Chipul lui Decebral este unul dintre cele mai faimoase monumente din țară. Înalt de 55 de metri, chipul lui Decebral sculptat în stâncă este cea mai mare sculptură de piatră din Europa. Chiar și așa, au existat unele evenimente care ar fi putut pune în pericol finalizarea ambițioasei lucrări.
Sculptura se află în apropiere de orașul Orșova, pe malul stâng al Dunării, unde adâncimea fluviului este cea mai mare.
Pentru realizarea chipului regelui Decebal de pe această stâncă s-a muncit timp de 10 ani, iar 12 persoane au lucrat la realizarea sa.
Dar proiectul nu a fost lipsit de pericole, tocmai din cauza înălțimii extrem de mari, a căldurii, dar și a viperelor.
De altfel, la un moment dat o echipă de cinci persoane care lucrau pe schelă a căzut în gol câțiva metri, după ruperea unui cablu. Acestea nu au suferit răni grave.
Un alt incident a fost când o viperă l-a mușcat pe unul dintre alpiniști, dar din fericire acestuia i s-a injectat rapid serul antivenin și nu a pățit nimic.
Executarea lucrării pentru chipul lui Decebal din apropiere de Orșova a fost realizat începând din anul 1994 când s-a început cu tăierea copacilor care împădureau stânca.
După aceea, s-au curățat rocile și a stâncile care puteau pune în pericol viețile lucrătorilor.
Pentru că la acel loc se poate ajunge doar cu barca, nu au putut fi folosite utilajele moderne aflate la dispoziție și toate uneltele au fost transportate inițial cu barca și apoi fiecare dintre muncitori căra câte 50 de kg în pe unelte în spate pe jos în condiții periculoase.
O altă piedică pusă în calea alpiniștilor sculptori a fost dată de trepidații și de stânca a început să se macine.
Astfel, nasul sculpturii care îl reprezenta pe Decebal, regele Daciei, s-a fisurat și era aproape de a se desprinde și a cădea, lucru care erau un risc enorm pentru muncitorii aflați sub el.
Tocmai de aceea, blocul imens de piatră de 7 metri a fost dinamitat pentru siguranță, iar ulterior nasul regelui a fost remodelat și întărit cu armătură de fier și ciment.
Lucrarea sclupturii lui Decebal, unul dintre locurile din România care merită vizitate, a fost finalizată în 2004.