Proprietarii de apartamente din România trebuie să fie la curent cu unele prevederi extrem de importante alege legii. Modalitatea prin care aceștia pot achita întreținerea. Asociațiile de proprietari joacă un rol important.
De foarte multe ori, în România, asociaţiile de proprietari primesc solicitări de a emite facturi pentru sumele din lista de plată. Nu există prevederi în lege care să interzică asociației să emită astfel de facturi. Prin urmare, asociaţia de proprietari poate să emită facturi proprietarilor, deşi nu este obligatoriu.
Într-o notă explicativă dată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se arată că asociaţiile de proprietari nu au obligația să emită facturi pentru costurile de întreţinere.
Pe de altă parte, dat fiind faptul că firmele sunt obişnuite să primească factură pentru decontarea unei cheltuieli, de multe ori asociaţiile de proprietari primesc solicitări de a emite facturi pentru sumele din lista de plată.
Conform celor de la Avocatnet, nu există nici o bază legală care să interzică asociaţiei să emită astfel de facturi pentru plata întreținerii, de exemplu. Astfel, asociaţia de proprietari poate să emită facturi proprietarilor, deşi nu este este obligatoriu.
E important de subliniat că, dacă se va opta pentru emiterea unei facturi pentru întreţinere, factura se va emite către proprietar, nu către chiriaş. Asta pentru că asociaţia nu are nici un fel de relaţie contractuală cu chiriaşul, aşa încât să fie justificată emiterea unei astfel de facturi (contractul de închiriere este cu proprietarul, nu cu asociaţia).
Odată emisă o astfel de factură, ea trebuie să aibă pe ea data de afişare a listei de plată. Dacă s-a omis emiterea facturii la data afişării listei, având în vedere că emiterea acestui tip de factură este opţională, asociaţia nu va emite ulterior factura.
Din 2024, noul sistem e-Factura a devenit obligatoriu şi pentru asociaţiile de locatari. Acestea trebuie să se înroleze în spaţiul privat virtual şi să obţină semnătură electronică. De la 1 aprilie se pot aplica amenzi asociaţiilor de bloc care emit facturi.
Legea în vigoare spune că și asociațiile din țară care nu emit facturi, ci doar primesc de la furnizorii de utilităţi publice, trebuie să se înregistreze în e-Factura de la 1 iulie.