Cât de mare este riscul de infecție cu COVID-19 în avion. Medicii contestă studiile companiilor aeriene

SPECIAL FANATIK
Adrian Ilie   
în HotNews
19/10/2020, 17:17
Cât de mare este riscul de infecție cu COVID-19 în avion. Medicii contestă studiile companiilor aeriene SPECIAL FANATIK
Epidemiologii susțin că nu poate fi stabilit cu exactitate infectările de la bordul avioanelor/ Foto: Hepta

O campanie începută de giganții industriei aeronautice de a convinge lumea că zborul cu avionul este sigur din punct de vedere epidemiologic este pusă sub semnul întrebării chiar de către unul dintre oamenii de știință pe ale cărui lucrări s-au bazat.

David  Freeman, un specialist american în boli infecțioase, a refuzat să ia parte la prezentarea studiului IATA (Asociația Internațională de Transort Aerian), în care trei mari companii aeriene – Airbus, Boeing și Embraer – i-au citat lucrările, informează Reuters.

Deși a salutat unele descoperiri ale industriei aviatice ca „încurajatoare”, Freedman a spus că o afirmație crucială legată de improbabilitatea de a te îmbolnăvi de COVID-19 în avion se bazează pe „matematică eronată”.

Companiile aeriene: 1 caz la 27 de milioane

Companiile de transport aerian și cele producătoare de avioane sunt nerăbdătoare să reînceapă activitatea pe liniile internaționale, chiar dacă multe țări se confruntă cu un al doilea val de infecții și restricții.

Pe 8 octombrie, companii afiliate IATA au prezentat o listă a infectărilor survenite pe curse aeriene și le-a comparat cu numărul total al pasagerilor din acest ani. „Cu numai 44 de cazuri identificate de transmitere în timpul zborului la 1,2 miliarde de călători, asta înseamnă un caz la 27.000.000 de persoane”, a declarat David Powell, consilier medical la IATA. Asociația susține că descoperirile sale sunt „în linie cu numerele scăzute raportate într-un studiu recent al lui Freedman și Wilder-Smith.

Dar Freedman, coautor al al lucrării apărute în Journal of Travel Medicine împreună cu dr. Annelies Wilder-Smith de la Școala de Igienă și Medicină Tropicală din Londra, a contestat estimarea făcută de IATA a riscului deoarece numărul de cazuri raportate oficial nu are legătură cu numărul real al infectărilor care rămâne necunoscut.

Au vrut ca la conferința de presă să prezint eu aceste lucruri dar am obiectat la titlul pe care l-au pus. Era o matematică eronată. 1,2 miliarde de pasageri în 2020 nu este un punct de referință onest pentru că foarte puțini au fost testați. De unde știi câți oameni s-au infectat cu adevărat? Absența probei nu reprezintă proba absenței”, a spus profesorul de la Universitatea din Alabama.

Un purtător de cuvânt al IATA susține în continuare că acel calcul rămâne un indicator „relavant și credibil” de risc redus. „Noi nu am pretins că este o cifră definitivă și absolută”, a spus oficialul Asociației.

Riscul de infecție depinde de durata zborului

Chiar dacă unele companii aeriene lasă un locurile din mijloc neocupate pentru a liniști clienții, industria aeronautică s-a opus până acum introducerii obligativității acestei măsuri.  Avioanele sunt socotite cu un risc mai redus decât alte spații din  interior din cauza ventilării puternice și a faptului că toți pasagerii stau cu fața într-o singură direcție, pe rânduri separate. De asemenea, și fluxul de aer din tavan către podea ar contribui la un risc mai mic.

Afirmația a fost probată prin simulări și teste realizate de fabricanții de avioane precum și de către Departamentul Apărării din SUA. Testele realizate de Boeing au arătat că pasagerul care stă, la clasa „economic”, alături de o persoană infectată ar avea un nivel de protecție echivalent cu o distanță de doi metri într-un birou, riscul devenind acceptabil dacă este purtată și masca.

Airbus a prezentat date asemănătoare, în timp ce Embraer a testa dispersia picăturilor rezultate dintr-un acces de tuse. Circa 0,13% din picături au ajuns în zona feței pasagerului alăturat, procentajul coborând la 0,02% în cazul purtării măștii.

Dr. Henry Wu, profesor asociat la Atlanta’s Emory School of Medicine, susține că aceste studii sunt neconcludente deoarece doza minimă pentru infectare rămâne necunoscută, iar riscul depinde de expunerea în timp la agentul patogen.

Este o înmulțire simplă.  Un zbor de 10 ore va fi de 10 ori mai riscant decât un zbor de o oră”, a spus profesorul Wu, care susține că locurile din mijloc ar trebui lăsate goale. Pe de altă parte, cabina unui avion comercial este probabil unul dintre cele sigure locuri publice. „Să stai într-un bar aglomerat pentru câteva ore este mult mai riscant”, a spus profesorul Wu.

Statistica IATA, „o subestimare fantastică”

Oamenii de știință au încă dificultăți să stabilească modul de transmitere a COVID-19 la bordul avioanelor. În martie, 11 pasageri ai unui zbor de 5 ore între Sydney și Perth au dat virusul la alte 11 persoane, potrivit unei lucrări de specialitate. Două dintre persoanele infectate erau la trei rânduri distanță de cea mai apropiată persoană contagioasă, iar o a treia se afla la o depărtare de șase rânduri.

De asemenea, un bolnav aflat la bordul unui zbor de 10 ore Londra-Hanoi a infectat alte 16 persoane, atât la clasa „economic”, cât și la „business”. Astfel de exemple arată că zborurile lungi crează condițiile pentru contagiuni ample, numite „superspreader”.

În schimb, IATA susține că aceste evenimente au avut loc înainte ca portul măștii să fie obligatoriu și că probabilitatea infectării la bordul unui avion este mai mică decât cea ca cineva să fie lovit, chiar dacă numai 10% din cazurile de infectare au fost stabilite cu certitudine.

Profesorul Wu susține că această afirmație este înșelătoare: „Dacă luăm în calcul cât de dificil este să identificăm infectările din avioane, n-aș fi surprins dacă ar fi mai puțin de 1% ar fi descoperite. Singurul lucru de care sunt sigur este că acest calcul este o subestimare fantastică”.

Închide ×