News

Amendamentul prin care PSD ar putea rupe Digi24 de grupul RCS&RDS. Mircea Toma, membru CNA: “Este un conflict de interese”

Un amendament introdus de senatorul PSD, Lucian Romașcanu, ar da posibilitatea CNA-ului să poată obliga ruperea postului Digi24 de grupul RCS&RDS, ce deține o poziție dominantă pe piața cabliștilor
20.05.2022 | 19:00
Amendamentul prin care PSD ar putea rupe Digi24 de grupul RCSRDS Mircea Toma membru CNA Este un conflict de interese
Amendamentele introduse de senatorul PSD ar viza direct RCS&RDS. Sursa foto: colaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Senatorul PSD Lucian Romașcanu, ce ocupă și funcția de ministru al culturii în Guvernul Ciucă, a depus o serie de amendamente la un proiect de modificare a Legii audiovizualului prin care marii operatori de cablu care dețin şi posturi TV pot fi obligaţi de CNA să renunţe la una dintre activităţi.

RCS&RDS ar fi principala vizată

Senatorul PSD Lucian Romașcanu a adus o serie de amendamente la proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002 care a fost dezbătut în Comisia pentru Cultură a Senatului, prin care CNA primește puterea de a decide când o societate care oferă servicii de televiziune prin cablu are o poziție dominantă caz în care, dacă deține și un post de televiziune, atunci instituția poate obliga ruperea celor două firme.

ADVERTISEMENT

„Se consideră concentrare a proprietăţii şi atunci când un radiodifuzor sau distribuitor de servicii prin intermediul reţelelor de comuncaţii electronice deţine putere semnificativă pe piaţă, fie individual, fie împreună cu alte întreprinderi şi se găseşte într-o poziţie echivalentă cu poziţia dominantă, şi anume o poziţie de putere economică care îi permite să se comporte într-o măsură apreciabilă independent faţă de concurenţi, clienţi şi, în cele din urmă, faţă de consumatori”, este unul din amendamentele depuse de către senatorul PSD, potrivit News.ro.

Un alt amendament prevede ca un radiodifuzor sau distribuitor de servicii poate fi desemnat ca „având o putere semnificativă pe o piaţă aflată în strânsă legătură” în cazul în care legăturile dintre cele două permit valorificarea puterii de pe piața specifică pe piața cu care se află în strânsă legătură. Altfel spus, dacă avantajele obținute prin poziția dominantă pe una dintre piețe îi poate aduce avantaje semnificate pe altă piață.

ADVERTISEMENT

Potrivit unui alt amendament introdus de Romașcanu, în această situație CNA emite o decizie prin care respectivul distribuitor de servicii prin intermediul reţelelor de comunicaţii electronice va fi obligat să opteze pentru păstrarea activităţii doar pe una dintre pieţe.

Potrivit acelorași amendamente, poziția preponderentă pe care ar avea-o un furnizor de servicii este stabilită la 0 cotă de piață de 40%. Potrivit ANCOM, RCS&RDS avea în 2021 o cotă de 74,4% din piața de cablu, deci compania deținută de Zoltan Teszari ar fi principala țintă a amendamentului introdus de Lucian Romașcanu.

ADVERTISEMENT

Mai mult, la depășirea cotei de 40%, CNA este obligată să impună retransmiterea gratuită a tuturor serviciilor de programe nou lansate sau care nu se regăsesc în lista must carry, pentru o perioadă de cel puţin 12 luni.

Senatorul PSD a argumentat introducerea acestor amendamente pentru a preveni posibilitatea unui abuz de poziție dominantă. „Este necesară implicarea CNA pentru a evita apariţia unei situaţii de abuz de poziţie dominantă în piaţa audiovizuală. Consiliul Concurenţei nu analizează implicaţiile pe care le are poziţia dominantă a unui operator într-o piaţă conexă (e.g. piaţa serviciilor de programe tv) aceleia principale (e.g. piaţa de distribuţie a serviciilor de programe tv) pe care activează respectivul operator”, a explicat liderul social democrat.

ADVERTISEMENT

Este nevoie de legiferarea incompatibilității

Mircea Toma, membru al CNA, a declarat pentru FANATIK că o asemenea modificare nu fost discutată și că nu au existat consultări pe această temă în cadrul instituției. Acesta susține că pentru a trece modificările propuse de către senatorul Romașcanu este nevoie de modificarea Legii audiovizualului în sensul stabilirii clare a incompatibilității între un operator de cablu și deținătorul unui post TV.

„Pentru a face posibilă o astfel de măsură e nevoie de modificarea Legii audiovizualului, care ar obliga rețeaua RDS să-și înstrăineze posturile de televiziune. Noi am gândit și se discută această chestie de mult timp, că un cărăuș nu ar trebui să fie și producător, pentru că este un conflict de interese. În multe profesii se întâmplă acest lucru. Dirigintele de șantier nu poate fi același cu arhitectul sau cu constructorul, că nu face și una și alta. Dar legea, așa cum e acum, nu interzice, s-a dat licența pentru Digi, deci el poate să facă și cărăușie și să-și favorizeze propriul post, dacă asta dorește”, a declarat Mircea Toma.

