News

Cum funcționează catalogul electronic. Ce se întâmplă cu notele elevilor

Cum funcționează catalogul electronic. Ce se întâmplă cu notele elevilor și cine va avea acces la aceste note din milioane de elevi.
29.04.2023 | 21:38
Cum functioneaza catalogul electronic Ce se intampla cu notele elevilor
Cum funcționează catalogul electronic. Foto: Digi FM
ADVERTISEMENT

Cum funcționează catalogul electronic. Ce se întâmplă cu notele elevilor și cine va avea acces la aceste note din milioane de elevi și părinți, conform legii. Începând cu septembrie 2023, toate școlile care utilizează catalog electronic sunt obligate să respecte standardele tehnice.

Cum funcționează catalogul electronic

Aceste standarde au fost deja publicate în Monitorul Oficial, iar conform ordinului emis de ministrul Ligia Deca, semnat cu o lună înainte de publicare, școlile vor respecta aceste standarde începând cu anul școlar 2023-2024.

ADVERTISEMENT

Conform acestui ordin, școlile care asigură măsurile de securitate a prelucrării datelor vor fi nevoite să garanteze mai multe drepturi utilizatorilor. Printre acestea se numără dreptul de a fi informat, dreptul de acces, dreptul de rectificare, dreptul la restricționarea prelucrării datelor și dreptul la portabilitatea datelor.

Conform Antena 3, legea prevede că e ”interzisă utilizarea serviciilor web care nu au la bază conexiuni criptate de formă https”. Mai mult, ”editarea notelor/ calificativelor/ absențelor este permisă, pe bază de acces, doar persoanelor responsabile care au capacitatea de modificare conform prevederilor ROFUIP”.

ADVERTISEMENT

Cum vor putea, așadar, părinții și elevii să-și vadă notele? Aceștia au dreptul legal să-și vizualizeze catalogul electronic în baza unor date, respectiv nume de utilizator și parolă. Parola va putea fi modificată de utilizatori, fie că e vorba de elevi sau de părinți sau reprezentanți legali ai minorilor.

Trebuie știut că nu oricine poate modifica aceste note, sau să introducă absențe. ”Art. 19 – Utilizatorii de tip administrator nu au dreptul de a înregistra/modifica înregistrări de tip notă/ calificativ/ absență în catalog”, se arată în lege.

ADVERTISEMENT

Așadar, doar persoanele autorizate la cel mai înalt nivel vor putea să facă acest lucru, cel mai probabil profesorii. ”(2) Cu acordul conducerii unității de învățământ, orice alt tip de utilizator are acces doar la pagini cu date statistice, fără a putea accesa date personale ale elevilor, cadrelor didactice sau părinților”, mai este precizat în ordin.

Trebuie reținut că autentificarea se va putea face în doi factori, denumiți 2FA. ”Începând cu anul școlar 2023-2024, autentificarea de acest tip include cel puțin autentificare în doi factori de tip utilizator & parolă + SMS sau 2FA de tip utilizator + parolă + cod primit prin e-mail sau utilizator + parolă cod OTP prin intermediul unei aplicații specifice de gestiune a codurilor de tip One-Time-Password.

ADVERTISEMENT

În sensul acesta pot fi exemplificate aplicații precum authy, google authenticator, microsoft authenticator sau alte instrumente similare din punct de vedere al funcționării și securității”, mai este menționat în documentul publicat în Monitorul Oficial. Așadar, elevilor le va fi aproape imposibil să mai ia note proaste sau să chiulească de la ore fără ca părinții să fie mereu la curent cu tot ce se întâmplă.

ADVERTISEMENT
Tags: