Tragedia feroviară din Grecia, în urma căreia cel puţin 57 de persoane şi-au pierdut viaţa, ar fi putut avea un precedent în România încă din toamna anului trecut. Numai viteza mică a trenurilor de pe liniile noastre de cale ferată a împiedicat producerea unei tragedii.
Incidentului feroviar s-a produs pe data de 17 septembrie 2022, la ora 05:53, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF București, între PM Pajura și stația CFR Mogoșoaia. În el a fost implicat trenului de călători R7915, care a fost expediat din PM Pajura spre stația CFR Mogoșoaia pe linia ocupată cu trenul de călători R7032.
Clubferoviar.ro a publicat raportul final al Agenției de Investigare Feroviare Române, în urma căruia au fost sancţionaţi trei impiegaţi de mişcare. Concret, impiegatul de mișcare Pajura, în loc să oprească trenului R7915 în stație l-a expediat spre stația Mogoșoaia fără a avea aprobarea operatorului RC. Angajatul CFR știa că trenul R7032, care venea din sensul opus, avea o întârziere de șapte minute și a apreciat că astfel va evita întârzierea primului tren (R7915), care ar fi urmat să aștepte încrucișarea cu cel de-al doilea (R7032).
“Faptul că IDM din stația CFR Mogoșoaia nu a avizat că semnalul luminos de ieșire din stație Y IV este defect, iar sistemul de circulație al trenurilor nu a fost schimbat după sistemul înțelegerii telefonice – cale liberă, a creat în mintea IDM PM Pajura convingerea că poate face expedierea trenului R7915.
De asemenea, IDM PM Pajura nu a luat în considerare comunicarea păzitorului de barieră de la Postul nr. 8, care l-a informat că din sens opus a fost avizat trenul R7032 cu comandă scrisă. În contextul defectării instalației CED și nerespectării modului de lucru instrucțional au fost eliminate barierele care ar fi trebuit să asigure siguranța circulației”, se arată în Raportul de investigare al AGIFER, publicat de Club Feroviar.
Practic, evitarea producerii unui accident feroviar grav, prin ciocnirea frontală a două trenuri, a putut fi evitată doar prin prezența de spirit a mecanicilor de locomotivă, coroborată cu viteza scăzută de circulaţie pe majoritatea liniilor de cale ferată din România.
Filmul evenimentelor se regăseşte în raportul AGIFER. “La ora 05:52:15, mecanicul de locomotivă de la trenul R7032 a plecat din stația CFR Mogoșoaia, a circulat cu viteza de maximum 20 km/h în zona schimbătoarelor de cale la ieșire, și a oprit la PO Parc Mogoșoaia la ora 05:56:28. După primirea semnalului
Concluzionând, în dimineața zilei de 17 septembrie 2022 două trenuri care circulau în sensuri opuse au fost îndrumate pe aceeași linie de către impiegatul de mișcare, exact la fel ca în cazul accidentului din Grecia.
Incidentul feroviar de la Mogoşoaia s-a soldat cu mai multe retrogradări în rândul angajaților Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.