Românii care vor să voteze la alegerile prezidențiale și la cele parlamentare prin corespondență sau la o secție de votare din străinătate mai aproape de locuință se pot înregistra online, începând cu 1 aprilie, informează Autoritatea Electorală Permanentă.
Începând cu 1 aprilie, românii care vor să voteze la alegerile prezidențiale și/sau la alegerile parlamentare din acest an prin corespondență sau la o secție de votare din străinătate mai aproape de domiciliu sau reședință se pot înregistra online pe portalul www.votstrainatate.ro., informează Autoritatea Electorală Permanentă (AEP).
Potrivit unui comunicat de presă portalul respective are două secțiuni: „Alegerea Președintelui României” și „Alegerea Senatului și a Camerei Deputaților”. La fiecare din aceste două secțiuni sunt două categorii: „Alegător în străinătate la o secție de votare” și „Alegător în străinătate prin corespondență”.
Cei care vor să se înscrie la categoria votul prin corespondență vor completa unor formular online unde trebuie menționat: nume, prenume, CNP, adresa de domiciliu sau de reședință, adresa e-mail precum şi opţiunea de transmitere în ţară sau la reprezentanţa diplomatică a votului exprimat prin corespondenţă, informează AEP.
„La acest formular, alegătorul trebuie să anexeze copia scanată sau fotografia actului de identitate şi a documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine”, precizează AEP.
„Lista documentelor care atestă reședința în străinătate este cuprinsă în Ordinul ministrului afacerilor externe nr. 373/2024 privind documentele care atestă reședința în străinătate în vederea exercitării dreptului de vot prin corespondență la alegerile pentru Președintele României sau la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților și pentru exercitarea dreptului de vot la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților”, potrivit Autorității.
Românii care vor să voteze în străinătate la o secție de votare vor completa de asemenea un formular online: numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de e-mail, localitatea şi statul unde optează să voteze, la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate.
„Menționăm că o secție de votare poate fi înființată la cererea a minimum 100 de cetățeni din aceeași localitate sau dintr-un grup de localități”, potrivit AEP.
După ce procedura de înregistrare a fost finalizată, alegătorii vor primi un e-mail de verificare „care conține un link valabil pentru 24 de ore, ce trebuie să fie accesat pentru confirmarea cererii, în caz contrar nerealizându-se validarea înregistrării”.
„Soluționarea cererii alegătorului din străinătate pentru votul la secția de votare se face de către AEP, în termen de 10 zile lucrătoare de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare. Soluționarea cererii alegătorului din străinătate pentru votul prin corespondență se face de către AEP, în termen de 5 zile de la confirmarea, de către acesta, a e-mailului de verificare”, se arată în comunicat.
Autoritatea Electorală Permanentă atrage atenția că votul prin corespondență poate fi exprimat doar pentru alegerile prezidențiale și cele parlamentare.