Plata întreținerii poate fi o povară pentru mulți români. Află de multe ori cu stupoare că au de plată sume imense, în condițiile în care nu au consumat cantități ridicate de apă sau căldură. Ce este de făcut în astfel de situații? Iată câteva sfaturi.
Dacă locuiți la bloc, cu siguranță știți că în plata de întreținere nu intră doar consumul de apă și căldură, ci și lumina, serviciile de curățenie sau gunoiul. Toate acestea, însă, nu justifică adesea costul de care sunteți înștiințați că îl aveți de achitat.
Fiecăruia dintre noi i s-a întâmplat măcar o dată să se confrunte cu dileme legate de costul întreținerii. Pentru a nu mai fi tras/ă pe sfoară, specialiștii au câteva sfaturi. Dacă le vei respecta, în mod cert nu te vei mai trezi cu costuri exagerate și vei reuși să ai și un control asupra propriului buget.
Unul dintre lucrurile de care trebuie să țineți cont atunci când întreținerea vă întrecere așteptările este tocmai acest pas, solicitarea unor lămuriri. Dacă nu vi se oferă din start, nu renunțați la insistențe, deoarece puteți afla detalii, de exemplu, legate de o eroare de consum.
Un alt aspect pe care să îl luați în considerare este solicitarea unei copii a facturii de întreținere chiar de la marii furnizori de apă sau căldură. Asta deoarece nu este exclus ca asociația de proprietari să aibă datorii mai vechi, nejustificate în primul rând.
Totodată, este important să cunoașteți cum se împart fondurile asociației de proprietari. Analizați atent: fondurile de reparații, penalizările, restanțele sau numărul de persoane pentru care este percepută suma. Administratorii au obligativitatea de a afișa lunar cheltuielile.
Nu în ultimul rând, verificați dacă sunt aleși în mod transparent, în Comitetul Executiv, instalatorii, electricienii sau firmele care se ocupă de hidroizolații. Cum se poate face acest pas? Trebuie să citiți procesele verbale ale ședințelor de Comitet, unde au avut loc selecțiile.
Pe lângă toate acestea, nu ezitați să cereți administratorilor copii ale extrasului de cont al asociației, pentru a urmări fiecare încasare și fiecare plată. Dacă vi se va refuza, puteți merge pe cale legală, iar dacă observați cheltuieli nejustificate, puteți proceda tot pe cale legală.
”Daca toate lucrurile sunt clare, atunci este exclus ca facturile de intretinere sa fie marite nejustificat (…) Un proprietar de apartament care solicita permanent administratorului si Comitetului Executiv documente cu situatia la zi a platilor este si cel care nu permite aparittia nici unei abateri deoarecea cei dintai se vor feri sa faca o miscare necugetata cu banii administratiei”, spune Ottavio Șerbănescu, CEO, Cresida Management, companie care oferă servicii integrate proprietarilor de apartamente.