News

Avioane F-16 pentru Ucraina. Un lanț logistic costisitor și o problemă politică. Ce poate obține Zelenski în final

Avioane F-16 pentru Ucraina: o durere de cap diplomatică și o provocare logistică. Aliații au liber de la SUA să le exporte Kievului.
19.05.2023 | 13:02
Avioane F16 pentru Ucraina Un lant logistic costisitor si o problema politica Ce poate obtine Zelenski in final
Chiar și având verde de la administrația Biden, Ucrfaina nu va primi cele mai noi versiuni ale avionului F-16 / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Marea Britanie a anunțat, marți, că dorește să creeze o ”coaliție internațională” pentru a ajuta Ucraina să obțină avioane de luptă americane F-16. Această perspectivă se confruntă în prezent cu un veto din partea Casei Albe și cu provocări logistice uriașe. Volodimir Zelenski solicită aceste avioane de câteva săptămâni. F-16 ar permite armatei ucrainene să lovească în profunzime trupele rusești, fără a fi totuși o soluție miraculoasă la conflictul început de Vladimir Putin.

Presiuni pe Casa Albă

Liniile continuă să se miște pe frontul livrărilor de arme către Ucraina. După tancurile și rachetele cu rază lungă de acțiune promise de Londra, Kievul pare să nu fi fost niciodată atât de aproape de a obține avioane de vânătoare americane F-16, pe care președintele Volodimir Zelenski le cere cu insistență. Administrația Biden le-a semnalat aliaților europeni că SUA le vor permite să exporte avioane de luptă F-16 în Ucraina, a potrivit presei de peste ocean, citând oficiali de la Casa Albă.

ADVERTISEMENT

Potrivit unor surse, Casa Albă a fost supusă unei presiuni din ce în ce mai mari din partea membrilor Congresului și a aliaților pentru a ajuta Ucraina să-și procure avioanele, pe fondul intensificării atacurilor aeriene rusești. Oficialii nu au cunoștință, totuși, de nici o solicitare oficială a aliaților de a exporta aparate F-16.

„Coaliție internațională” pentru F-16

Pe de altă parte, Marea Britanie a declarat marți că dorește să creeze o ”coaliție internațională” pentru a ajuta Ucraina să obțină aceste avioane de vânătoare, a declarat Downing Street după o întâlnire între premierul britanic Rishi Sunak și omologul său olandez Mark Rutte.

ADVERTISEMENT

Armata britanică nu folosește avioane F-16, ci succesorul de generație 5 al acestoa, F-35 Lightning II, precum și avioane Eurofighter Typhoon. Olanda, pe de altă parte, este pregătită să se despartă de o parte din avioanele sale F-16 Fighting Falcon pentru a trece la rândul ei la F-35. La sfârșitul lunii ianuarie, producătorul american Lockheed Martin a indicat, de asemenea, că este în măsură să furnizeze rapid aceste avioane, pe care Ucraina le reclamă de luni de zile, pentru disponibilitatea și versatilitatea lor ridicată.

F-16, un briceag elvețian

Proiectat în anii 1970 de General Dynamics, F-16 este cel mai utilizat avion de luptă din lume, cu 4.500 de exemplare fabricate, și rămâne unul dintre cele mai exportate modele în ultimii ani. Aflat în serviciu în 25 de țări, acest avion monomotor, care măsoară 15 metri în lungime și are o anvergură a aripilor de aproape 10 metri, a întrunit aprecierile aliaților Washingtonului pentru viteza și manevrabilitatea sa. De-a lungul carierei sale îndelungate, acest best-seller a suferit numeroase modificări. Deși inițial a fost proiectat pentru lupte aeriene, acum este capabil de misiuni multirol. Spre exemplu, poate fi folosit pentru a apăra spațiul aerian, precum și pentru a acționa ca bombardier tactic.

