Life

Cel mai mare mister al aviației civile: ce s-a întâmplat cu zborul MH370? Unde s-ar afla, de fapt, avionul, la 9 ani de la dispariție

MH370 rămâne cel mai mare mister al aviației civile. Unde s-ar afla, de fapt, aeronava dispărută de nouă ani. Netflix a lansat un documentar.
09.03.2023 | 17:46
Cel mai mare mister al aviatiei civile ce sa intamplat cu zborul MH370 Unde sar afla de fapt avionul la 9 ani de la disparitie
Unde s-ar afla, de fapt, zborul MH370 Sursa foto: Wikimedia/Laurent ERRERA
ADVERTISEMENT

Zborul MH370 rămâne și acum un mare mister al aviației civile. La nouă ani de la dispariția avionului, nimeni nu știe ce s-a întâmplat cu el. Netflix a lansat un documentar în care sunt prezentate câteva teorii în acest sens.

Zborul MH370, cel mai mare mister al aviației civile. Ce s-ar fi întâmplat cu aeronava

Pe 8 martie s-au împlinit nouă ani de când pilotul Zaharie Ahmad Shah a pornit, la bordul aeronavei Malaysia Airlines, de la Kuala Lumpur la Beijing, China, alături de alte 238 de pasageri, cu puțin timp înainte de ora locală 00:45. Avionul se pregătea să părăsească spațiul aerian malaezian și să zboare spre Vietnam, traversând Marea Chinei de Sud.

ADVERTISEMENT

“Noapte bună, Malaysia 370”, le-a transmis pilotul controlorilor de trafic aerian, care se pregăteau să transmită sarcinile de comunicare către vietnamezi. Acelea au fost ultimele cuvinte auzite de la bordul avionului, care este de negăsit din 2014.

La doar un minut și jumătate de la aceste cuvinte, avionul a pierdut, în mod misterios, orice contact radar. Nimeni nu știe ce s-a întâmplat cu zborul, care rămâne cel mai mare mister al aviației civile.

ADVERTISEMENT

Netflix a lansat recent un documentar, MH370: Avionul care a dispărut, în care sunt examinate mai multe teorii cu privire la ce s-a întâmplat în noaptea dispariției aeronavei.

Avionul avea combustibil pentru aproximativ șapte ore, după cum a spus Fuad Sharuji, fost director de criză al Malaysia Airlines. Cu toate că avionul a pierdut toate comunicațiile radar, încă mai vorbea electronic cu un satelit gestionat de o companie britanică, Inmarsat.

ADVERTISEMENT

“La fiecare oră, sistemul Inmarsat verifica dacă terminalul de satelit de pe aeronavă răspundea… aceste ping-uri au continuat până la șase ore după ultimul contact”, spune Mark Dickinson, reprezentantul Inmarsat, în serialul documentat de pe Netflix.

Din păcate, datele Immarsat nu au putut confirma dacă aeronava se afla sau nu în aer, întrucât nu avea capacități de urmărire GPS. A putut, totuși, să determine la ce distanță se afla aceasta de satelitul cu care comunicase.

ADVERTISEMENT

Unde s-ar afla, de fapt, avionul dispărut

Pe baza informațiilor oferite, au fost întocmite două rute speculative. Acestea arată cum și unde ar fi deviat avionul de la curs. În ambele variante, MH370 nu și-a continuat drumul spre Vietnamul continental. Avionul a virat spre est și a revenit deasupra Malaeziei.

De acolo, a fost sugerată ipoteza conform căreia zborul s-a îndreptat fie spre nord, deasupra Asiei Centrale, fie spre sudul Oceanului Indian, lângă Australia. Acesta din urmă este cel mai plauzibil scenariu, asupra căruia mulți experți au căzut de acord.

În urma cercetărilor, un raport final al comisiei privind MH370 a precizat că “echipa nu poate determina cauza reală a dispariției”, notează New York Post.

