NASA, agenția spațială americană, a demarat mai multe proiecte privind aeronavele care ar urma să fie folosite în deceniile următoare, scopul fiind crearea de modele de avioane care fie să consume mai puțin combustibil, deci să reducă emisiile de dioxid de carbon, fie să funcționeze pe bază de curent electric, scrie CNN, preluată de Digi24.
Un asemenea proiect, Sustainable Flight Demonstrator, este dezvoltat în parteneriat cu producătorul de avioane Boeing, care urmează să producă modelul X-66A, o aeronavă cu un singur culoar, care ar urma să consume mai puțin combustibil, deci să fie mai puțin poluant.
„Este obiectivul nostru ca parteneriatul NASA cu Boeing pentru producția și testarea unui model demonstrativ la scară naturală să ducă la avioane de linie comerciale ale viitorului care sunt mai eficiente în privința combustibilului, cu beneficii pentru mediu, pentru industria aviatică comercială și pentru pasagerii din toată lumea. Dacă avem succes, am putea vedea aceste tehnologii în avioane cu care publicul își va lua zborul în anii 2030”, a declarat administratorul NASA, Bill Nelson, la începutul acestui an.
Conceptul Transonic Truss-Braced Wing este un model cu aripi subțiri, alungite, care ar urma să fie stabilizate prin bare diagonale fixate de corpul avionului. Având o formă mai aerodinamică, ar putea să scadă consumul de combustibil cu până la 30% față de cele mai eficiente energetic aeronave aflate în uz. Deocamdată, avionul este un experiment care urmează să fie supus testelor.
„Aceasta nu este o dezvoltare comercială a unei aeronave cu care pasagerii vor zbura astăzi. Iar motivul pentru care este nevoie să facem asta este că tehnologia prezintă riscuri mari. Încercăm să validăm tehnologia”, a afirmat administratorul asociat al NASA pentru Direcția Misiunii de Cercetare Aeronautică, Bob Pearce.
Primul zbor de testare ar putea avea loc abia în 2028, însă miza este foarte mare. Cea mai mare parte a avionelor utilizate astăzi sunt cele cu un singur culoar, care efectuează zboruri pe distanțe scurte și medii, iar modelul X-66A este destinat tocmai acestui sector de piață.
Agenția spațială americană estimează că acestea sunt responsabile pentru aproape jumătate din emisiile de carbon de la nivel global, iar situația s-ar putea înrăutăți întrucât cererea pentru acest tip de avioane ar putea crește cu 40.000 între 2035 și 2050. Cu aeronave mai puțin poluante ar putea scădea și impactul asupra mediului.
În paralel, NASA colaborează cu magniX și General Electric la proiectul Electrified Powertrain Flight Demonstration, scopul proiectului fiind dezvoltarea unei noi generații de avioane electrice hibrid care să contribuie și ele la limitarea emisiilor de carbon de către companiile aeriene.
De asemenea, NASA are proiect de mai mică amploare, dar care au aceeași țintă. Este vorba de producerea unor motoare sau altor componente de aeronavă mai ușoare și mai eficiente energetic astfel încât să scadă cantitatea de combustibil necesară propulsiei.