News

O nouă schemă de înșelăciune! Cum sunt păcăliți românii și cred că vor fi ajutați după un apel telefonic. Avertismentul DNSC

Românii sunt păcăliți printr-o nouă schemă de înșelăciune. Semnal de alarmă al Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
22.03.2024 | 10:02
O noua schema de inselaciune Cum sunt pacaliti romanii si cred ca vor fi ajutati dupa un apel telefonic Avertismentul DNSC
O nouă schemă de înșelăciune. colaj Fanatik/ Foto Hepta/Unsplash
ADVERTISEMENT

O nouă schemă de înșelăciune face victime printre români. Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică atrage atenția asupra acestei situații, informând că atacatorii comit fraudele folosindu-se de numele instituției.

O nouă schemă de înșelăciune, în România. Alertă de la DNSC

Victimele primesc un apel telefonic de la un pretins angajat al DNSC, care susține că îi va ajuta să își recupereze banii pierduți. Atacatorii reușesc să câștige încrederea oamenilor, apoi le cer datele personale. De fapt, scopul este cu totul diferit.

ADVERTISEMENT

Potrivit unui comunicat transmis de reprezentanții Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), campania de fraudă (revictimizare) este făcută prin metode de spoofing. Concret, victimele sunt contactate telefonic de o persoană care își ascunde identitatea reală și folosește numele unui angajat al DNSC.

Mai mult, schema este foarte complexă, având în vedere că atacatorii utilizează un număr de telefon care pare a fi asociat Directoratului. „Persoana este contactată de pe un număr de telefon care pare a fi asociat DNSC. În realitate, numărul afişat pe ecranul destinatarului nu este numărul real al apelantului.

ADVERTISEMENT

Pentru a atrage potenţiale victime în capcană, atacatorii folosesc o tehnică numită SPOOFING. Atacatorul foloseşte tehnologia Voice over IP (VoiceIP) pentru a apela victima, preluarea informaţiilor de contact făcându-se fără acordul instituţie sau persoanei fizice. Este nevoie doar de cunoaşterea numărului de telefon sau a detaliilor de contact ale acestora. Astfel, nu se pot bloca astfel de iniţiative la nivelul furnizorului de servicii telecom”, informează DNSC.

În timpul unui astfel de atac, raportat joi, Directoratul precizează că infractorii au utilizat numărul publicat pe site la secţiunea CONTACT DNSC – Secretariat şi relaţii cu publicul.

ADVERTISEMENT

Cum procedează atacatorii

Conform informațiilor furnizate de specialiștii în Securitate Cibernetică, atacatorii care contactează victimele spun că sunt angajați ai DNSC. Se prezintă folosind numele Ionescu Alexandru. Apoi pretind că vor să ajute oamenii să își recupereze sumele de bani pierdute, în urma atacurilor precedente.

Victimelor le sunt solicitate următoarele date: nume complet, cod IBAN şi ultimele 6 cifre din CNP. Însă, DNSC trage un semnal de alarmă și informează că instituția nu va contacta niciodată utilizatorii pentru a le promite că își vor recupera banii. Totodată, DNSC nu va solicita oamenilor să furnizeze telefonic datele personale.

ADVERTISEMENT

Astfel, utilizatorilor le este recomandat să verifice autenticitatea apelurilor de acest gen, folosind un canal de comunicare diferit. „Raportați astfel de apeluri către organizația impersonată. (…)

În cazul în care ați furnizat date de card, sesizați imediat banca, iar dacă ați fost păgubit, depuneți o plângere la Poliție (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) și notificați DNSC (telefon 1911 sau alerts@dnsc.ro)”, adaugă DNSC.

 

ADVERTISEMENT