Noile tendințe pe piața muncii i-au luat prin surprindere chiar și pe specialiști. Românii nu mai par atât de atrași de stabilitatea unui loc de muncă, ci caută mai mult joburi ocazionale, care le permite să lucreze independent. De asemenea, tot mai mulți angajați sunt în căutarea unui al doilea job sau a unei ocupații de weekend.
Mai exact, numărul românilor care solicită să muncească în gospodăriile altor oameni sau cei care vor să lucreze ca meseriași în țară sau străinătate au crescut cu aproape 60% față de anul 2022, potrivit unor date oferite de platforma Delucru.ro.
Domeniile față care care românii sunt mai interesați sunt: construcții, curățenie, ambalare de produse, manipulare marfă și activități de producție în fabrici. În mediul rural, oamenii vânează tot mai mult posturi de zilier în domenii precum: grădinărit, spart lemne sau alte treburi în gospodărie.
Dintre aceștia, un procent de peste 40% este reprezentat de persoane care au deja un loc de muncă permanent sau care sunt pensionari. Respondenții spun că doresc să-și suplimenteze veniturile din cauza scumpirilor și de teama unor vremuri și mai grele, arată Observator care citează Agerpres.
Anul acesta, numărul de anunțuri cu solicitări de mână de lucru a crescut cu 38% față de 2022.
Interesant este că un număr important de persoane care răspund la anunțuri prin care se solicită joburi de zilieri sau alte meserii necalificate, în producție, este format din tineri între 16 și 25 de ani.
Peste 60% dintre aceștia sunt bărbați. Femeile sunt interesate să presteze activități de curățenie la domiciliu sau doresc un job la magazinele de cosmetică.
A crescut și numărul românilor care au deja un job dar vor să-și rotunjească veniturile în sistem part-time. La acest capitol conduc femeile, care își doresc să lucreze în timpul liber, inclusiv în weekend.
Românii care revin din diaspora și își caută de lucru sunt acum mai numeroși cu 23% față de anul trecut. Și pensionarii, cu precădere din mediul urban, sunt interesați de activități care să le aducă bani în plus (cu 30% mai mulți decât în 2022).