Potrivit acestuia RCS&RDS a fost sancționată pentru un alt abuz făcut din poziția sa dominantă, și anume prin faptul că posturile nu sunt grupate pe motive tematice, iar televiziunile mai mici, intrate recent pe piața au astfel de suferit.

„Au fost repetate sancțiuni administrate RCS&RDS pentru că refuză să respecte legea din perspectiva CNA-ului. Legea spune că posturile trebuie să fie grupate tematic, iar RCS le grupează pe teme mixte, ca să spunem așa. Sunt posturile de știri cu audiențe mai mari și sunt posturi de știri care au ieșit mai târziu pe piață și alea sunt ținute la periferia listei. Nu e legal acest lucru. Chiar vineri am dat sancțiuni. Legea spune clar că posturile sunt incluse în lista de must-carry în funcție de audiențe, însă odată ce sunt incluse acolo ele trebuie grupate tematic. Asta este o formă de abuz”, a mai declarat Mircea Toma pentru FANATIK.

Radu Herjeu, fost membru CNA este și el de părere că o astfel de prevedere nu poate fi făcută decât printr-un amendament la legea audiovizualului prin care s-ar interzice operatorilor de cablu să dețină și posturi de televiziune. În opinia sa, ideea unui amendament prin care CNA-ul să poată cere ruperea unui operator de servicii de televiziune prin cablu de posturile TV nu are sens atâta timp cât ea nu este prevăzută în legislația principală.

„Atunci când RCS&RDS s-a decis să-și facă televiziuni a fost o problemă de concurență neloială. Asta pentru că televiziunile sale erau pe cablu în toată țara, pe când alte televiziuni erau în must-carry nu apăreau pe cablu. Și atunci, acum zece ani când a apărut Digi24, s-a ajuns la un compromis. RCS a băgat toate canalele din must-carry, și ceilalți cabliști au băgat la rândul lor Digi24, deși au spus că acceptă televiziunea concurenței, unde se făcea reclamă non-stop la cablistul concurent și la serviciile oferite. 

Acesta a fost compromisul de acum foarte mulți ani, însă nu s-a pus niciodată problema așa și îmi e greu să înțeleg acum cum sună o astfel de propunere pentru că dacă ar fi un imperativ, atunci l-ar face prin lege, adică ar băga un amendament la legea audiovizualului, și nu ar mai fi nevoie de decizia CNA. Adică pur și simplu ar spune în lege că un cablist nu are voie să aibă televizini.

Sincer nu văd cum s-ar justifica o asemenea propunere. Dacă legea ar prevedea o astfel de incompatibilitate între cablist și televiziune, atunci da, să zicem, CNA-ul ar putea pe baza legii să decidă acest lucru. Dar dacă nu este o incompatibilitate clară în lege, dacă nu spune că e interzis să ai și una și alta, nu văd în baza a ce ar decide acest lucru. Adică da, ar putea, dar nu văd în baza a ce. Nu doar faptul că poate e important. Adică CNA-ul poate ridica o licență, dar trebuie să aibă și un motiv să îl facă. În lege se spune clar în ce condiții CNA-ul reduce o licență. Plus că de abia s-au făcut modificări pe noua directivă europeană, și mă îndoiesc că România ar băga așa ceva în legislația proprie pentru că ar fi greu de explicat la Bruxelles în baza a ce interzic unui cablist să aibă și televiziune”, a declarat pentru FANATIK fostul membru al CNA, Radu Herjeu.

Reacția RCS&RDS

Compania RCS&RDS a transmis că nu consideră că ar trebui să renunţe la niciuna dintre activităţi – cea de operator de cablu şi cea de media – neexistând o incompatibilitate între cele două pieţe.

„Dacă proiectul, în forma trimisă de Guvern către Parlament, intră în vigoare, nu considerăm că ar trebui să renunţăm la niciuna dintre activităţi, neexistând o incompatibilitate între cele două pieţe. Aşa cum am spus, un astfel de demers ar demonstra responsabilitate, astfel încât România nu ar risca sancţiuni severe şi plata unor importante sume de bani din bugetul de stat”, a transmis, vineri, compania.

Potrivit unui comunicat de presă remis în răspuns la amendamentele introduse de senatorii PSD la Comisia de Cultură, RCS&RDS susține că proiectul de lege ar trebui adoptat în forma transmisă de către guvern și pentru a evita sancțiunile ce ar putea veni din partea Comisiei Europene.

„RCS & RDS este de părere că primordială este protejarea interesului României în domeniu, mai precis evitarea impunerii de sancţiuni din partea organismelor europene, sancţiuni ce pot veni pe fondul întârzierii adoptării acestor prevederi. Astfel, considerăm că este deosebit de important ca Proiectul de lege care se află acum în dezbaterea Senatului să fie adoptat cu celeritate, în forma iniţiatorului, mai precis în forma redactată de către Guvern. Orice alte interese private trebuie să se subordoneze interesului major al României, de evitare a sancţiunilor”, au mai transmis cei de la RCS&RDS.

Amendamentele au fost introduse la proiectul de lege a fost iniţiat de Guvernul Cîţu pentru modificarea şi completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu scopul transpunerii Directivei nr. 1808 din 14 noiembrie 2018.

ADVERTISEMENT