Un amendament prevăzut în noile Legi ale Educației spune că unele școli au posibilitatea de a introduce un examen de admitere de liceu pentru 50% din locuri. Testarea ar fi una separată de Evaluarea Națională.
Luna trecută, mai multe schimbări controversate aduse prin noile legi ale Educației au fost votate de Senat. Acestea sunt legate de admiterea la liceu, printr-un examen suplimentar, pe lângă Evaluarea Națională, pentru 50% dintre locuri, posibilitatea ca un elev să fie exmatriculat temporar, în anumite cazuri sau religia, materie opțională la Bac.
Consiliul Național al Elevilor (CNE) a realizat o cercetare sociologică în urma căreia au fost culese opiniile tinerilor în legătură cu modificările din Legile Educației.
Raportul CNE a scos în evidență că peste 78% dintre elevi sunt împotriva unui examen de admitere la liceu separat de Evaluarea Națională. De asemenea, aproape 70% consideră că religia nu ar trebui introdusă ca materie opțională la bacalaureat.
De menționat că ambele modificări apar în noile Legi ale Educației. Ele au fost trimise președintelui pentru promulgare. Datele CNE reies dintr-un sondaj la care au luat parte peste 16.000 de elevi.
”CNE se împotriveşte introducerii examenului de admitere, întrucât liceul este un ciclu obligatoriu în România, deci procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar pentru toţi elevii, desfăşurat într-un mod necompetitiv.
Totodată, cum structura noului examen de Bacalaureat este una ce se axează pe competenţe generale, învăţământul liceal ar trebui să promoveze aceleaşi principii, nu să îndrepte elevii către o unică specializare”, transmite organizaţia, în raport.
În plus, din totalul de 16.134 elevi consultaţi, 63% consideră subiectele ar trebui elaborate unitar, la nivel naţional, în cazul în care va fi introdus în lege examenul de admitere.
“Prin această variantă, nu vor exista discrepanţe de dificultate în cadrul subiectelor. La polul opus, doar 37% sunt de părere că fiecare unitate de învăţământ ar trebui să le conceapă separat”, consideră elevii.
În ceea ce privește exmatricularea, aproape 40% dintre elevi (39,8%) consideră că ar fi oportună reintroducerea măsurii ca mijloc de coerciție. Majoritatea, 60,2%, nu sunt de acord cu această sancțiune extremă.