News

De ce nu mai vor românii să plece la muncă în Germania. O femeie a spus pas unui job foarte bun

Un studiu OCDE arată că Germania devine tot mai puțin atractivă pentru lucrătorii străini de top. O româncă explică de ce își dorește să plece
11.03.2023 | 12:33
De ce nu mai vor romanii sa plece la munca in Germania O femeie a spus pas unui job foarte bun
Germania devine mai puțin atractivă pentru cei care doresc să muncească în strainătate Sursa foto: Shutterstock
ADVERTISEMENT

Germania încearcă să convingă mai mulți lucrători calificați străini să rămână în țară pentru a contribui la completarea pieței forței de muncă. Noi studii sugerează că Germania devine mai puțin atractivă în comparație cu alte state.

Germania, mai puțin atractivă pentru cei care vor să lucreze în străinătate

Germania devine mai puțin atractivă pentru talentele străine de top, potrivit unui nou studiu Bertelsmann/OCDE, care va îngrijora guvernul lui Olaf Scholz, care încearcă să atragă mai mulți lucrători calificați străini pentru a umple golurile de pe piața muncii, scrie Deutsche Welle.

ADVERTISEMENT

Studiul “Indicatorii de atractivitate a talentelor” al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), publicat joi, arată că Germania a coborât de pe locul 12 în 2019 pe locul 15 în acest an între cele 38 de țări OCDE.

Analiza se bazează pe șapte “indicatori” pe care se spune că talentele străine îi apreciază: calitatea oportunităților, veniturile și impozitele, perspectivele de viitor, mediul familial, mediul de competențe, incluziunea și calitatea vieții. Potrivit studiului, primele patru țări au fost Noua Zeelandă, Suedia, Elveția și Australia, iar Marea Britanie și SUA s-au clasat pe locurile 7 și 8.

ADVERTISEMENT

O româncă este gata să renunțe la un job foarte bun

Publicația germană prezintă cazul Marei, care știe mai multe despre plusurile și minusurile mutării în Germania decât majoritatea. După ce a locuit anterior în Marea Britanie, românca în vârstă de 30 de ani a fost încântată să găsească un loc de muncă bun în publicitate în Berlin.

Dar, după un an în Germania, ea plănuiește deja să plece. “Poate voi mai rămâne încă un an sau doi, dar nu mai fac planuri pe termen lung”, a declarat. “Voi rămâne în Germania, dar nu mă văd aici pentru următorii cinci sau zece ani.”

ADVERTISEMENT

Obținerea unui loc de muncă a fost partea ușoară. De atunci, ea s-a luptat cu birocrația, cu găsirea unui apartament pe piața imobiliară a Berlinului și cu învățarea limbii germane. Singurătatea a jucat și ea un rol: forțată inițial să lucreze acasă din cauza pandemiei de coronavirus, i-a fost greu să își facă contacte sociale și, întrucât munca ei este în mare parte în limba engleză, nu a reușit să își îmbunătățească cunoștințele de germană, în ciuda cursurilor pe care le-a urmat la București.

Birocrația, un obstacol pentru expați

În schimb, birocrația germană pentru străini rămâne cu încăpățânare în limba germană, ceea ce nu a ușurat lucrurile. “Bineînțeles, nu pot să le cer oamenilor din Germania să nu vorbească germana. Nu aș face asta niciodată”, a spus ea. “Dar eu personal m-am simțit destul de ciudat când mi-au cerut diferite documente și nu înțelegeam nimic. Puțină mai multă deschidere și flexibilitate ar ajuta. Iar când îi întreb dacă vorbesc engleza, de obicei spun ‘nu’ foarte repede și răspicat.”

ADVERTISEMENT

Și totuși, Mara a ales să se mute în Germania pentru că a simțit că țara, și în cazul ei în special Berlinul, are atât de multe de oferit. “Prima mea întâlnire cu Berlinul în 2015 a fost o experiență extraordinară”, a spus ea. “Este o combinație bună între Est și Vest. M-am simțit bine.”

Mara a mai spus că un singur lucru ar fi ajutat-o să nu fie tentată să părăsească Germania: o modalitate de a-și face prieteni. “Programele specifice industriei pentru expați ar trebui să fie mai mult sprijinite”, a mai declarat ea. “Pentru mine, ar fi fost foarte util să am un loc în care să întâlnesc alți profesioniști din străinătate și să fac schimb de idei. Este important să construiești o conexiune, o relație interpersonală.”

ADVERTISEMENT
Tags: