Descoperire uluitoare pe Marte. Oamenii de știință nu au mai întâlnit niciodată un asemenea fenomen

16.06.2020 | 23:49
Descoperire uluitoare pe Marte Oamenii de stiinta nu au mai intalnit niciodata un asemenea fenomen

Misiunea comună a Agenției Spațiale Europene și a agenției rusești Roscosmos, ExoMars, a depistat oxigen verde strălucitor în atmosfera planetei Marte.

Cercetătorii au surprins acest fenomen pentru prima dată în istorie, remarcând o asemănare izbitoare între Marte și Terra. Fenomenul ia naștere atunci când lumina Soarelui se combină cu atomii și cu molecule din aer.

Cercetătorii aveau o bănuială că acest tip de emisie există de mai bine de 40 de ani, însă abia acum au reușit să obțină dovada clară.

Descoperire uluitoare pe Marte, la 4 ani de la lansarea proiectului ExoMars

„Strălucirea verde” poate fi observată la altitudinea de 262.000 metri, fiind un caz unic pentru o planetă din Sistemul Solar, cu excepția Pământului, conform Daily Mail.

ExoMars este un proiect de astrobiologie în două părți prin care se caută dovezi de viață pe Marte, o misiune comună a Agenției Spațiale Europene și a agenției rusești Roscosmos. Prima parte, lansată în 2016, a plasat Trace Gas Orbiter pe orbita lui Marte și a lansat landerul EDM Schiaparelli.

Cea de-a doua parte este planificată pentru iulie 2020, când platforma de aterizare Kazachok și roverul Rosalind Franklin vor ajunge pe suprafața Planetei Roșii, ca parte a unei misiuni științifice așteaptate să dureze până în 2022 sau mai târziu.

Pământul are o strălucire verde asemănătoare cu Marte, însă pe Pământ această strălucire este vizibilă doar noaptea și nu este atât de puternică.

Jean Claude Gerard, profesor la Universitatea din Liege, Belgia, a explicat fenomenul și a remarcat: „Așa ceva nu s-a mai întâlnit pe o altă planetă”.

Imaginile fabuloase au fost surprinse în perioada aprilie – decembrie 2019, când ExoMars a orbitat planeta Marte tocmai în scopul de a obține astfel de imagini spectaculoase. Atmosfera marțiană a fost scanată cu ajutorul luminii ultraviolete.

Extrem de interesant, emisiile de pe Marte sunt constituite în mare parte din dioxid de carbon și sunt de 16.5 ori mai puternice decât lumina ultravioletă.

Cercetătorii trebuie să afle mai multe lucruri despre atmosfera planetei Marte pentru a putea trimite cu succes sateliți în atmosferă.

Scopul misiunii de pe Marte e descoperirea unor dovezi că viața ar fi existat pe această planetă în trecut. Omenirea va afla mai multe despre Marte în acest an, când planeta va fi studiată de la nivelul solului.