Vidra, stațiunea din județul Vâlcea, ar fi trebuit să fie perla turismului, fiind situată între între Munţii Lotrului, Latoriţei şi Parâng. Ar fi avut șansa să devină cea mai frumoasă stațiune din România, însă a fost lăsată în paragină.
Stațiunea montană aflată pe malul Lacului Vidra este situată în apropierea Domeniului Schiabil Transalpina și cea mai înaltă șosea din țară. Cu mult timp în urmă, stațiunea era de interes național.
Din păcate, autoritățile nu s-au ocupat de această stațiune în ultimii 30 de ani. Din acest motiv, acum s-a ales praful de ea. Sute de locuri de cazare au fost părăsite.
Voineasa, parte astăzi a stațiunii montane Vidra, amplasată la o altitudine de 1.300 de metri, a fost proiectată în anii ’70, după construirea barajului lacului de acumulare.
La vremea respectivă, Nicolae Ceaușescu își dorea ca această locație să găzduiască Jocurile Olimpice de Iarnă din 1982. Mai târziu s-a vehiculat ideea Olimpiadei din anul 2000.
Astfel, satul olimpic urma să fie alcătuit din stațiunile Vidra, Alba și Mura. Arhitecții elvețieni au proiectat mai multe clădiri cu aspect arhitectonic în acest scop.
Este vorba despre un hotel cu șase etaje, trei mini hoteluri parter plus trei etaje și cinci vile, a căror capacitate depășea 1.000 de locuri, notează adevărul.ro.
La începutul anilor 2000 a fost readusă în discuție amenajarea unui domeniu schiabil între Vidra şi Obârşia Lotrului dar și crearea, pe 565 de hectare, a 25 de kilometri de pârtii care să deservească zilnic peste 15.000 de schiori.
Mai mult, s-a discutat despre amenajarea unui debarcader pe Lacul Vidra, precum și a unui ştrand/ patinoar plutitor pe lac.
Se dorea ca această stațiune să aibă posibilități de agrement pentru tot anul. De exemplu, se practicau sporturi precum schi și săniuș iarna. Vara, turiștii din stațiune ar fi avut posibilitatea să practice sporturi nautice, pescuit sportiv și alte sporturi montane pentru vară.
În 2012 s-au realizat doar 9 kilometri de pârtii, pe Domeniul Schiabil Ski Resort Transalpina sau Transalpina – Voineasa, iar cei care și-au ridicat în zonă pensiuni și cabane au fost doar privații.
În prezent, stațiunea este abandonată de către administratorii legali. Confederaţiile sindicale au primit, după Revoluția din 1989, cadou de la Guvern dreptul de exploatare prin preluarea patrimoniului UGSR.
În afară de SIND România, nimeni nu s-a implicat în activitatea de exploatare turistică a stațiunii, care a fost lăsată în paragină de ani buni. S-a încercat, totuși, gestionarea mini-hotelurilor, din partea unui privat, însă inițiativa nu a fost una reușită.
Au fost abandonate inclusiv pârtia de schi și telescaunul. Terenurile de sub stațiune și din jurul acesteia au fost retrocedate.
La începutul anului, administrația publică din Voineasa a avertizat că intenționează să supraimpoziteze deținătorii bazei turistice pentru a-i face pe aceștia să devină mai responsabili cu această stațiune.
Există un indicator spre Vidra chiar la intrarea pe drumul spre stațiune, care se ramifică din Drumul Național 7A, fiind neasfaltat.
În stațiune, mini-hoteluri, dar și marele hotel neterminat, au rămas abandonate. În acestea se poate intra cu ușurință deoarece ușile sunt deschise sau nu mai există geamuri.
Balustradele au dispărut de pe scări, perdelele rupte, iar mocheta a fost smulsă în multe zone. Instalația electrică a fost și ea distrusă. Priveliștea de afară este una de vis, spre deosebire de cea din interior, unde totul a fost părăsit.
“Procesul cu obştea de moşneni pentru terenul pe care s-au construit vilele şi hotelurile din Vidra a fost câştigat în instanţă, în 2019.
De atunci în încercarea de a reda staţiunea turismului am intabulat suprafaţa şi am dat terenurile în folosinţă gratuită, în speranţa că sindicatele vor găsi investitori.
Discuţiile nu s-au finalizat din cauza imposibilităţii concesionării, fiind vorba despre patrimoniu sindical”, a explicat Gabriel Năstăsescu, primarul din Voineasa, situația stațiunii uitate, conform sursei citate anterior.