Nava spațială Osiris-Rex s-a întors pe Pământ cu o mostră de pe asteroidul Bennu. Când ar putea lovi planeta noastră

Nava spațială Osiris-Rex s-a întors pe Terra cu o mostră de pe asteroidul Bennu, considerat cel mai periculos asteroid de către specialiști.
25.09.2023 | 09:09
Nava spatiala OsirisRex sa intors pe Pamant cu o mostra de pe asteroidul Bennu Cand ar putea lovi planeta noastra
Nava spațială Osiris-Rex s-a întors pe Pământ. Foto: NASA

Nava Spațială a colectat un eșantion imaculat de pe asteroidul Bennu, și l-a eliberat din spațiu spre o zonă de aterizare în deșertul Utah din SUA. Capsula conține roci și sol de asteroid, fiind prima misiune a agenției spațiale americane de colectare a unui eșantion de pe un asteroid periculos.

Nava spațială Osiris-Rex s-a întors pe Pământ

Conform Sky News, un sfert din acest eșantion va fi oferit unui grup de peste 200 de persoane de la 38 de instituții din întreaga lume, inclusiv la Muzeul de Istorie Naturală și Universitatea din Manchester. Lansată în 2016, misiunea Osiris-Rex a ajuns după doi ani la asteroidul Bennu.

Oamenii de știință vor să afle mai multe despre acest asteroid, care ar putea lovi planeta noastră peste sute de ani, dar și despre originea sistemului nostru solar, pentru că asteroidul este o rămășiță a unui episod cosmic de acum 4-5 miliarde de ani, conform Antena 3.

Având în vedere ceea ce știu astronomii despre orbita asteroidului Bennu, există în prezent o șansă de 1 din 2700 ca acesta să lovească Pământul până la sfârșitul secolului al 22-lea. Bennu nu este un asteroid de tip ”ucigaș de dinozauri”, dar ar putea cauza daune semnificative dacă ar exploda în atmosfera noastră și ar lovi oriunde pe planetă.

Experții care studiază acest asteroid au concluzionat că Bennu se apropie la fiecare 6 ani tot mai aproape de Terra cu 300.000 de kilometri, fiind clasat pe lista obiectelor potențial periculoase de către NASA. Vestea bună ar fi că, din cauza densității asteroidului și a golurilor care par să îl compună, mare parte din masă s-ar dezintegra înainte de a atinge solul.

Potrivit specialiștilor, 101955 Bennu prezintă un potențial risc de impact cu Pământul și apare în sistemul de monitorizare Sentry pe locul al treilea, pe Scala Palermo. Un studiu recent al matematicianului Andrea Milani a descoperit opt impacturi posibile cu Pământul cândva în 2169 – 2199.

101955 Bennu (denumire provizorie 1999 RQ36) este un asteroid Apollo descoperit de programul LINEAR la 11 septembrie 1999, cu un diametru de 493 de metri. NASA urmărește atent astfel de obiecte ”din apropierea Pământului”, care pot prezenta riscuri de coliziune, iar în prezent Bennu se află în capul listei.

Pentru cei care studiază riscul existențial al planetei, lista amenințărilor e tot mai largă, de la război nuclear la un virus sau inteligență artificială. Vestea bună e că niciun asteroid gigant nu ar trebui să lovească planeta în următoarea mie de ani, aici fiind vorba despre asteroizi care ar putea încheia viața pe Terra.

Cel puțin asta arată un studiu realizat de oamenii de știință de la Universitatea din Colorado și NASA și acceptat pentru publicare în The Astronomical Journal, care a extins prognozele pentru cei mai mari asteroizi cunoscuți din apropierea Pământului și nu a găsit niciunul care să amenințe Pământul în următoarea mie de ani.