News

Codul Rutier ar putea fi modificat iar. Schimbările vizează toate drumurile publice din zona rurală

Un proiect de modificare a Codului Rutier prevede măsuri de creștere a siguranței pietonilor, mai ales al acelora care locuiesc în satele amplasate de-a lungul unor drumuri intens circulate.
10.02.2022 | 14:18
Codul Rutier ar putea fi modificat iar Schimbarile vizeaza toate drumurile publice din zona rurala
Toate trecerile de pietoni ar putea fi iluminate pe timpul nopții/ Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Propunerile de modificare a Codului Rutier vizează, de obicei, regulile pe care trebuie să le respecte șoferii și mai puțin cele care se referă la pietoni și la siguranța acestora.

Însă un proiect de lege depus la Senat de către doi deputați PNL (Cristina Vecerdi și Gabriel Andronache) se referă la creșterea gradului de siguranță al pietonilor, îndeosebi în comunele prin care trec drumuri naționale sau europene și unde au loc frecvent accidente în care victimele sunt pietonii care circulă pe marginea acestor drumuri.

ADVERTISEMENT

Din acest motiv indicele de mortalitate al accidentelor rutiere care survin în mediul rural este mai mare decât cel din urban, cu un deces la fiecare trei accidente grave.

Iluminarea obligatorie a trecerilor de pietoni

Prima măsură constă în obligativitatea impusă administratorului drumului public să asigure iluminarea suplimentară a trecerilor de pietoni, cu avizul poliției rutiere, prin utilizarea unor „sisteme de iluminat performante din punct de vedere energetic”.

ADVERTISEMENT

În momentul de față, nu există o asemenea condiție, administratorii drumurilor fiind obligați doar să instaleze indicatoare, să aplice marcaje și să le întrețină.

Specific pentru România este așezarea localităților rurale de-a lungul drumurilor naționale și europene astfel încât tot traficul local și de tranzit  trebuie să treacă prin centrul localității. Lipsa unor condiții optime de deplasare a pietonilor și cicliștilor: absența trotuarelor sau a pistelor de biciclete; iluminarea insuficientă a trecerilor de pietoni din aceste localități tranzitate de un număr mare de vehicule contribuie împreună cu alți factori de risc (viteza neadaptată, neatenție, conducere sub influența alcoolului, traversare neregulamentară)”, se spune în expunerea de motive a proiectului de lege.

ADVERTISEMENT

O altă modificare vizează deplasarea grupurilor organizate de elevi pe drumurile publice. Proiectul impune prezența a cel puțin două persoane adulte, care vor ocupa poziția din față și din spate a grupului, purtând veste reflectorizante, indiferent de perioada din zi sau anotimp, astel încât să fie vizibili de la o distanță de minim 100 de metri.

Inițiatorii cred că aceste măsuri ar putea compensa lipsa infrastructurii rutiere din mediul rural, cum ar fi trotuarele sau pasarelele pentru pietoni.

ADVERTISEMENT

România are cele mai periculoase drumuri din UE

Propunerea vine în  contextul în care țara noastră a raportat cea mai mare rată de decese în accidente rutiere din întreagă Uniune Europeană: 85 la milionul de locuitori față de media UE de 42 la milion.

În fiecare an se înregistrează peste 8.000 de accidente în care au fost implicate o mașină și cel puțin un  pieton, potrivit datelor Institutului Naționale de Statistică.

Un procent semnificativ din aceste accidente rutiere sunt înregistrate în zonele rurale, iar numărul persoanelor în categoriile de vârstă vulnerabile (copii sub 15 ani și vârstnici) este mare”, precizează inițiatorii.

În anul 2010, Comisia Europeană anunța un plan privind reducerea mortalității în accidentele rutiere, astfel încât decesele să se înjumătățească până în 2020. Ținta a fost ratată, inclusiv pentru că state ca România au făcut prea puțin pentru creșterea nivelului de siguranță rutieră.

Din acest motiv, planul a fost reevaluat astfel încât s-a fixat un nou obiectiv: înjumătățirea până în anul 2030 a numărului de vătămări grave în accidente rutiere în raport cu anul 2020.

Cea mai recentă modificare a Codului Rutier a fost prevăzută într-o ordonanță de urgență adoptată pe 27 ianuarie. Modificările substanțiale ale legislației rutiere vizează în principal tot creșterea nivelului de siguranță al circulației prin sancționarea șofatului agresiv și creșterea amenzilor pentru unele încălcări ale legislației rutiere.

ADVERTISEMENT