Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a constatat că Enel Energie SA nu a facturat consumul lunar de energie electrică la tarifele prevăzute în legislaţie și a amendat compania cu peste 52 de milioane de lei.
Un număr de 44.000 de clienți au fost afectat de calculele greșite, iar Protecția Consumatorului îi sfătuiește să se adreseze Enel Energie SA pentru restituirea diferenţelor.
“Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a sancţionat cu amendă contravenţională în valoare de 52.019.254,19 lei (10.403.850,83 euro), operatorul economic Enel Energie SA, pentru nerespectarea prevederilor art 1, alin 1 (1), lit. a) şi b) din OUG 27/2022, privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale, în perioada 1.04.2022 – 31.03.2023, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul energie cu modificările şi completările ulterioare”, se arată într-un comunicat de presă transmis de ANPC.
Protecția Consumatorilor a constatat mai multe deficiențe în urma acţiunii de control desfăşurate la jumătatea lunii septembrie, de comisarii ANPC.
Conform rezultatelor controlului, energia electrică aferentă lunii februarie nu a fost facturată, conform legislației, la un preţ final al energiei electrice de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul în care consumul lunar este cuprins între 93 kWh – 100 kWh, ci la un preţ final al energiei electrice mai mare de 0,80 lei/kWh.
Nici pentru clienții cu consumuri lunare între 255,01 kWh şi 300 kWh nu a fost realizată facturarea conform legislației în vigoare. Dispozițiile normative prevăd că, în cazul acestor clienți, primii 255 kWh trebuie facturaţi la un preţ final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh, TVA inclus, iar consumul care depăşeşte 255 kWh trebuie facturat la preţul de 1,30 lei/kWh, TVA inclus.
Nu în ultimul rând au fost constatate deficiențe în ceea ce privește facturarea pentru clienții cu consumuri lunare cuprinse între 100,01 kWh şi 255 kWh, care ar trebui să plătească pentru întreg consumul un preţ final al energiei electrice de maximum 0,80 lei/kWh.
“Aceasta afectează, conform punctului de vedere oficial al Enel Energie SA, 303.196 locuri de consum, pentru lunile ianuarie-august 2023, la o categorie între 19.000 şi 44.000 locuri de consum/lună, ceea ce a generat un prejudiciu asumat oficial de operatorul economic, în valoare de aproximativ 3.536.929 lei/lună pentru perioada menţionată.
Acest fapt demonstrează că un număr de până la 44.000 de consumatori casnici români sunt afectaţi direct de calculul defectuos al facturilor, realizat de operatorul economic de la începutul anului până în prezent”, se mai arată în comunicatul citat.
Sancțiunea aplicată Enel Energie SA reprezintă 1% din cifra de afaceri. Pentru recuperarea sumelor facturate în plus consumatorii trebuie să se adreseze direct operatorului economic, recomandă ANPC.
“Precizăm totodată faptul că OUG nr.27/2022, nu prevede sancţiuni contravenţionale complementare, motiv pentru care odată cu amenda aplicată nu se poate dispune o măsură de restituire a sumelor încasate fără temei legal de către operatorul economic.
Toţi consumatorii cărora le-a fost majorat tariful trebuie să se adreseze direct operatorului economic pentru restituirea diferenţelor”, au mai transmis comisarii ANPC.