News

Cel mai prost bombardier construit vreodată. Detalii inedite despre “Lynx-ul” obosit, care nu a vânat niciodată pe nimeni

Eşecul epocal al avionului care trebuia să devină cel mai puternic bombardier construit vreodată. Povestea transformării Lynx-ului într-o piscă bolnavă
20.11.2022 | 07:54
Cel mai prost bombardier construit vreodata Detalii inedite despre Lynxul obosit care nu a vanat niciodata pe nimeni
Lynx-ul, la sol
ADVERTISEMENT

Noul avion stealth B-21 Raider, al US Air Force, are toate şansele să fie declarat într-un viitor foarte apropiat drept cel mai bun bombardier de până acum, dar în timp ce competiţia la vârf este acerbă, iar ierarhiile sunt foarte dinamice, prea puţini se uită spre coada clasamentului. Şi, totuşi, aruncând o privire asupra cel mai jalnic bombardier din toate timpurile ar putea fi deopotrivă mai interesant şi mai amuzant.

Lynx-ul a fost rapid doar în teste

Experţii în aviaţie au decis ca “premiul” de a fi construit cel mai slab bombardier îi revine Italiei lui Benito Mussolini. “Ducele” visa să aibă un erou aerian cuceritor şi era convins că acesta va fi Breda Ba.88 Lince, supranumit Lynx-ul.

ADVERTISEMENT

Lynx-ul era însă atât de jalnic încât uneori nici măcar nu putea zbura. Încercând să-l folosească pe câmpul de luptă în cel de-al Doilea Război Mondial, italienii au devenit atât de frustrați încât l-au ținut pur şi simplu la sol pentru a-i păcăli pe Aliaţi și a face să pară că ar avea un număr copleșitor de avioane, în cazul în care aceştia ar fi făcut fotografii aeriene.

Lynx-ul şi-a făcut prima apariţie publică în 1936, în filmele de propagandă ale lui Mussolini, se arată într-un material publicat de 19fortyfive.com. Părea un bombardier formidabil la acea vreme. Era un monoplan cu două motoare, cu aripioare verticale rotunjite și un fuzelaj în formă de trabuc. Fiecare motor avea 1.000 de cai putere. În 1937, Il Duce era fericit, pentru că Lynx-ul stabilea recorduri mondiale de viteză. A avut o viteză medie de peste 500 km pe oră când a zburat 100 km și de aproape 480 km pe oră când a parcurs 1.000 km.

ADVERTISEMENT
Lynx-ul un eşec catastrofal
Lynx-ul, cel mai prost bombardier construit vreodată

Italienii îşi frecau bucuroşi mâinile când priveau asemenea cifre, iar armele cu care era dotat nu erau nici ele prea rele. Trei tunuri de 12,7 mm erau plasate în partea frontală, iar cabina de pilotaj avea un tun de 7,7 mm în spate. Ulterior, în faţă, a fost adăugat un tun de 20 mm.

Dar apoi au început necazurile. Aceste viteze record au fost atinse atunci când avionul era „slick” – înainte să aibă vreun echipament militar la bord. Greutatea suplimentară adăugată a transformat Lynx-ul într-o “pisică” bolnavă. Cadrul de aer a devenit instabil, iar viteză și toţi ceilalţi indicatori de performanță au început să scadă dramatic. De pe liniile de producție au ieşit 149 de astfel de aparate, iar Forțele Aeriene Italiene au ignorat avertismentele și au trimis bombardierul în luptă, împotriva francezilor, în 1940.

ADVERTISEMENT

Eşecul a fost total şi mai bine de zece bombardiere italiene s-au văzut puse pe fugă de apărarea din Corsica, această operaţiune ratată anticipând viaţa zbuciumată pe care avea să o aibă Lynx-ul. După această acţiune, Italia și-a încercat norocul împotriva britanicilor din Libia. Mediul deșertic a necesitat montarea de filtre de nisip pe motoare, dar asta a dus la o bruscă supraîncălzire electrică, fapt care a consumat o bună parte din puterea pe care motoarele o aveau.

În 1940, într-o misiune peste Sidi Barrani în Africa de Nord, spectacolul a devenit de-a dreptul penibil. Bombarderele abia au câștigat altitudine și nu au putut menține o formație. Viteza era groaznică – doar 240 km/oră. Piloții italieni au început să se plângă. Acest avion era evident supraponderal și nu avea manevrabilitate. Practic era ca nişte raţe sălbatice pe cer, în bătaia puştii unor vânători experimentaţi, lucru verificat în scurt timp pe câmpul de luptă.

ADVERTISEMENT

Până în 1941, echipajele de întreținere au demontat de pe bombardiere tunurile automate de 20 mm și alte lucruri de uz militar. Au tractat avioanele și le-au folosit ca momeală atunci când bombardierele britanice au atacat, dar în ciuda eșecului complet, italienii au continuat să le producă. Încă 67 au ieșit de pe linia de producție, dar Forțele Aeriene Italiene au refuzat să le facă recepţia, astfel că ele au fost trimise la casat. Lynx-ul nu a vânat și nu a ucis niciodată nimic, deşi trebuia să devină cel mai puternic bombardier care fusese construit vreodată.

ADVERTISEMENT