News

Dezastrul de la Luţca s-ar putea repeta oricând. Un alt pod din Neamţ, în pericol de prăbuşire. “Trebuie luate măsuri urgente”

După dezastrul de la Luțca, unde un pod proaspăt modernizat s-a prăbușit din senin, un alt obiectiv dă emoții mari autorităților din Neamț. Este vorba despre podul ”suspendat” de la Tupilați.
10.06.2022 | 17:55
Un alt pod din județul Neamț se află într-o stare avansată de degradare / Foto: Mesagerul Nemțean, Colaj foto: Fanatik
ADVERTISEMENT

Doar norocul a făcut ca prăbușirea podului de la Luțca să nu se transforme într-o tragedie, în condițiile în care autoritățile locale au dat asigurări că acesta este ”sigur și stabil”. În județul Neamț mai există, însă, un pod care pare că urmează să se prăbușească, însă pentru care oficialii au dat asigurări că ”totul este în regulă”.

Podul de la Tupilați, județul Neamț, un potențial pericol pentru cei care-l traversează

La nici 50 de km de podul prăbușit se află comuna Tupilați, acolo unde se află un pod vechi de 100 de ani, care are 304,9 metri și se află într-o evidentă stare de degradare, el părând că ”levitează” deasupra albiei râului Moldova.

ADVERTISEMENT

Podul de la Tupilați este amplasat pe DJ 208G și face legătura între comuna Girov și drumul care duce la Suceava. Obiectivul este administrat tot de Consiliul Județean Neamț, care a instituit aici o restricție de viteză, aceasta fiind singura măsură de siguranță luată, în ultimii ani.

Paradoxul românesc: podul e considerat ”sigur”, dar avem nevoie de altul

Podul de la Tupilați a fost afectat puternic de viiturile din anul 2005, atunci când pilonul 1 s-a înclinat la 15-20 de grade.

ADVERTISEMENT

Ulterior, pe fondul exploatărilor de balast din zonă și a scăderii debitului, talvegul albiei râului Moldova a coborât foarte mult, iar placa de beton de la baza superioară a fundației podului (radierul) a rămas suspendată.

În decembrie 2021, înainte ca presa locală a publicat imagini cu ”podul suspendat” de la Tupilați, CJ Neamț a dispus convocarea expertului tehnic și evaluarea stabilității fundațiilor, însă nu a dispus oprirea circulației în zonă.

ADVERTISEMENT

Podul a mai fost consolidat parțial în perioada 2005-2006, atunci când pilonul 1 a fost ”îndreptat” și în 2011, când s-au efectuat lucrări la structura de rezistență a podului.

În iulie 2021, Consiliul Județean Neamț dispusese o expertiză tehnică, care a arătat că fundațiile pilelor nu sunt erodate și a recomandat efectuarea lucrărilor de reparații și întreținere a albiei în amplasamentul podului, menținând restricțiile de viteză.

ADVERTISEMENT

Și Inspectoratul de Stat în Construcții arată cu degetul către CJ Neamț

”Ca urmare a degradărilor majore la nivelul albiei, în anii 2020 și 2021, degradări cauzate de viiturile cu debit istoric din acea perioadă, Consiliul Județean Neamț a dispus efectuarea unei expertize tehnice, expertiză efectuată în luna iulie 2021, care arată că fundațiile pilelor nu sunt afuiate și recomandă efectuarea lucrărilor de reparații și întreținere a albiei, în amplasamentul podului. (…)

În una decembrie 2021, datorită scăderii nivelului albiei râului Moldova, s-a putut observa că terasamentul de sub radierul ce protejează rosturile dintre fudanțiile și elevațiile podului este spălat, radierul fiind suspendat aproape în totalitate la unele fundații, motiv pentru care administratorul a dispus convocarea expertului tehnic și reevaluarea situației existente, în scopul evaluării stabilității fundațiilor și stabilirii măsurilor ce se impun, în regim de urgență și de perspectivă”, se arată într-un răspuns al Inspectoratului de Stat în Construcții pentru Mesagerul Nemțean.

CJ Neamț a cerut finanțare pentru construirea unui nou pod

Deși s-au dat asigurări că nu există risc iminent de prăbușire, CJ Neamț a inclus podul de la Tupilați în Programul Național de Investiții Anghel Saligny, solicitând fonduri pentru construcția unui pod nou. Cererea de finanțare a fost făcută abia în noiembrie 2021.

FANATIK a luat legătura cu primarul comunei Tupilați, Petru Gherghel, pentru a-l întreba dacă oamenii care traversează zilnic acest pod se simt în siguranță.

”Din luna ianuarie am tot ridicat problema la Consiliul Județean Neamț și au spus că s-a făcut expertiză și că se iau în calcul două variante: ori să facă împrumut bancar, ori să-l pună pe programul ”Anghel Saligny” și să se construiască alt pod. Acestea au fost discuțiile purtate cu domnul director tehnic de la CJ Neamț”, a declarat primarul Petru Gherghel pentru FANATIK.

Primar Tupilați: ”Noi nu putem opri circulația în zonă. Doar Consiliul Județean poate”

De asemenea, am vrut să aflăm dacă autoritățile locale iau în calcul o posibilă oprire a circulației, după incidentul care a avut loc joi, la Luțca.

”Administratorul este Consiliul Județean Neamț. Noi nu suntem administratori sau proprietari, să putem opri circulația sau să o restricționăm. Într-adevăr, este pe raza comunei, dar Consiliul Județean are dreptul acesta. În urma unei expertize, care am înțeles că s-a făcut, s-a instituit restricție de 30 de kilometri la oră pe pod. Nu știu dacă există și restricții de tonaj.

Este unul dintre cele mai lungi poduri din țară, de pe un drum județean și știu că a fost propus pentru reabilitare. Există și o propunere de construire a unui pod nou, prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny.

Asta știu din discuțiile pe care le-am avut la Consiliul Județean Neamț”, a mai declarat primarul pentru FANATIK.

Am solicitat un punct de vedere și din partea Consiliului Județean Neamț, în legătură cu situația de la Tupilați, însă nu am primit nici un răspuns până la momentul publicării articolului.

ADVERTISEMENT