News

Registrul Revisal va putea fi accesat online. Condițiile în care se vor putea obține datele privind vechimea în muncă și specialitate

Ministerul Muncii a pregătit hotărârea de guvern prin care va permite salariaților să acceseze online Registrul general de evidență a salariaților (Revisal) pentru datele care dovedesc vechimea în muncă.
05.07.2022 | 10:03
Registrul Revisal va putea fi accesat online Conditiile in care se vor putea obtine datele privind vechimea in munca si specialitate
Registrul Revisal va putea fi accesat online. Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Accesarea online a Revisal va fi încă un pas în direcția informatizării serviciilor pe care statul le oferă cetățenilor, însă salariații vor mai trebui să aștepte o vreme ca Ministerul Muncii să pună la punct sistemul informatic prin care adeverințele de vechime în muncă să fie obținute din câteva click-uri.

Obținerea adeverințelor, scurtată de la două săptămâni la o zi

În momentul de față, durata obținerii acestor documente este inacceptabil de mare ținând seama de soluțiile informatice care ar putea fi folosite. Inspectoratele teritoriale de muncă eliberează, la solicitarea scrisă a salariaților/foștilor salariați, un extras din registrul general de evidență a salariaților, referitor la activitatea prestată de către angajați în baza unui contract individual de muncă, în termen de până la 15 zile de la data înregistrării solicitării.

ADVERTISEMENT

Ministerul Muncii a obținut banii necesari pentru sistemul informatic care va permite accesarea online a Revisal, iar până la implementarea efectivă a proiectului a fost stabilită, printr-un proiect de hotărâre ce va fi adoptat de guvern, modalitatea prin care vor fi obținute aceste documente.

Singurul drum pe care salariații vor fi nevoiți să îl facă va fi pentru obținerea numelui de utilizator și a parolei care, pe viitor, vor permite intrarea în Revisal, după cum urmează:

ADVERTISEMENT
  • la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială angajatorul își are sediul sau domiciliul;
  • la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială își desfășoară/și-au desfășurat activitatea salariații unităților fără personalitate juridică care au primit delegare de competență pentru înființarea, completarea și transmiterea registrului;
  • la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială salariatul/fostul salariat are domiciliul, în cazul în care sediul angajatorului a fost/se află în altă localitate decât localitatea de domiciliu a salariatului/fostului salariat.

Numele de utilizator și parola vor putea fi obținute și prin email în cazul persoanelor care dețin semnătură electronică, semnătură electronică avansată sau semnătură electronică calificată.

ADVERTISEMENT

Indiferent de modul în care vor fi obținut user-ul și parola, acestea sunt condiționate de prezentarea următoarelor documente:

a) solicitare scrisă pentru eliberarea numelui de utilizator și a parolei, conform unui model ce va fi prezentat public modelului din anexă;
b) cartea de identitate, în original sau scanată, în cazul solicitanților care trimit mail-uri;
c) procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original.

ADVERTISEMENT

Procedura depinde realizarea unui nou sistem informatic

Documentele din Revisal obținute pe cale electronică vor trebui însă să aibă o validare a angajatorului. „Având în vedere faptul că angajatorul poartă întreaga răspundere pentru valabilitatea şi corectitudinea înregistrărilor efectuate în registrul electronic de evidență a salariaților, s-a prevăzut posibilitatea de a dovedi vechimea în muncă sau în specialitate prin utilizarea extrasului din registru, generat online de către salariat/fost salariat, numai în condițiile în care acesta va fi asumat de către angajator și certificat prin semnătură pe baza documentelor justificative aflate în dosarul de personal al salariatului, documentelor contabile, documentelor aflate în arhiva societății etc.”, se spune în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern.

Avantajul noului sistem va fi nu doar legat de faptul că salariații nu vor mai trebui să aștepte două săptămâni ca să obțină adeverințe privind vechimea în muncă sau specialitate. În plus, ei vor avea posibilitatea să consulte on-line informații despre propriul contract de muncă, putând astfel, pe de o parte să verifice informațiile încărcate de angajator și să semnaleze eventuale erori sau probleme, pe de altă parte să poată vizualiza istoricul informațiilor proprii.

Există însă o problemă: deocamdată sistemul informatic nu este funcțional. Abia odată cu lansarea Planului Național de Redresare și Reziliență, a fost obținută finanțarea pentru acest sistem care va fi deschis deopotrivă angajatorilor, angajaților și instituțiilor publice. Din acest motiv, noua procedură de obținere a adeverințelor de vechime în muncă va fi aplicată abia odată cu noul sistem informatic.

ADVERTISEMENT