mai multe gaze toxice în aer și de a depăși amenajările orașelor.

Mărimea contează

Mașinile noi din UE și din Marea Britanie au crescut cu un centimetru la fiecare doi ani, în principal datorită creșterii cererii pentru SUV-uri de lux de mari dimensiuni ale căror vânzări nu dau semne de încetinire, potrivit unui nou raport. „Este implacabil”, a declarat James Nix, analist la grupul de campanie Transport and Environment (T&E) și autor al raportului. „Stimulate de vânzările celor mai mari SUV-uri, vehiculele devin tot mai late în fiecare an”.

ADVERTISEMENT

Mașinile noi au devenit atât de umflate încât jumătate dintre ele sunt prea late pentru a încăpea în locuri de parcare proiectate conform standardelor minime stradale în multe țări, a constatat raportul. Lățimea medie a unei mașini noi în UE și în Marea Britanie a depășit 180 cm în prima jumătate a anului 2023, după ce a crescut în medie cu 0,5 cm în fiecare an începând din 200, scrie The Guardian.

„Poate că nu pare o creștere semificativă”, a spus Nix. „Dar realitatea este că – dacă nu există o reformă – o cohortă de SUV-uri de lux și pickup-uri de mari dimensiuni vor deveni la fel de late ca și camioanele și autobuzele”.

ADVERTISEMENT

Mai multă poluare, mai mult spațiu ocupat

Mașinile mari sunt susceptibile să rănească sau să omoare mai mulți oameni în accidente rutiere decât cele mici, deoarece cântăresc mai mult și au partea frontală mai înaltă, care poate prinde victimele sub ele în loc să le arunce în lateral, spun detractorii. De asemenea, ele produc mai multe gaze toxice și ocupă mai mult spațiu pe drumuri și trotuare.

În cazul unor mașini care au fost proiectate inițial cu zeci de ani în urmă, necesitatea de a încorpora elemente de siguranță precum airbagurile și zonele de deformare reprezintă o parte din motivul pentru care modelele mai noi au devenit mai mari. Dar tendința recentă este determinată de faptul că consumatorii cumpără mașini mult mai mari, care fac drumurile mai periculoase.

ADVERTISEMENT

La mijlocul anilor 1990, UE a interzis vehiculele mai late de 2,55 metri pentru a împiedica camioanele și autobuzele să devină mai mari. Însă legislația nu a creat limite separate pentru autoturisme, despre care analiștii spun că au început să depășească praguri esențiale pentru care drumurile și orașele nu au fost proiectate.

Înaintea unei revizuiri planificate a normelor UE privind vehiculele, organizatorii de campanii au solicitat parlamentarilor să susțină o clauză care ar obliga Comisia Europeană să revizuiască limita de lățime a mașinilor. Aceștia susțin că tendința de a avea mașini mai mari a redus spațiul pentru ceilalți participanți la trafic și a sporit pericolul.

ADVERTISEMENT

Riscuri crescute pentru pietoni

Datele privind accidentele din Belgia din 2017 până în 2021 arată că o creștere cu 10 cm a înălțimii părții frontale a vehiculelor crește riscul de deces cu 30% atunci când o mașină lovește un pieton sau un biciclist, potrivit unui studiu realizat de Institutul Vias, fostul Institut belgian pentru siguranță rutieră.

Nix, care locuiește la Bruxelles și are doi copii mici, a declarat: „Am copii de trei și cinci ani și ne străduim să îi încurajăm să meargă cu bicicleta. Dar eu – ca bărbat în putere în vârstă de 40 de ani – sunt din ce în ce mai intimidat de vehiculele de mari dimensiuni care vin din sens opus pe străzile din Bruxelles”.

Creșterea dimensiunii mașinilor cauzează, de asemenea, probleme pentru șoferii acestora. Raportul a constatat că SUV-urile mari de lux, care au o lățime de aproximativ doi metri, nu mai încap în parcările din afara străzilor. De asemenea, acestea lasă prea puțin spațiu pentru ca pasagerii să urce și să coboare din vehicule în spațiile obișnuite din afara străzii, care au o lățime de aproximativ 2,4 metri, potrivit raportului.

Prea mult spațiu afectat

Giulio Mattioli, cercetător în domeniul transporturilor la Universitatea Tehnică din Dortmund, a declarat: „Prea mult spațiu urban este alocat mașinilor în orașe – inclusiv parcări gratuite pe cheltuiala contribuabililor, pentru care există puține justificări”.

Chiar și în capitalele deschizătoare de drumuri, precum Paris și Barcelona, care au luptat din greu pentru a recupera drumurile pentru ca oamenii să meargă pe jos, cu bicicleta și să se relaxeze, mai mult de jumătate din spațiul stradal este rezervat pentru mașini. În plus, a spus Mattioli, în multe orașe, mașinile sunt uneori parcate ilegal, cu o aplicare redusă a regulilor de parcare.

„Faptul că mașinile sunt din ce în ce mai mari este posibil să înrăutățească și mai mult situația”, a spus Mattioli. „De asemenea, ar putea determina factorii de decizie politică și planificatorii să mărească dimensiunile standard ale locurilor de parcare, ceea ce ar putea duce la un cerc vicios de creștere continuă a dimensiunilor mașinilor”.

Taxe pe greutate, inclusiv pentru electrice

Parisul ar putea deveni prima mare capitală europeană care să abordeze această tendință luna viitoare, când va organiza un referendum privind taxele de parcare mai mari pentru mașinile mai grele. Un sistem similar va fi lansat în Lyon în următoarele luni. Parizienii vor fi chemați la urne pe 4 februarie pentru a răspunde la întrebarea: „Sunteți pentru sau împotriva creării unui tarif special pentru parcarea mașinilor personale grele, masive și poluante?”.

Deocamdată, Primăria Parisului folosește criteriul greutății pentru a determina ce vehicule vor fi afectate de o eventuală majorare a taxelor: „1,6 tone pentru vehiculele cu combustie și hibride” și „2 tone pentru vehiculele electrice”, care sunt totuși „poluante prin sistemul de frânare și pneurile lor, care emit multe particule fine”.

O serie de autorități locale iau măsuri drastice în ceea ce privește SUV-urile, în special deoarece consideră că acestea poluează mai mult decât vehiculele convenționale și ocupă prea mult spațiu, în special atunci când sunt parcate.

Bonus și malus

Franța a luptat împotriva tendinței de a avea mașini mai grele decât majoritatea marilor economii europene. Din 2008, a oferit un bonus financiar celor care cumpără o mașină mai „verde”și un malus, sau o penalizare, celor care cumpără una cu motor mare. În 2022, guvernul a extins sistemul pentru a aplica penalități care acoperă greutatea unei mașini.

„Aceasta este cu siguranță o cale de urmat, deoarece ar putea fi neutră din punct de vedere bugetar”, a declarat Gracia Brückmann, cercetător în domeniul politicii de transport la Universitatea din Berna. „Acest lucru face mai ușor de vândut publicului sau contribuabilului”.

Ca de obicei, taxele de tot felul, mărirea lor sau inventarea altora noi sunt „rezolvarea” universală în bătălia angajată împotriva mașinilor. Deși în contextul economic actual, producătorii nu văd firește cu ochi buni o creștere a taxelor și fac apel către politicieni ca locurile de muncă și capacitățile de producție să fie protejate, la fel și puterea de cumpărare a oamenilor. Alții spun că este ilogică o adăugare a unei taxe în plus față de cea pentru CO2.

 

ADVERTISEMENT