De asemenea, există și teoria potrivit căreia Shah, un pilot veteran, ar fi intenționat să comită o sinucidere în masă, prăbușind astfel avionul în Oceanul Indian. O probă în acest sens a fost găsită pe un simulator de zbor pe care îl avea în interiorul locuinței sale și care a fost subiect intens discutat în presă, în 2016.

Acolo, Shah ar fi efectuat o simulare asemănătoare cu cea a avionului, suspectată a fi o cursă finală în afara hărții, deasupra oceanului, cu o lună înainte să decoleze MH370. Însă aceste date nu pot rezolva misterul dispariției aeronavei.

“Este foarte ciudat ca o simulare să se încheie cu epuizarea combustibilului în sudul Oceanului Indian. Nu cred că luarea datelor simulatorului de unul singur dovedește prea multe…

Datele simulatorului nu reprezintă întregul puzzle, ci doar o piesă din puzzle care se potrivește.”, a declarat Mike Exner de la Independent Group, un grup de supraveghere format din experți în aviație, înființat pentru a afla adevărul despre ultimele ore ale zborului, mai arată sursa citată.

Ce alte teorii controversate au fost lansate

Jeff Wise, un jurnalist de aviație, a lansat teorii în legătură cu zborul, care au devenit controversate în rândul experților în domeniu. Acesta a susținut că FBI știa de simulatorul de zbor încă din 2014.

Acesta a spus că, pentru ca pilotul zborului MH370 să poată lua avionul de unul singur, ar fi fost nevoie de un complot “agresiv și sofisticat”, care ar fi implicat blocarea copilotului său în afara cabinei de pilotaj, precum și încheierea comunicațiilor radar și depresurizarea cabinei, astfel încât să prevină interferențele.

Un potențial motiv rămâne neclar. Raportul final privind zborul dispărut a constatat că “nu există dovezi care să sugereze vreo schimbare recentă de comportament a [pilotului]”.

Wise a lansat, de altfel, și o altă teorie controversată despre locul unde s-ar afla avionul. La câteva luni după dispariția aeronavei, zborul 17 al Malaysia Airlines, un alt Boeigng 777, a fost doborât de o rachetă sol-aer deasupra Ucrainei, în același timp în care Rusia invada Crimeea din apropiere.

Jurnalistul a verificat jurnalele de zbor și a observat că la bordul MH370 se aflau trei pasageri ruși. Toți erau așezați lângă o trapă electrică. Wise a lansat ipoteza că doi dintre ei au creat o diversiune.

Între timp, celălalt s-a strecurat sub punte pentru a controla la distanță zborul avionului. Astfel, în loc să fie trimis spre sud, acesta susține că avionul a fost dus în Kazahstan, fostă republică sovietică.

“Oricine intră în trapă poate dezactiva transponderul și poate dezactiva sistemele de comunicații. Dar este imposibil să pilotezi aeronava din compartimentul de avionică”, a explicat Sharuji.

Și colegii lui Jeff Wise s-au grăbit să infirme ipoteza lansată de jurnalist. Aceștia au susținut că Grupul Independent, unde Wise lucra, susține că avionul s-a îndreptat spre sud, nu spre nord. Ulterior, Wise a fost îndepărtat din grupul Independent.

Armata americană, implicată în dispariția MH370? Ce a spus o jurnalistă franceză

S-a lansat și teoria conform căreia armata americană, care efectua exerciții de antrenament în Marea Chinei de Sud, ar fi doborât MH370 în punctul în care a pierdut contactul radar, între spațiul aerian malaezian și cel vietnamez.

O jurnalistă franceză, Florence de Changy, este cea care a lansat ipoteza. Teoria a fost rapid demontată, mai ales că nu existau dovezi în acest sens. În plus, ideea nu e susținută nici de proiecțiile de date Inmarsat.

Mai mult, Exner a acuzat-o pe jurnalistă că a folosit această teorie pentru a-și promova cartea. “The Disappearing Act: Cazul imposibil al MH370”, a fost lansată în 2021.

ADVERTISEMENT