News

Ce i-a avantajat pe elevi la subiectele date la proba de română de la Bacalaureat. „Cred că notele vor fi destul de mari”

Profesorii de limba română sunt de părere că subiectele din acest an de la examenul de Bacalaureat au fost destul de ușoare și că se așteaptă ca elevii să ia note mari
26.06.2023 | 14:27
Ce ia avantajat pe elevi la subiectele date la proba de romana de la Bacalaureat Cred ca notele vor fi destul de mari
Subiecte ușoare și cu multă libertate la limba română la Bac. Sursa foto: colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Profesorii subliniază că Subiectul III, de la proba scrisă de la limba română de la examenul de Bacalaureat, subiectul de care elevii se tem cel mai mult, a fost unul facil și pentru că le-a oferit libertatea de a alege între două romane, ce aparțin unor curente literare diferite. Astfel, elevii au putut comenta romanul care le-a plăcut mai mult sau cel pe care l-au studiat mai bine.

Subiecte facile la proba scrisă de limba română de la Bac

Profesorii de limba și literatura română sunt de părere că subiectele de la examenul de Bacalaureat din anul acesta au fost în general facile pentru elevii de clasa a XII-a. În ceea ce privește Subiectul III, subiectul despre care profesorii susțin că elevii se tem cel mai mult, acesta le-a oferit libertatea de a alege între romanul „Ion” de Liviu Rebreanu și „Ultima noapte de dragoste, prima noapte de război” a lui Camil Petrescu, însă cu cerințe diferite, în funcție de profil.

ADVERTISEMENT

„Subiectele au fost facile. Subiectul III, care, de obicei provoacă cele mai mari emoții, a fost foarte ofertant. Cei de la real au avut viziunea în romanele „Ion” sau „Ultima noapte de dragoste”, iar cei de la uman au avut caracterizarea unui personaj, Ion sau Ștefan Gheorghidiu. Romanele sunt ușurele și destul de ofertante, se poate scrie destul de mult, punctele cerute sunt foarte ușor de atins.

Cred că o pregătire pe tot parcursul anului era suficientă, nu au fost subiecte grele și de aceea cred că notele vor fi destul de mari. Au fost subiecte la care s-a putut scrie și cred că și elevii care nu s-au pregătit foarte bine vor lua note bune, asta pentru că romanul „Ion” este unul cunoscut de către toată lumea. Poate că romanul „Ultima noapte”, dat fiind stilul subiectiv, e puțin mai greu de abordat”, a declarat, pentru FANATIK, profesoara de limba română, Mihaela Gideiu.

ADVERTISEMENT

Mai mult, tot al Subiectul III, profesorii sunt de părere că cerințele de la examen au fost mult mai ușoare decât cele care au fost în anii trecuți și chiar față de cele de la simulare.

„Subiectele au fost accesibile, mai ales prin prisma faptului că au avut de ales dintre doi autori, Liviu Rebreanu sau Camil Petrescu, astfel că elevii au avut de ales între romanul realist și romanul subiectiv. Sub acest aspect vorbim de un subiect destul de accesibil. Cerințele, tema și viziunea la real și caracterizarea la profilul uman, din nou au fost destul de accesibile – nu au avut cum a fost în model, sau cum a fost la simulare. 

ADVERTISEMENT

Anul trecut au avut o singură operă și încadrarea într-un gen dramatic, o comedie, deci puteau să aleagă doar „O scrisoare pierdută”. Din nou, acum doi ani au avut o nuvelă, deci au fost subiecte care îi restricționau cumva. Acum elevii au putut opta, celor cărora nu le-a plăcut romanul realist au putut să-și aleagă „Ultima noapte”, nu au fost două opere realiste, având practic posibilitatea de a alege romanul care le-a plăcut mai mult, pe care au studiat-o mai serios”, a declarat, pentru FANATIK, și profesoara Dana Tudor.

„Sunt scriitori foarte diferiți, lumea lui Rebreanu e una mult mai simplă, pe când la Camil Petrescu proza e destul de complexă, fiind și tipul de scriere diferită, cu influențe diferite. Din păcate însă, încă se învață pe de rost comentariile, și atunci copiii oricum nu prea se uită pe nimic altceva decât ce pică la Subiectul III – prima lor grijă. Dar, în principiu, chiar a fost un subiect frumos și destul de ușor”, a subliniat și profesoara Corina T., pentru FANATIK.

ADVERTISEMENT

Cum au fost Subiectele I și II la proba de limba română

Profesorii de limba română sunt de părere că ambele texte de la Subiectele I și II, un text de George Călinescu despre Ion Creangă, pe bază căruia elevii trebuiau să compună un text argumentativ privind importanța școlii, și o poezie de Vlahuță au fost texte ușoare pentru majoritatea elevilor.

„Cerințele pe text de la Subiectul I au fost destul de simple, iar textul despre Ion Creangă a fost și el destul de ușurel. Textul argumentativ, recunoștința pentru instituțiile de învățământ, nu este neapărat un subiect ușor, sau nu e neapărat o abordare plăcută – știți cum sunt copiii din ziua de astăzi, nu apreciază școala la adevărata valoare. Textul însă le oferea argumente, și putea bineînțeles să argumenteze împotriva acestei cerințe.

Subiectul II, tema cu mijloacele artistice, reprezintă unul dintre cele mai dificile subiecte. Dar elevii știau că atunci când se dă genul epic la Subiectul III, la Subiectul II se dă poezie. Iar poezia lui Vlahuță nu este așa de grea. Nu au avut o poezie greu de abordat”, a mai declarat, pentru FANATIK, profesoara Mihaela Gideiu.

Profesoara Corina T. este de părere că la Subiectul I, cerința compunerii unui text argumentativ a fost una care le-a permis elevilor să dezvolte foarte mult, fiind, față de anii trecuți, mult mai ușor tocmai datorită faptului că subiectul a fost mult mai larg. La fel, cu privire la poezia de la Subiectul II, aceasta subliniază că a fost o poezie ușor de interpretat.

Totuși, profesoara subliniază că unele dificultăți ar fi putut apărea, în special la textul argumentativ, în condițiile în care nu întotdeauna elevii dezvoltă suficient de mult argumentele în eseul lor.

„La argumentativ ar putea fi unul din subiectele care să pună ceva probleme. Un lucru foarte important și din cauza căruia foarte mulți elevi pierd puncte – argumentativul este subiectul unde se scade cel mai mult – este faptul că ei nu dezvoltă suficient argumentele propriu-zise și doar se raportează fie la textul suport sau vin cu un exemplu personal. Asta înseamnă uneori că argumentele nu sunt considerate valide prin prisma faptului că nu sunt dezvoltate suficient.

La poezie iarăși vorbim de un exercițiu de interpretare, iar dacă la clasă s-a lucrat foarte mult pe interpretare nu ar trebui să aibă niciun fel de problemă. Poate doar timpul să reprezintă o problemă pentru unii elevi”, a declarat, pentru FANATIK, profesoara Corina T.

„La Subiectul II a fost o poezie și relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice – aici era puțin interpretabil, poate să-i pună puțin în dificultate pe elevi, dar nu exagerat. Textul argumentativ a fost destul de ușor de abordat. Per total, cred că au fost niște subiecte mai ușoare ca cele din anii trecuți”, a conchis și profesoara Dana Tudor.

ADVERTISEMENT