Life

Aceasta este cea mai veche gară din România. Are o facilitate unică și a fost construită înaintea celor din Tokyo și Los Angeles

Care este cea mai veche gară din România. A fost construită înaintea celor din Tokyo sau Los Angeles. Ce facilitate unică are.
30.03.2024 | 11:30
Aceasta este cea mai veche gara din Romania Are o facilitate unica si a fost construita inaintea celor din Tokyo si Los Angeles
Aceasta e cea mai veche gară din România. Sursa foto: Wikimedia Commons, prinbanat.ro/Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Unde este cea mai veche gară din România. A fost construită înaintea altor mari gări din lume și are o facilitate unică. Este un monument istoric.

Cea mai veche gară din România. A fost construită înaintea celor din Tokyo și Los Angeles. Ce facilitate unică are

Pe unul dintre cele mai vechi și, în același timp, frumoase căi ferate din România Oravița – Anina, se află cea mai veche gară de la noi din țară. Este vorba de gara Oravița, situată în județul Caraș-Severin.

ADVERTISEMENT

Gara este un monument istoric, fiind și prima din România, construită în anul 1847. Edificarea gării este contemporană cu prima cale ferată din țară, realizată între Oravița și Baziaș între 1846 și 1854.

De altfel, gara a fost construită cu 16 ani mai târziu decât prima cale ferată din lume, adică Liverpool – Manchester (1830). Mai mult, gara din Oravița s-a construit chiar și înaintea celor din Roma (1863), Stockholm, Tokyo și Los Angeles.

ADVERTISEMENT

“Ridicarea gării Oraviței a avut loc concomitent cu construirea primului traseu feroviar din ţară, și anume calea ferată Oravița–Răcăşdia–Vrăniuț–Berliște–Milcoveni–Iam–Straja–Iasenova–Roșia–Biserica Albă–Socol–Baziaș, o investiție de cinci milioane de florini, construită în perioada 1846-1854.

La inaugurarea tronsonului Oravița-Baziaș (62,5 km), 20 august 1854, în Gara Oravița a avut loc slujba de sfințire oficiată de Karl Wittahorszky, arhidecan de Oravița și doctor în teologie dogmatică, titlu obținut la Vatican.

ADVERTISEMENT

Gara a intrat în activitate odată cu inaugurarea acestui traseu pentru transportul de marfă la 20/30 august 1854 și pentru călători la 1/11 noiembrie 1856, cu trei vagoane.

Edificiul era dotat cu lift-pasaj, pentru accesul la peronul aflat mai sus de nivelul străzii, acest lucru reprezentând tot o premieră pentru acele vremuri. În 1993 liftul mai exista încă, acum intrarea spre el este blocată”, potrivit istoricului Ionel Bota, după cum se arată pe site-ul gării.

ADVERTISEMENT

Atunci când a fost construită gara, Oravița era sub dominație austro-ungară și dispunea de bisericii, teatre și farmacii. Construcția gării a fost o premieră pentru acele vremuri, datorită accesului pe peron cu liftul.

Gara Oravița este un monument istoric

În ziua de astăzi, gara din Oravița este un monument istoric foarte valoros. Acesta atrage atenția prin arhitectura deosebită, precum și prin faptul că are o mare importanță în istoria căilor ferate române.

La 20/30 august 1854, gara a intrat în activitate, odată cu inaugurarea tronsonului Oravița – Baziaș pentru transportul de marfă. Pentru transportul călătorilor, activitatea a început la 1/11 noiembrie 1856.

Ulterior, edificiul a fost extins cu un corp în partea stângă, dar nu este cunoscută data la care s-a făcut extinderea. Scările exterioare au fost și ele adăugate mai târziu, după anii ’30 – ’40.

Data inaugurării gării este, însă, incertă. Aceasta ar fi fost gata din 1846, potrivit unui document din 12 ianuarie 1847. În documentul respectiv, supraveghetorul construcției căii ferate Oravița – Baziaș, dl. Gränzenstein, i-a anunțat pe superiorii săi de la Viena că “totul merge conform proiectului”, notează ghidulbanatului.ro.

ADVERTISEMENT