Probleme legate de siguranță în ceea ce privește submarinul Titan, implicat în tragedia din oceanul Atlantic, au fost semnalate încă din 2018 de mai mulți experți internaționali.
Joi, 22 iunie, Garda de Coastă americană a confirmat că resturile găsite pe fundul oceanului, în apropierea epavei Titanicului, sunt ale submersibilului dispărut încă de duminică. Cei 5 pasageri aflați la bord au murit. Cel mai probabil scenariu luat în calcul este că vasul a făcut implozie, din cauza presiunii uriașe.
În ultimii ani, expedițiile în adâncuri pe care le făcea submersibilul Titan și echipajul său au fost extrem de riscante. Aceste lucruri sunt menționate de experții din industrie și de foști pasageri.
Stockton Rush, directorul executiv și fondatorul OceanGate, creatorul Titan, se numără printre cei decedați în urma naufragiului. El are zeci de ani de experiență în inginerie și a fost la cârma expedițiilor pe Titanic din 2021. Aceasta a fost a cincea sa scufundare.
Șeful OceanGate a susținut în toate interviurile sale că la bordul Titan există o serie de caracteristici inovatoare de siguranță. În realitate, se pare că lucrurile au stat diferit. Rush a fost contrazis de experți încă de acum cinci ani.
Marți, 20 iunie, la două zile după dispariția submersibilului, New York Times a publicat o scrisoare deschisă transmisă în 2018 de liderii industriei în domeniul vaselor submersibile. Rush era avertizat direct despre posibile probleme ”catastrofale” în activitatea Titan.
Marine Technology Society, un grup industrial format din ingineri oceanici, tehnologi, factori de decizie și cercetători, și-a exprimat ”îngrijorarea cu privire la dezvoltarea Titan și expedițiile planificate pe Titanic” și a avertizat împotriva ”abordării experimentale actuale adoptate de OceanGate”.
Societatea de Tehnologie Marină a criticat faptul că OceanGate a emis materiale de marketing în care se spune că designul Titan ”depășește standardele de siguranță DNV-GL”. DNV-GL este o organizație independentă, descrisă ca fiind cea mai importantă societate de clasificare din lume pentru industria maritimă. Aceasta certifică nave precum submersibilele și emite reglementări pentru astfel de ambarcațiuni.
Ei bine, cei de la ”Marine Technology Society” au reproșat companiei OceanGate că nu au permis celor de la DNV-GL să evalueze standardele de siguranță ale Titan.
În cazul navelor precum Titan, procesul de clasificare DNV examinează dacă au fost respectate ”reguli recunoscute internațional” și include inspecții în timpul fazei de construcție și operaționare.
Un purtător de cuvânt al OceanGate a refuzat să comenteze scrisoarea din 2018. Acesta fusese contactat de către cei de la New York Times, scrie The Guardian.