News

Misterul avionului dispărut în 2014, cu 239 de persoane la bord, dezlegat. “Vom putea să le dăm răspunsuri rudelor”

Dispariția zborului MH370 al Malaysia Airlines, care transporta 239 de pasageri și echipaj, este unul dintre cele mai mari mistere ale aviației din lume.
06.12.2021 | 15:07
Misterul avionului disparut in 2014 cu 239 de persoane la bord dezlegat Vom putea sa le dam raspunsuri rudelor
Un inginer britanic susține ca a determinat cu precizie poziția epavei Foto: BBC, hepta, colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Un inginer aeronautic britanic, care a petrecut mai mult de un an lucrând la dezastru, crede că a calculat unde s-a prăbușit zborul MH370.

Richard Godfrey crede că Boeing 777 s-a prăbușit în Oceanul Indian, la 2.000 km vest de Perth, Australia de Vest.

ADVERTISEMENT

Misterul zborului MH370

Aeronava a dispărut de pe radar în timpul unui zbor din martie 2014.

Richard Godfrey a declarat pentru BBC că speră că „vom putea să le dăm răspunsuri rudelor, publicului și industriei aviatice despre ce s-a întâmplat exact cu MH370 și cum prevenim acest lucru în viitor”.

El a combinat diferite seturi de date care au fost păstrate anterior în domenii separate, pentru a ajunge la această nouă locație din Oceanul Indian de Sud.

ADVERTISEMENT

Godfrey a explicat că a fost un „exercițiu complicat”, dar anterior a existat pur și simplu o lipsă de gândire laterală, în mai multe discipline, pentru a reuni acest lucru.

„Nimeni nu a mai avut ideea de a combina datele satelitare Inmarsat, cu datele de performanță Boeing, cu datele oceanografice plutitoare de deșeuri, cu datele rețelei WSPR”, a spus el.

ADVERTISEMENT

Inginerul aeronautic a mai spus că munca cu o echipă a progresat de un an acum și „am testat destul de mult această idee nouă și am ajuns la încrederea necesară pentru a o aplica la cazul MH370”.

Punctul exact determinat de calculele datelor este în jur de 33 de grade sud și 95 de grade est în Oceanul Indian.

ADVERTISEMENT

Au fost două căutări ample în Oceanul Indian pentru MH370, care au dat rezultate neconcludente.

Căutările au costat sute de milioane de dolari și, deși există o cerere din partea membrilor familiei pentru a-și găsi cei dragi, costurile asociate sunt enorme.

Căutările anterioare pentru zborul MH370 au fost dificile din cauza dimensiunii zonei de căutare.

„O zonă mare de 120.000 km pătrați a fost căutată și nu se caută un ac într-un car de fân, ci se caută ceva microscopic într-un car de fân. Este foarte greu de făcut”, a precizat Richard Godfrey.

4.000 de metri adâncime

Noua propunere a inginerului este o rază de 40 de mile marine, mult mai mică decât căutările anterioare.

„Epava ar putea fi în spatele unei stânci sau într-un canion de pe fundul oceanului”, a spus el. „Și ai nevoie de trei sau patru treceri înainte de a începe să înțelegi lucrurile. Epava ar putea ajunge până la 4.000 de metri adâncime.”

Peste treizeci de bucăți de resturi de avioane au aduse de valuri pe plajele de pe coasta africană și pe insulele din Oceanul Indian.

În 2009, Godfrey urma să fie pasager al avionului Air France 447 de la Rio de Janeiro la Paris, dar serviciul l-a obligat să rămână în Brazilia.

Acel zbor nu a ajuns niciodată la destinație și s-a pierdut în Atlantic. Din acel moment, a devenit interesat de zborurile pierdute pe mare și de localizarea lor.

Richard Godfrey este membru fondator al Grupului Independent MH370 și inginer cu experiență în construirea de sisteme automate de aterizare și sisteme de pilot automat pentru aeronave.

„Am lucrat mult la sistemele informaționale și am gestionat o mulțime de date și asta este important în această analiză. Există o cantitate imensă de date prin care să treci și să filtrez acul din carul de fân”, a explicat el.

David Gleave este investigatorul șef la Aviation Safety Consultants. El a lucrat la prăbușiri și dispariții de avioane de zeci de ani.

Gleave se așteaptă să existe o nouă căutare, spunând: „Finanțarea noii căutări va fi problema. Având în vedere că acum avem date suplimentare precise despre locul unde ar putea fi locul accidentului, acestea par a fi complet credibile și consecvente cu alte teorii”.

O nouă căutare, cel mai devreme peste un an

Momentul și lansarea unei alte căutări vor depinde de disponibilitatea echipamentelor special concepute și, de asemenea, de starea mării.

„În mod realist, vrem să fim în Oceanul de Sud în timpul verii din emisfera sudică – care este cam acum. Deci căutarea s-ar putea să înceapă din nou în 12 luni, pentru că nu puteți obține tot ce ai nevoie și să transporți totul la fața locului într-o perioadă scurtă de timp.

Dar cred că fie chinezii își vor asuma responsabilitatea și își vor căuta victimele. Ori companiile private ar putea căuta, sponsorizate de companiile de asigurări”, a explicat David Gleave.

La bordul MH370 se aflau 122 de cetățeni chinezi, care a plecat din Kuala Lumpur, dar nu a ajuns niciodată la destinație, Beijing.

Dispariția a dus la un număr mare de teorii cu privire la ceea ce s-a întâmplat. Una dintre teorii este că a fost o „deturnare de către pilot”, în care pilotul a preluat controlul și a dezactivat tehnologia radar înainte de a se întoarce deasupra Golfului Thailandei și a se îndrepta spre vest.

„Dacă alegeți să ascundeți avionul în sudul Oceanului Indian, asigurați-vă că este mai la vest de calea standard de zbor, departe de raza de acțiune a aeronavelor echipelor de căutare și salvare din Australia. Deci, această locație identificată este în concordanță cu această teorie”, a mai explicat Gleave.

Implicarea Australian Transport Safety Board (ATSB) în căutarea subacvatică a MH370 s-a încheiat în octombrie 2017.

Acesta a declarat pentru BBC: „ATSB nu este implicat în niciun efort contemporan de a stabili locația aeronavei. Orice decizie de a relua căutarea aeronavei ar fi o problemă a guvernului malaezian, în calitate de stat de înmatriculare a aeronavei”.

ADVERTISEMENT