News

Nou tip de fraudă pe Booking: ”Cardul tău a fost marcat ca invalid”. Ce a pățit un bucureștean care a vrut să facă o rezervare

O nouă metodă de fraudă, realizată prin intermediul platformei de rezervări online Booking.com, a fost raportată în România.
22.11.2023 | 11:03
Nou tip de frauda pe Booking Cardul tau a fost marcat ca invalid Ce a patit un bucurestean care a vrut sa faca o rezervare
Platforma Booking a intrat în atenția infractorilor din mediul online / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Infractorii din mediul digital folosesc tehnici tot mai rafinate în scopul de a-și convinge victimele să își ofere de bunăvoie datele bancare. Recent, un cititor FANATIK a raportat o tentativă de fraudă prin intermediul celei mai mari platforme de rezervări turistice, Booking.com.

Mesaj prin sistemul de poștă electronică al Booking: ”Cardul dumneavoastră nu a trecut verificarea de siguranță”

Alexandru (numele a fost schimbat, la solicitarea cititorului), un tânăr din București care și-a făcut rezervare la un hotel din Marea Britanie, pentru luna decembrie, ne-a povestit cum a fost la un pas să devină victima unei fraude online, prin intermediul aplicației dezvoltate de compania olandeză Booking.

ADVERTISEMENT

Bărbatul spune că, după ce a făcut plata, Booking i-a transmis o copie a rezervării pe e-mail, pentru o cameră în sistem nerambursabil. Mai exact, în cazul în care se răzgândea, tânărul era obligat să achite 100% din costurile rezervării. Mesajul era însoțit de o confirmare că plata urmează să fie procesată de hotel.

Ceva mai târziu, bucureșteanul a primit prin intermediul poștei electronice încorporate în platforma Booking un alt mesaj, în limba engleză, de pe adresa hotelului, în care era anunțat că sunt probleme cu verificarea cardului folosit.

ADVERTISEMENT

”Am întâmpinat o problemă cu rezervarea dumneavoastră, din cauza cardului care nu a trecut verificarea de siguranță a sistemului de rezervare, și a fost marcat drept invalid. Drept rezultat, rezervarea dumneavoastră ar putea fi anulată.

Pentru ca acest lucru să nu se întâmple, trebuie să completați o scurtă procedură de verificare. Pentru a începe procedura, vă rugăm să folosiți acest link personalizat (FANATIK a decis să nu publice adresa URL din mesajul original, fiind vorba de un scam), se arată în mesajul primit de Alexandru de pe adresa hotelului.

ADVERTISEMENT

Mailul era trimis de pe adresa hotelului

Atenție! Linkul pus la dispoziție pentru așa-zisa confirmare conține numele platformei Booking în URL, însă nu este cel care aparține companiei olandeze.

Clientul mai era sfătuit ca după completarea formularului, în care urma să introducă datele cardului care trebuia ”verificat”, să rămână pe respectiva pagină pentru aproximativ 5 minune, astfel încât procedura să fie completă.

ADVERTISEMENT
Mesaj Booking
Mesajele primite de Alexandru de la hotel prin intermediul poștei electronice al Booking

Alexandru recunoaște că a fost tentat să acceseze respectivul link, mai ales că mesajul părea să vină chiar de la proprietar. În ultimul moment, a decis să-i scrie acestuia și să-l întrebe dacă aceasta este procedura normală. Răspunsul a venit după câteva minute și i-a confirmat că a fost victima unei tentative de fraudă.

Proprietarul a confirmat că e vorba despre o înșelătorie

”Din data de 20 noiembrie – te rugăm să iei la cunoștință de faptul că acesta pare să fie o înșelătorie prin Booking.com; la solicitarea plății pentru rezervare te rugăm să verifici de două ori și să te asiguri că aceasta este o cerere validă.

Te rugăm să contactezi direct Booking.com, pentru că noi nu suntem autorizați să facem acest lucru.

Dacă rezervarea ta este cu plata la sosire, nu ți se va solicita achitarea unei sume până la check-in. Dacă ai făcut deja o plată, te rugăm să nu mai accesezi niciun link”, se arată în răspunsul hotelului.

O britanică a mușcat ”momeala”. Ce a pățit femeia

Acest tip de fraudă a mai fost raportată în Marea Britanie. La sfârșitul lunii octombrie, publicația The Guardian a scris despre cazul unor turiști care au primit același tip de mesaj și care și-au introdus datele bancare în formularul indicat. În primul caz, victima înșelăciunii a realizat imediat că este vorba despre o fraudă și a sunat la bancă pentru a-și anula cardul. În cel de-al doilea, victima, o femeie, nu a fost atât de norocoasă.

Aceasta a relatat că banii i-au fost retrași de două ori, iar când a sunat la Booking.com să ceară lămuriri, cei de acolo nu au crezut-o.

”M-au făcut să mă simt ca și cum aș fi o isterică – cei de la call center au refuzat să mă creadă că infractorii mi-au dat mesaj folosind sistemul Booking.com. După două zile, am primit totuși un mesaj de la hotel, tot prin intermediul Booking.com, în care mi s-a spus că sistemul a fost spart, că se știe despre lucrul ăsta, dar că nu vor să le spună clienților”, a declarat Kate Wright pentru The Guardian.

Până la urmă, femeia a sunat la bancă și a reușit să obțină o restituire de fonduri, după care și-a înlocuit cardul.

Reprezentanții Booking susțin că nu există breșe de securitate în sistemul lor

Reprezentanții Booking.com au negat cu fermitate că sistemul de securitate al platformei are o breșă. În schimb, aceștia au dat vina pe problemele de securitate pe care hotelurile partenere le au la adresele de corespondență.

„Deși nici sistemul din spatele platformei Booking.com, nici infrastructura sa nu au fost vulnerabile în niciun fel, suntem extrem de conștienți de implicațiile unor astfel de înșelătorii comise de terții răuvoitori asupra afacerii noastre, asupra partenerilor noștri de cazare și a clienților noștri, care pot deveni victime ale escrocilor profesioniști”, au arătat reprezentanții Booking, potrivit sursei citate.

Conform businessofapps.com, Booking a avut peste 100 de milioane de utilizatori activi doar în aplicație, care au generat venituri de 17 miliarde de dolari, în 2022. Clienții platformei au făcut 895 de milioane de rezervări, au cumpărat 23 de milioane de bilete de avion și au închiriat 48 de milioane de mașini, doar anul trecut.

ADVERTISEMENT