News

Centura Capitalei avansează în ritm românesc. Întârzieri pe toate segmentele, constructorul de pe lotul 1, desemnat la 4 ani după licitație

Autostrada de Centură a Capitalei avansează în ritm românesc. Doar pe 70 km din cei 101 ai autostrăzii se lucrează, cu șanse să fie gata anul acesta fiind doar 20
08.04.2023 | 22:22
Centura Capitalei avanseaza in ritm romanesc Intarzieri pe toate segmentele constructorul de pe lotul 1 desemnat la 4 ani dupa licitatie
Unul dintre cele șapte loturi ale A0 de abia are câștigătorul desemnat. Sursa foto: Irinel Scrioșteanu
ADVERTISEMENT

Autostrada de Centură a Bucureștiului avansează extrem de încet, fiind înregistrate întârzieri pe toate loturile, unul dintre acestea, Lotul 1 Nord, abia fiind desemnat câștigătorul licitației după patru ani de contestații.

Problemele continue la Autostrada de Centură a Capitalei

Cei 101 kilometri ai Autostrăzii de Centură a Capitalei, A0, ar fi trebuit să fie gata în 2025, însă unul din cele șapte loturi ale construcției doar ce și-a desemnat câștigătorul, la patru ani distanță după lansarea licitației. Este vorba despre cei 17,5 kilometri ai Lotului I Nord ce leagă DJ 601 de DN1, în apropierea localității Corbeanca.

ADVERTISEMENT

Pe acest tronson licitația a fost lansată în 5 iunie 2019, iar în 23 aprilie 2021 ministrul transporturilor de la acea dată, Cătălin Drulă, anunța câștigătorul contractului de circa 800 de milioane de lei. Italienii de la Pizzarotti, câștigătorii desemnați de MT, erau contestați de către grecii de la Intrakat și obțineau o decizie favorabilă în instanță în toamna anului trecut. Asta la doar câteva săptămâni după ce ministrul Grindeanu anunțase că Pizzarotti a câștigat ,,definitiv” licitația pentru lotul dintre A 1 și DN 1. Lucrurile aveau să se repete la finalul anului trecut după ce ministerul îi desemna tot pe italieni câștigători iar instanța avea să dea, din nou, dreptate, constructorului grec.

În luna martie Ministerul Transporturilor, după reevaluare, atribuia din nou contractul de 800 de milioane de lei constructorului italiano-român Pizzarotti – Retter. „Ultimul din cele 7 Loturi ale A0 (100,7 km) este la un pas de a avea constructor desemnat ! Comisia de evaluare a CNAIR a reconfirmat astăzi pentru contractul de proiectare și execuție a lucrărilor Lotului 1 din A0 Nord același câștigător, respectiv o Asociere româno – italiană”, transmitea în 22 martie ministrul Sorin Grindeanu.

ADVERTISEMENT

„Lotul 1 de pe A0 Nord are o lungă istorie de câștigători desemnați de comisiile de evaluare, după care contestați. Ca atare, sperăm că de data asta va fi câștigătorul definitiv, dar având în vedere legislația nu putem să garantăm că acesta va fi câștigătorul definitiv”, a declarat, pentru Știrile ProTV, Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.

Acesta este singurul lot unde construcțiile nici nu au început, în prezent pe 70 de km din cei aproape 101 lucrările fiind în execuție. „Lotul 1 are termen oficial de deschidere în septembrie, dar va fi cu siguranță depășit, sunt deja în întârziere și este posibil să intrăm chiar în 2024 cu deschiderea. Antreprenorul nu este suficient de mobilizat pentru a termina anul acesta în acest moment, lotul 2 are termen acum în luna mai, dar va fi depășit cu siguranță”, a declarat pentru sursa citată Ionuț Ciurea, președintele Asociației Pro Infrastructura

ADVERTISEMENT

Probleme și întârzieri și pe segmentul din sud

Potrivit sursei citate, probleme sunt și pe ultimul lot din sud. Aici segmentul de drum ar trebui să fie gata în decembrie, lucru imposibil, fapt recunoscut și de CNAIR. Astfel inelul de sud ar putea să fie gata în totalitate abia în toamna anului viitor.

„Li s-a pus în vedere ca până la sfârșitul lunii aprilie să aibă un progres fizic de aproximativ 45%, nu are acest progres fizic, se intră într-o altă logiă, logica penalizărilor și a rezilierii. Nu arată capacitatea de a recupera întârzierile”, a mai declarat Alin Șerbănescu.

ADVERTISEMENT

Prima inaugurare din acest segment ar putea fi Lotul 2, cuprins între DN 6 – Bragadiru și Dj 401 Vidra, potrivit declarațiilor șefului CNAIR Ciprian Pistol, făcute în 31 martie 2023. La acea dată, constructorul Alsim Alarko (Turcia) era la peste 70% execuție, iar speranța era ca la vară să se deschidă circulația pe un segment de 11 km cuprins între nodurile DN 5 (Jilava) și DN 6, lotul 1 A2 – Vidra fiind estimat la deschidere în această toamnă.

ADVERTISEMENT