News

Sistemul informatic pentru actele de stare civilă, amânat din nou. Al treilea proiect major al MAI care are întârzieri

Sistemul informatic pentru emiterea actelor de stare civilă va fi implementată cu întârziere de către Ministerul Afacerilor Interne.
24.08.2023 | 16:28
Sistemul informatic pentru actele de stare civila amanat din nou Al treilea proiect major al MAI care are intarzieri
Sistemul informatic pentru actele de stare civilă, amânat în mod repetat/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Informatizarea serviciilor oferite cetățenilor de către instituțiile statului pare a fi un proces lent, existând trei exemple de programe importante ale Ministerului Afacerilor Interne a căror implementare este întârziată. Ultimul este Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC), proiect care a fost demarat în aprilie 2019 și care trebuie implementat până la finele anului 2021.

Sistemul informatic pentru starea civilă, amânat de mai multe ori

Ministerul de Interne a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță prin care se amână termenul de la care se asigură, la nivel național, infrastructura informatică necesară operaționalizării SIIEASC, de la 24 septembrie 2023 la 24 septembrie 2024, aceasta nefiind prima prorogare a termenului.

ADVERTISEMENT

Potrivit proiectului inițial, se alocau 185.000.000 de lei pentru sistemul informatic de emitere a actelor de stare civilă, dintre care 80% proveneau din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operațional Competitivitate (POC). După implementarea sa, cetățenii ar fi putut să obțină actele de stare civilă de care au nevoie în urma unor cereri depuse online, tot online fiind achitate și taxele necesare. Practic, ar fi fost nevoie de un singur drum la ghișeu, pentru ridicarea actului necesar.

De asemenea, urmau să fie digitalizate toate actele de stare civilă emise după 1 ianuarie 1921, adică peste 75.000.000 de documente. În plus, s-ar crea o rețea la care ar fi conectate 3.200 de primării, ceea ce ar reduce timpul de așteptare pentru eliberarea documentelor cerute de cetățeni precum și numărul de documente pe care aceștia trebuie să le prezinte la starea civilă.

ADVERTISEMENT

Termenul inițial nu a fost respectat, având loc mai multă amânări succesive. Prima amânare a împins termenul până pe 14 decembrie 2022, însă cu o lună înainte fostul ministru de Interne, Lucian Bode, a anunțat că proiectul este realizat în proporție de numai 60%. Printr-o altă prorogare, s-a fixat data de 24 septembrie 2023, însă acum Ministerul de Interne împinge termenul cu încă 12 luni.

În prezent, proiectul SIIEASC este în etapa de verificare a sistemului astfel încât, prorogarea termenului este necesară pentru deschiderea proiectului pilot și instruirea ofițerilor de stare civilă de la nivelul întregii țări, în sistem de train the trainer”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanță.

ADVERTISEMENT

Pe lângă necesitatea instruirii personalului implicat, ordonanța creează și cadrul în care documentele de stare civilă mai pot fi completate de mână, în cazul în care sistemul informatic dă rateuri, astfel că va fi păstrat în continuare și un registru pe hârtie: „În caz de forţă majoră care face imposibilă completarea în sistem informatic sau în cazul unor limitări tehnice sesizate de către Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DGEP, actele de stare civilă exemplarul I se completează olograf, urmând ca după încetarea forţei majore sau înlăturarea disfuncționalităților de ordin tehnic acestea să fie validate în Registrul de stare civilă exemplarul II.

Brățările electronice, în număr insuficient

Ministerul Afacerilor Interne a avut probleme și cu alte două proiecte majore. Primul este folosirea brățărilor electronice pentru supravegherea modului în care sunt respectate ordinele de protecție în cazurile de violență domestică. Folosirea brățărilor a fost legiferată prin Sistemul Informatic de Monitorizare Electronică (SIME) care trebuia să devină operațional la 1 martie 2022. Ulterior, MAI  a dispus prorogarea termenului cu 6 luni, până la 1 octombrie 2022, dată de la care brățările au fost folosite în cadrul unui proiect-pilot, care se desfășoară doar în București și în trei județe: Iași, Mureș și Vrancea.

ADVERTISEMENT

Din 2024 în SIME vor fi inclus alte 19 județe: Bacău, Brașov, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Covasna, Galați, Giurgiu, Harghita, Ilfov, Mehedinți, Neamț, Prahova, Sibiu, Satu-Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui și Vâlcea urmând ca abia din 2025 programul să fie extins la scara întregii țări. Aplicare etapizată a fost determinată de lipsa de personal precum și de necesitatea achiziției brățărilor electronice.

MAI estima că va avea nevoie de suplimentarea numărului de angajați cu 497 de ofițeri de poliție și 5.637 de agenți de poliție, la un număr maxim de 16.000 de persoane, adică 8.000 de persoane supravegheate și 8.000 de persoane protejate, întrucât un dispozitiv de detectare a locației trebuie purtat și de către persoanele agresate, nu doar de către agresor.

Problema legată de achiziția brățărilor și de disponibilitatea personalului specializat din Ministerul de Interne ar putea să se acutizeze întrucât, în cursul acestei veri, Guvernul a trimis la Parlament pentru aprobare un proiect de lege prin care ordinul de protecție și brățările electronice vor putea fi utilizate pentru toate cazurile de violență sau amenințarea cu violența, nu doar dacă există o legătură de rudenie între agresor și victimă. Dacă proiectul trece, va trebui suplimentată suma pentru achiziția de brățări.

Întârzieri au apărut și în cazul programului prin care urmau să fie eliberate populației cărți de identitate cu cip. Programul este în stadiul-pilot, cu aplicare în doar în județul Cluj, iar din această vară ar fi trebuit să fie generalizat pe teritoriul întregii țării. Însă problemele legate de licitația pentru atribuirea contractului a făcut ca noul termen de aplicare să fie luna septembrie a acestui an.

ADVERTISEMENT