Ce au descoperit cercetătorii în interiorul Pământului, după cutremurele din ultima vreme. Schimbă tot ce se credea până acum

Cercetătorii au profitat de cutremurele din ultima vreme și au înțeles mai multe despre ceea ce se întâmplă în centrul planetei noastre.
25.02.2023 | 17:08
Ce au descoperit cercetatorii in interiorul Pamantului dupa cutremurele din ultima vreme Schimba tot ce se credea pana acum
Centrul Pământului. Foto: Unsplash

Cele mai recente cercetări susțin teoria conform căreia Pământul are o minge de fier în interiorul miezului său metalic, teorie care se bate cap în cap cu ”teoria Pământului gol”, susținută de conspiraționiști.

Descoperire importantă făcută de cercetători

Oamenii de știință și-au dorit mereu să afle ce e în centrul pământului, însă ultimele cercetări indică spre o minge de fier, bine definită, în interiorul miezului metalic al planetei. Potrivit CNN, sub scoarță, mantă și exteriorul nucleului topit se găsește un nucleu în stare solidă, un al cincilea strat care e considerat o mare descoperire de către oamenii de știință.

Potrivit revistei Nature Communications e vorba de ”cel mai profund nucleu intern”. Așadar, descoperirea sugerează că Pământul are cinci straturi majore, nu doar patru cât se credea înainte. Această teorie a fost dezvoltată acum 20 de ani, însă cutremurele recente au confirmat-o.

Mai exact, noile date au fost obținute după ce s-au măsurat undele seismice produse de cutremure, în timp ce undele străbat miezul planetei. Practic undele seismice vibrează și traversează suprafața Pământului și straturile interioare atunci când se produc cutremure sau erupții vulcanice.

Oamenii de știință au arătat că undele seismice ricoșează în interiorul planetei asemeni unor mingi de ping-pong. ”În această cercetare, pentru prima dată, raportăm observații ale undelor seismice provenite de la cutremure puternice care circulă înainte și înapoi de pe o parte a planetei pe cealaltă până la cinci ori, ca un ricoșeu”, a explicat seismologul Thanh-Son Pham, cercetător de la Universitatea Națională Australiană din Canberra.

Oamenii de știință au ajuns la teoria că mingea de fier din nucleul Pământului are un diametru de 1.300 de kilometri. Descoperirea ar fi importantă pentru că le permite oamenilor de știință să înțeleagă mai bine ce se întâmplă cu câmpul magnetic al Terrei.

Mai mult, notează CNN, cercetătorii ar putea afla în final cum a dispărut câmpul magnetic al planetei Marte, o dispariție considerată misterioasă până acum. În 2020, câmpul magnetic al Pământului le dădea emoții cercetătorilor, care constatau că acesta devine ”tot mai slab”.

În urma măsurătorilor, oamenii de știință și-au dat seama că acest câmp magnetic și-a pierdut 9% din intensitate în ultimii 200 de ani, astfel că cel mai probabil planeta noastră se îndreaptă spre inversarea polilor, fenomen care a avut loc ultima dată acum 780.000 de ani.

Cu toate acestea cercetătorii cred că va mai dura mii de ani până când acest lucru se va întâmpla. ”Provocarea constă acum în înțelegerea proceselor din centrul Pământului care conduc la aceste schimbări”, a declarat cercetătorul german Jurgen Matzka în acel moment.