Dacia, marca românească a grupului Renault, a dat o lovitură de imagine de mari proporții. Sebastien Loeb se va afla la volanul automobilului care va lua startul în cel mai dificil raliu din lume.
Denis Le Vot, șeful Dacia, a făcut anunțul oficial care a surprins pe toată lumea: „Astăzi sunt mândru să vă anunț că Dacia se alătură aventurii Dakar. Probabil vă întrebați de ce se implică Dacia în sporturile cu motor și, mai ales, într-o astfel de cursă legendară. Veți vedea că avem foarte multe motive întemeiate. Dacia este marca vremurilor. A devenit la modă pentru că este în pas cu posibilitățile clienților din ziua de astăzi.
Lumea s-a schimbat: materiile prime și energia s-au scumpit, inflația a crescut. Toate acestea fac ca mașinile să fie tot mai costisitoare. De aceea Dacia, care înglobează ceea ce este esențial, este o alegere inteligentă și în concordanță cu așteptările clienților prin cel mai bun raport calitate/preț”.
Directorul companiei a vorbit și despre schimbările uriașe prin care a trecut competiția: „Dakar-ul de ieri nu seamănă cu Dakar-ul de astăzi, printre altele fiind importantă mobilitatea cu emisii scăzute. Acest angajament are un nume: Dakar Future. Aceasta este și misiunea Dacia. Noi nu dezvoltăm doar mobilitatea accesibilă a viitorului, ci și pe cea cu emisii scăzute, pornind de la GPL până la combustibilii sintetici. În cazul nostru, aceștia sunt dezvoltați de liderul mondial Aramco”.
Suspansul continuă în privința modelului de mașină pe care Sebastien Loeb îl va pilota în cadrul competiției în 2025. Singura precizare e că Dacia va folosi un combustibil sintetic. Informații noi vor fi dezvăluite în lunile următoare.
Pe lângă Sebastien Loeb, cel de-al doilea pilot al Dacia va fi o femeie! Cristina Gutierrez, o spanioloaică în vârstă de 32 de ani. În 2021, ea a fost a doua femeie care a reușit să câștige o etapă în Raliul Dakar, după Jutta Kleinschmidt, fiind de asemenea cel mai tânăr pilot, deși a participat deja de 7 ori.
Compania Horse a preluat o parte din activitățile grupului Renault de dezvoltare și producție a motoarelor termice și hibride, alături de Geely este așteptat să participe și gigantul petrolier Aramco. Aceștia au semnat momentan doar o scrisoare de intenție în acest sens. CEO-ul Dacia Renault a explicat că sunt șanse foarte mari ca investitorii arabi să se implice în acționariatul companiei Horse.
Renault a mai oferit și alte detalii cu privire la tehnologia automobilului: „Sinteza acestui tip de combustibil se realizează cu energie electrică regenerabilă. Pe întregul ciclu de producție, combustibilii sintetici au o amprentă de carbon inferioară celei a carburanților derivați din petrol. Raliul Dakar este terenul de testare ideal al acestei tehnologii pentru marca Dacia”.
Sebastien Loeb este una dintre cele mai mari nume din lumea moto-sportului, fiind campion mondial în World Championship de nu mai puțin de nouă ori în perioada 2004-2012!
Această mutare pare cu atât mai surprinzătoare, ținând cont că Dacia nu este una dintre cele mai mari nume înscrise la Raliul Dakar și nu are o tradiție îndelungată în această competiție.
Dacia și-a fixat însă un obiectiv clar, iar „transferul” celor doi piloți arată că vorbele sunt acoperite de fapte: „Nu participăm de dragul participării. La Dacia facem alegeri bune. Am lucrat din greu pentru a aduce acești piloți. Nu ne ducem acolo să terminăm pe locurile 5 – 6. Nu ăsta este obiectivul nostru”.
Pentru a limita riscurile, prototipul va fi testat încă din 2024 la Raliul Marocului, când va fi anunțat oficial și modelul mașinii pe care o vor pilota Loeb și Gutierrez. Specialiștii susțin că cel mai probabil va fi vorba despre un Duster foarte puternic.
Sebastien Loeb este un fel de Michael Schumacher al raliururilor. Pilotul francez a câștigat 80 de curse și a terminat pe podium de 120 de ori. La aceste cifre remarcabile se mai adaugă și 938 de victorii de etapă și 1778 de puncte acumulate.
A concurat prima oară în 1999 la Raliul Cataluniei, iar prima mare victorie a venit în 2002, la Raliul Germaniei. Ultima performanță notabilă a avut loc în 2022, când a câștigat Raliul de la Monte Carlo. În 2023, a reușit să câștige alături de Laurene Godey Raliul Azore, chiar la prima participare.
În Dakar, a reușit să termine de două ori pe locul doi, în 2017 și 2022. A concurat pentru Peugeot și Bahrain Raid Xtreme, luând startul de cinci ori la Raliu.
Ultima oară când a partipat la World Rallycross Championship a fost în 2020, pentru suedezii de la Team Peugeot-Hansen. A scris istorie ca pilot al M-Sport Ford (Marea Britanie), Hyundai (Coreea de Sud), Kronos Citroen (Belgia) sau Citroen (Franța).