News

Un accident feroviar similar celui din Grecia, evitat în ultima clipă lângă Bucureşti. Infrastructura slabă a prevenit o catastrofă

O eroare umană era pe punctul să provoace o tragedia pe calea ferată, la Mogoşoaia, în toamna anului trecut. Detalii din anchetă.
03.03.2023 | 16:59
Un accident feroviar similar celui din Grecia evitat in ultima clipa langa Bucuresti Infrastructura slaba a prevenit o catastrofa
Numai infrastructura precară a împpiedicat producerea unei tragedii
ADVERTISEMENT

Tragedia feroviară din Grecia, în urma căreia cel puţin 57 de persoane şi-au pierdut viaţa, ar fi putut avea un precedent în România încă din toamna anului trecut. Numai viteza mică a trenurilor de pe liniile noastre de cale ferată a împiedicat producerea unei tragedii.

Mecanicul unuia dintre trenuri a avut timp să frâneze

Incidentului feroviar s-a produs pe data de 17 septembrie 2022, la ora 05:53, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF București, între PM Pajura și stația CFR Mogoșoaia. În el a fost implicat trenului de călători R7915, care a fost expediat din PM Pajura spre stația CFR Mogoșoaia pe linia ocupată cu trenul de călători R7032.

ADVERTISEMENT

Clubferoviar.ro a publicat raportul final al Agenției de Investigare Feroviare Române, în urma căruia au fost sancţionaţi trei impiegaţi de mişcare. Concret, impiegatul de mișcare Pajura, în loc să oprească trenului R7915 în stație l-a expediat spre stația Mogoșoaia fără a avea aprobarea operatorului RC. Angajatul CFR știa că trenul R7032, care venea din sensul opus, avea o întârziere de șapte minute și a apreciat că astfel va evita întârzierea primului tren (R7915), care ar fi urmat să aștepte încrucișarea cu cel de-al doilea (R7032).

“Faptul că IDM din stația CFR Mogoșoaia nu a avizat că semnalul luminos de ieșire din stație Y IV este defect, iar sistemul de circulație al trenurilor nu a fost schimbat după sistemul înțelegerii telefonice – cale liberă, a creat în mintea IDM PM Pajura convingerea că poate face expedierea trenului R7915.

ADVERTISEMENT

De asemenea, IDM PM Pajura nu a luat în considerare comunicarea păzitorului de barieră de la Postul nr. 8, care l-a informat că din sens opus a fost avizat trenul R7032 cu comandă scrisă. În contextul defectării instalației CED și nerespectării modului de lucru instrucțional au fost eliminate barierele care ar fi trebuit să asigure siguranța circulației”, se arată în Raportul de investigare al AGIFER, publicat de Club Feroviar.

Practic, evitarea producerii unui accident feroviar grav, prin ciocnirea frontală a două trenuri, a putut fi evitată doar prin prezența de spirit a mecanicilor de locomotivă, coroborată cu viteza scăzută de circulaţie pe majoritatea liniilor de cale ferată din România.

ADVERTISEMENT

Filmul evenimentelor se regăseşte în raportul AGIFER. “La ora 05:52:15, mecanicul de locomotivă de la trenul R7032 a plecat din stația CFR Mogoșoaia, a circulat cu viteza de maximum 20 km/h în zona schimbătoarelor de cale la ieșire, și a oprit la PO Parc Mogoșoaia la ora 05:56:28. După primirea semnalului , dat de șeful de tren, mecanicul a pus trenul în mișcare la ora 05:56:55, iar ulterior la ora 05:57:59 a oprit, întrucât în parcurs a întâlnit semnalul luminos de trecere BL2 în poziția pe oprire. Mecanicul a așteptat timpul necesar defrânarii, apoi la ora 05:58:14 a pus trenul în mișcare, depășind acest semnal, acționând butonul și a circulat în continuare, respectând viteza maximă de 20 de km/h. Mecanicul trenului R7032 a observat luminile trenului R7915 care circula din sens opus și a luat măsuri de frânare, trenul fiind oprit la ora 06:00:10, după parcurgerea unui spațiu de 425 m de la semnalul BL2”, scrie în raport.

Concluzionând, în dimineața zilei de 17 septembrie 2022 două trenuri care circulau în sensuri opuse au fost îndrumate pe aceeași linie de către impiegatul de mișcare, exact la fel ca în cazul accidentului din Grecia.

ADVERTISEMENT

Incidentul feroviar de la Mogoşoaia s-a soldat cu mai multe retrogradări în rândul angajaților Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

ADVERTISEMENT