ADVERTISEMENT

Zelenski nu va căpăta ultimele versiuni

”De-a lungul timpului, a devenit mai versatil, până la cele mai moderne versiuni, cum ar fi versiunea Block-52, vândută recent Poloniei. Cu toate acestea, dacă avioane F-16 vor fi transferate Ucrainei, cu siguranță nu vor fi cele de ultimă generație, ci mai degrabă versiuni mai vechi din stocurile armatelor belgiană, olandeză, daneză și norvegiană”, potrivit lui Marc Chassillan, consultant în domeniul apărării.

Kievul spune că avioanele F-16 ar fi un atu uriaș pentru forțele sale aeriene, care de la începutul conflictului nu se poate baza decât pe avioane MiG-29 și Su-27 sovietice, îmbătrânite și puține. Potrivit site-ului de analiză militară Global Firepower, Ucraina are 187 de avioane în serviciu, din care 41 de avioane de luptă, de zece ori mai puține decât Rusia.

ADVERTISEMENT

”Păsări în cușcă”

Dar pentru a obține aceste dorite avioane de luptă, Ucraina va trebui să aștepte în continuare undă verde din partea Casei Albe, care refuză să ofere mijloace aeriene Kievului de teama escaladării conflictului. ”Problema se învârte în jurul trecerii frontierei rusești. Rațiunea de a fi a avioanelor de luptă este de a aduce foc de distrugere asupra inamicului. Dar aici există un obstacol politic”, analizează Marc Chassilan.

„Dacă nu trec peste frontiera rusă, ar însemna să se facă o utilizare foarte limitată a acestui tip de armament. A zbura cu F-16 doar în spațiul ucrainean ar fi ca și cum ai pune o pasăre de pradă într-o cușcă”, a rezumat specialistul militar, citat de France 24. Întrebat din nou, luni, despre posibilitatea de a furniza avioane F-16 americane Ucrainei, John Kirby, purtătorul de cuvânt al Consiliului de Securitate Națională de la Casa Albă, a reafirmat opoziția Washingtonului, care pare să dorească să mențină o strategie defensivă pe cerul ucrainean.

Deși Kievul nu deține controlul aerian, dispune de numeroase sisteme de apărare antiaeriană care descurajează avioanele rusești să desfășoare operațiuni dincolo de linia frontului. ”Cu toate acestea, stocurile de rachete antiaeriene încep să se reducă periculos de mult, deoarece Ucraina le folosește pe scară largă. La un moment dat, avioanele F-16 ar putea prelua comanda pentru a suplini un deficit temporar sau local. Este un avion care este perfect capabil să doboare o rachetă de croazieră”, explică Marc Chassillan.

Germania spune „nein”

Germania nu se va alătura coaliției internaționale pentru a furniza avioane de luptă Ucrainei și se va concentra în schimb pe livrarea de tancuri, muniții și echipamente de reconstrucție, a declarat miercuri cancelarul Olaf Scholz, în timp ce persistă incertitudinea cu privire la anunțul Marii Britanii cu privire la o astfel de coaliție.

Anunțul cancelarului german vine la o zi după ce guvernul britanic a anunțat că a convenit cu Olanda să formeze o coaliție transnațională pentru a ajuta Ucraina să achiziționeze avioane de luptă F-16. În timp ce Haga a insistat că nu a existat niciun acord formal pe această temă, Berlinul a anunțat deja că nu va face parte din ea.

”Nu există astfel de cerințe pentru noi”, a declarat Scholz miercuri, în marja summitului Consiliului Europei. El a adăugat că chestiunea rolului Germaniei în coaliția avută în vedere de Haga și Londra nu este relevantă, deoarece nu este de actualitate. Ministrul german al apărării, Boris Pistorius, a făcut comentarii similare a doua zi după o întâlnire cu omologul său britanic, Ben Wallace.

Tornado și Eurofighter, „nepotrivite” pentru Kiev

”Nu putem juca un rol activ într-o astfel de alianță, o astfel de coaliție, pentru că nu avem nici capacitatea de antrenament, nici competențele, nici avioanele”, a explicat Pistorius, subliniind că Germania nu are F-16 și că propriile sale modele nu ar fi potrivite pentru Ucraina pe termen scurt.

