Produse practic identice, de la aceiași producători, în aceleaşi lanţuri de hipermarket-uri, au preţuri diferite în diferite ţări ale Uniunii Europene. Sesizată inclusiv la nivelul României, comparativ cu alte state, situaţia a fost experimentată de premierul ceh, Petr Fiala, care a făcut două sesiuni identice de cumpărături, în ţara sa şi în Germania.
Prețurile mai mici la alimente, care îi fac pe locuitorii din zonele de graniță să facă drumuri dese în Polonia și Germania, l-au determinat pe şeful guvernului de la Praga să verifice personal care este diferenţa de prețuri, la produse identice.
Petr Fiala a mers la Waldsassen, în Germania, localitate adiacentă oraşului Cheb, de pe partea cehă a graniţei. Acesta a ales să cumpere şi să compare nouă produse, inclusiv lapte, unt, pâine, dar și ciocolată, ketchup, Nutella și Coca-Cola. Prețul de achiziție al acestora în Germania a fost puţin sub 20 de euro, adică în jur de 500 de coroane.
Atunci când prim-ministrul a mers la Cheb şi a cumpărat produse identice, a descoperit că trebuie să plătească peste 60 de coroane în plus (aproximativ 2,5 euro). „Produse practic identice de la aceiași producători, sunt pur și simplu mai scumpe în Cehia, şi, în plus, par să aibă ambalaje mai mari în Germania”, a declarat Fiala.
Potrivit acestuia, unele articole din coșul de cumpărături erau cu puțin mai ieftine în Germania, dar la unt, de exemplu, diferenţa a fost semnificativă, acesta având la Waldsassen un preţ la doar o treime din cel cu care se vindea în Cehia.
Fiala a constatat o diferență de preț la fel de mare și în cazul Nutella. A cumpărat-o cu 169,90 CZK (6,9 euro) din Cehia, în timp ce în Germania l-a costat 113,30 CZK (4,6 euro). În plus, e o diferenţa semnificativă şi la gramaj, cutia din Cehia cântărind doar 600 de grame, în timp ce în Germania ea cântărea 750 de grame. Astfel, prețul Nutella în Republica Cehă este aproape dublu față de Germania.
Premierul a constatat și o diferență în dimensiunea sticlelor Coca-Cola. Prețul convertit de 36,80 CZK (1,5 euro) pe sticlă în Germania se referă la un volum de 1,25 litri, la un preţ pe litru de 29,40 coroane (1,2 euro). În schimb un litru de Coca Cola cumpărat în Cehia, la Cheb a costat 32,90 CZK (1,35 euro).
Prim-ministrul a mai găsit diferenţe asemănătoare, atât la preț cât și la volum, și în ketchup-ul marca Heinz, care pare să fie mai ieftin în Cehia, dar numai până în momentul în care cumpărătorul află că primește 450 de grame la preţul 76,90 CZK (3,10 euro), în timp ce în Germania costă 86,20 CZK (3,5 euro), dar cantitatea primită este de 570 grame.
Deși producătorii și vânzătorii cehi susțin în unanimitate că adaosul lor se încadrează în limitele legii, diferenţa este accentuată şi de puterea de cumpărare a consumatorilor germani, incomparabil mai mare decât cea a cehilor. După această experienţă care l-a dezamăgit, premierul Petr Fiala a declarat că, deşi guvernul nu poate influenţa preţurile, va continua cu controale și presiuni asupra producătorilor și vânzătorilor.
Situaţia din Cehia poate fi transpusă şi în alte state din centrul şi estul Europei, premierul Marcel Ciolacu recunoscând în vară că preţurile la unele alimente, în România, este mai mare decât în ţări din Europa de Vest. De altfel, un experiment Euronews a scos în evidenţă faptul că laptele vândut la raft în România este, în medie, mai scump decât cel vândut în Germania.