Banca Comercială Română (BCR) și-a avertizat clienții vineri, 29 decembrie, cu privire la numărul tot mai mare de tentative de fraudă online și a oferit mai multe recomandări pentru ca oamenii să-și protejeze dispozitivele electronice și economiile.
Tot mai multe bănci din România au început în ultimele zile să-și atenționeze clienții cu privire la numărul tot mai mare de fraude online. De la anunțuri false pe rețelele de socializare ce promit câștiguri uriașe prin investiții în companii de stat la deep-fake-uri cu politicieni și oameni de afaceri cu notorietate, românii au devenit ținta infractorilor care caută creduli, gata să le pice în plasă.
Doar recent, presa a relatat modul în care un sucevean s-a trezit cu datorii de peste 40.000 de lei după ce a dat curs unui astfel de anunț postat pe o rețea de socializare. Infractorii au pus mâna pe datele personale și informațiile bancare ale omului și au deschis pe numele acestuia un credit de aproape 10.000 de euro.
Vineri seară și BCR și-a avertizat clienții cu privire la explozia de tentative de fraudă online, oferindu-le acestora și șapte recomandări pentru a nu ajunge în postura de victime. „Tentativele de phishing și fraudă online sunt în creștere, așa că specialiștii în securitate cibernetică ți-au pregătit o listă de recomandări pentru vacanță, care să te ajute să îți protejezi dispozitivele mobile și datele stocate pe ele:
1. Păstrează o copie a datelor importante;
2. Ai grijă ce aplicații instalezi pe telefonul mobil;
3. Folosește un browser sigur, atunci când faci plăți online;
4. Conectează-te doar la rețele Wi-Fi sigure, nu publice;
5. Protejează-ți dispozitivele cu parole;
6. Nu deschide link-uri/fișiere atașate primite de la numere/adrese de email necunoscute;
7. Fii discret pe net și nu dezvălui locația în care te afli”, se arată în mesajul celor de la Banca Comercială Română transmis clienților acesteia.
Telefoanele mobile și laptopurile sunt dispozitivele electronice cu care ne accesăm conturile bancare prin aplicațiile băncilor la care ne ținem economiile. BCR are o listă detaliată a măsurilor ce sunt recomandate să le respectăm pentru a nu ne trezi victime ale unor hackeri ce ne pot pune astfel economiile în pericol.
Astfel, primul pas este să folosim un program antivirus care să protejeze dispozitivul de pe care operăm împotriva problemelor cauzate de viruși, malware, spyware. Un aspect important este să updatăm permanent programul antivirus, pentru a nu cădea victimă unui virus nou.
La fel de importantă este updatarea și sistemului de operare al telefonului sau laptopului. „Calculatorul sau smartphone-ul prin care accesezi Internetul și George (Digital Banking) folosește un sistem de operare. Actualizează-ți permanent sistemul de operare pentru a te asigura că breșele de securitate nu vor fi exploatate”, subliniază experții în securitate cibernetică de la BCR.
De asemenea, importantă este și actualizarea browserului, programul cu care navigăm pe internet. „O variantă actualizată la zi a browser-ului te ajută în prevenirea fraudelor, întrucât conține și îmbunătățiri la nivelul securității”, arată sursa citată.
În plus, este important să folosim aplicații din surse sigure. „Nu instala aplicații din surse necunoscute. Aceste aplicații te pot expune unor riscuri cum ar fi: crearea de breșe de securitate, copierea datelor personale, căutarea informațiilor confidențiale cum ar fi parole, numere de carduri, conturi bancare”, mai arată cei de la BCR.