News

Țeapa uriașă luată de un sucevean. S-a trezit cu un credit de 40.000 de lei din cauza unor mesaje pe Whatsapp

Un bărbat din Suceava s-a trezit cu datorii de 40.000 de lei după ce a căzut victimă unei escrocherii online pe bază de investiții
21.12.2023 | 00:04
Teapa uriasa luata de un sucevean Sa trezit cu un credit de 40000 de lei din cauza unor mesaje pe Whatsapp
Avalanșă de înșelătorii online. Sursa foto: Unsplash
ADVERTISEMENT

Autoritățile statului au precizat că în primele 11 luni ale acestui an au fost consemnate un număr record de 23.000 de înșelăciuni în mediul online. Una dintre cele mai recente astfel de escrocherii are la bază promisiunea unor câștiguri record prin investiții în companiile de energie din țară. Un bărbat din Suceava, victimă a acestei înșelătorii, a rămas cu o datorie de peste 40.000 lei.

Sucevean, victima unei înșelătorii online

Totul a pornit de la un anunț online, pe Facebook. În față era promisiunea unor investiții în compania strategică din domeniul energiei, Romgaz. Un bărbat din județul Suceava a dat curs acestei aparente oportunități și a sunat la numărul de telefon din anunț. I-a răspuns o voce feminină, care s-a recomandat a fi o persoană din cadrul companiei.

ADVERTISEMENT

Se întâmpla în luna septembrie, iar în timpul acestui prim telefon, bărbatul a fost convins să investească suma modică de 1.250 lei, dar i-a comunicat persoanei de la telefon și datele sale personale de pe cartea de identitate, cât și informațiile de pe cardul bancar.

Odată consumat acest prim pas, au urmat apoi cerința depunerii unei alte sume de bani, de această dată puțin mai mare, 2.500 lei, care să-i permită astfel să-și retragă câștigul obținut cu prima investiție. Banii au fost depuși de această dată la un ATM pentru monezi digitale.

ADVERTISEMENT

După ce a mers și acest pas secund al escrocheriei, bărbatul din Suceava a fost sunat de o altă persoană, care s-a recomandat și ea a fi din cadrul aceleiași companii, și care i-a cerut să-și deschidă un nou cont bancar, iar bărbatul i-a permis accesul la acest cont prin intermediul unei aplicații.

Se întâmpla în data de 11 decembrie, la patru luni distanță de primul contact telefonic. Trei zile mai târziu, omul a mers la banca la care și-a deschis acest ultim cont unde a aflat, spre stupoarea sa, că în data de 11 decembrie solicitase un credit de 37.800 lei, bani care au fost și transferați către alt cont în aceeași zi.

ADVERTISEMENT

Acum toate speranțele bărbatului de a-și recupera o parte din datorie sunt în mâinile poliției, care a deschis un dosar penal pentru înșelăciune.

Sfaturile specialiștilor în securitate

Autoritățile și specialiștii în securitate spun că în perioada sărbătorilor de iarnă, numărul infracțiunilor din mediul online crește cu 30%. În prezent, o altă înșelătorie online se răspândește pe rețelele de socializare, de această dată pe WhatsApp. Aici, atacatorii trimit mesaje prin care se recomandă a fi reprezentanții unor mari companii ce oferă posibilitatea unor câștiguri semnificative, totul în schimbul urmăririi unor clipuri video, pe care să le aprecieze și să le distribuie mai departe.

ADVERTISEMENT

În primul pas al escrocheriei apar și mici câștiguri, 20-30 de lei prin care infractorii urmăresc să câștige încrederea victimei. Este doar o strategie de manipulare prin care victimele sunt convinse să investească sume din ce în ca mai mari de bani și să-și ofere datele bancare.

„Dai likeul respectiv, share-ul respectiv, faci o poză la munca ta, o trimiţi înapoi şi  eşti plătit pe bune pentru că ţi-ai oferit date, ţi-ai oferit contul bancar. Vei vedea imagini de la persoane care pun tot timpul , screenshot-uri care spun că sunt foarte mulţumiţi de banii pe care i-au primit înapoi, toată schema este făcută să te convingă să rămâi la ei în grup şi să investești sume cât mai mari.”, a explicat, pentru Observator News, specialistul în în securitate cibernetică, Silviu Stahie.

În momentul în care atacatorii au obținut ce au urmărit, în speță o sumă cât mai mare de bani dar și datele victimei, comunicare este oprită imediat, iar victima realizează încet că a fost înșelată.

„Atacatorii se adaptează la context şi vor să profite de multiplele oferte, promoţii, reduceri de sezon pentru a-şi prezenta ei oportunităţile de investiţie, de data aceasta false”, a explicat și Mihai Rotariu, Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică.

ADVERTISEMENT