News

Cum vrea Ministerul Educației să gestioneze cazurile de violență în școli. Proiect pus în dezbatere publică, măsurile propuse

Ministerul Educației face un pas important în ceea ce privește cazurile de violență în școli. Un proiect de lege în acest sens a fost pus în dezbatere publică.
19.07.2023 | 21:39
Cum vrea Ministerul Educatiei sa gestioneze cazurile de violenta in scoli Proiect pus in dezbatere publica masurile propuse
Ministerul Educației a pus în dezbatere publică proiectul privind gestionarea cazurilor de violență în școli. Sursa foto: hepta.ro
ADVERTISEMENT

Procedura privind managementul cazurilor de violență în școli a fost pusă în consultare publică miercuri, 19 iulie, de Ministerul Educaţiei. Ce măsuri sunt propuse pentru elevii agresivi.

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică proiectul privind gestionarea cazurilor de violență în școli

Într-un comunicat postat pe pagina oficială de Facebook, autoritățile anunță lansarea în consultare publică a ”Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor, preşcolarilor, elevilor şi personalului şcolii, precum şi al altor situaţii corelate în mediul şcolar şi a suspiciunii de violenţă asupra copiilor în afara mediului şcolar”.

ADVERTISEMENT

Conform Ministerului, rolul acestei proceduri este să reglementeze modalitățile de lucru, regulile de aplicat și responsabilitățile persoanelor implicate în managementul acestor situații.

În gestionarea cazurilor de violență, pentru a asigura siguranța fizică și emoțională a elevilor, reprezentanții unităților de învățământ trebuie să sesizeze instituțiile abilitate, să colaboreze cu acestea și să aplice sancțiuni și măsuri de sprijin pentru autori, respectiv măsuri de sprijin pentru victimă/victime”, se mai arată în comunicat.

ADVERTISEMENT

Încă din primăvară, în contextul exploziei cazurilor de agresiune în unitățile de învățământ, sindicatele au propus mai multe măsuri pentru a combate violența. Se vorbe atunci de exmatriculări, detenție școlară sau camere video în clase.

Vătămarea corporală, jignirile, ameninţarea, definite ca forme grave de violenţă

Din proiectul pus în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei (care poate fi consultat AICI) aflăm că toate formele de violenţă care constituie infracţiuni se consideră forme grave de violenţă.

ADVERTISEMENT

”Fără a se considera o enumerare exhaustivă, se consideră forme grave de violenţă între copii următoarele:

  • Forme de abuz fizic, care constituie infracţiuni precum: vătămarea corporală, vătămarea corporală din culpă, lovirea sau alte violenţe, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, uciderea din culpă, omorul, omorul calificat;
  • Alte forme de abuz fizic: automutilarea, lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea copilului;
  • Forme de psihologic, care constituie infracţiuni precum: instigarea la violenţă, incitarea la ură şi discriminare, ameninţarea, şantajul, hărţuirea, lipsirea de libertare în mod ilegal, determinarea sau înlesnirea sinuciderii;
  • Alte forme de abuz psihologic: bullyingul şi cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile şi jignirile, calomnia, terorizarea;
  • Forme de abuz sexual, care constituie infracţiuni precum: agresiunea sexuală, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuală, racolarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea sexuală, pornografia infantilă;
  • Alte forme de abuz sexual: molestarea sexuală verbală (expunerea copilului la injurii sau limbaj cu conotaţie sexuală), sextingul, sexualizarea;
  • Traficul de minori”, se arată în proiectul publicat de minister.
ADVERTISEMENT

Elevii implicaţi în agresiuni, obligaţi să participe la consiliere

Din același proiect mai aflăm că elevii implicaţi în acte de violență vor fi obligaţi să participe la ore de consiliere şcolară sau psihologică. În caz contrar autorităţile pot cere instanţelor de judecată să emită decizii privind obligarea acestora la consiliere.

”În situația în care elevii și/sau părinții/reprezentanții legali continuă să refuze participarea la ședințele de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică, cuprinse în Planul de reabilitare și/sau reintegrare socială, chiar și după vizita de monitorizare efectuată de SPAS/DAS, directorul sesizează situația managerului de caz

DGASPC și ISJ/ISMB pot solicita instanțelor de judecată să dispună obligarea, prin hotărâre judecătorească, a elevilor și/sau părinților/tutorilor legali să participe la ședințe de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică, potrivit art. 1528 din Codul Civil”, conform proiectului.

ADVERTISEMENT