Spre deosebire de dezbaterea din jurul livrărilor de armament, guvernul german pare să fie unanim în ceea ce privește problema avioanelor de vânătoare. ”Am spus foarte devreme că nu văd (avioanele germane) Tornado și Eurofighter (operând) în spațiul aerian al Ucrainei, iar majoritatea colegilor mei sunt de acord”, a declarat marți Marie-Agnes Strack-Zimmermann, membră a Partidului Liberal-Democrat (FDP, Renew Europe) – membru al coaliției tripartite de guvernare a țării – și președintă a comisiei parlamentare pentru apărare.

Cu toate acestea, guvernul nu se opune în mod fundamental livrării de avioane de luptă. Berlinul a aprobat recent cererea Poloniei de a preda Ucrainei avioane de luptă din epoca sovietică. Această undă verde din partea Germaniei a fost necesară deoarece avioanele erau deținute anterior de armata sa, care le moștenise de la Germania de Est comunistă.

În Belgia și Franța nu pare a fi o opțiune

Săptămâna trecută, guvernul belgian a anunțat un nou program de ajutor pentru Kiev în valoare de 92 de milioane de euro din veniturile fiscale generate de activele financiare rusești înghețate în această țară. Jumătate din acest ajutor va fi cheltuit, printre altele, pentru ajutor militar și cealaltă jumătate pentru ajutor umanitar.

Bruxelles a declarat că este pregătit să antreneze piloții ucraineni în utilizarea avioanelor F-16. Cu toate acestea, premierul Alexander De Croo indicase deja în februarie că nu va furniza avioane de vânătoare Ucrainei, lucru confirmat miercuri de ministrul belgian al apărării, Ludivine Dedonder.

În timp ce De Croo susținuse că avioanele sunt necesare pentru apărarea Belgiei și, în sens mai larg, a NATO, Dedonder a declarat în fața Comisiei de apărare a Camerei Deputaților că țara nu își poate trimite avioanele F-16 în Ucraina deoarece acestea ”se apropie de sfârșitul ciclului lor de viață”, chiar dacă americanii ar fi dat undă verde pentru livrarea lor.

În ceea ce privește Franța, președintele Emmanuel Macron a anunțat luni că armata franceză este, de asemenea, pregătită să formeze piloți ucraineni, ceea ce, potrivit unor experți, ar putea fi un prim pas înainte de o livrare de avioane de luptă. Cu toate acestea, Macron a declarat că a vorbi despre livrări de avioane de luptă  ”ar fi o dezbatere teoretică”.

Emmanuel Macron a mai amintit că Franța nu dorește să livreze arme ”care ar putea ajunge pe teritoriul rusesc” și care ar slăbi capacitatea Franței de a se apăra. Cu toate acestea, el a subliniat că țara sa a avut o contribuție majoră la trimiterea de tancuri pentru a sprijini Kievul împotriva Rusiei.

Problema armamentului de sub aripi

La sfârșitul lunii aprilie, reprezentanți democrați și republicani au cerut guvernului american să valideze livrarea de F-16, dar și să furnizeze Kievului rachete cu rază lungă de acțiune. Londra a făcut acest pas.  Însă veto-ul Washingtonului nu este singurul obstacol în calea livrării de F-16 către Ucraina. Nu doar piloții trebuie să fie instruiți, ci și personalul de la sol și pus la punct un lanț logistic costisitor.

”Există o întreagă gamă de echipamente care însoțesc avionul, a căror disponibilitate nu este garantată în prezent”, a explicat Marc Chassillan.”Există și problema armamentului care stă sub aripile avionului. Au armatele occidentale suficiente bombe, rachete, proiectile pentru tunuri? Stocurile nu sunt foarte mari. Fără arme, un F-16 nu are absolut nicio valoare”, conchide expertul.

ADVERTISEMENT
Tags: