Gena care crește riscul de infecție gravă COVID-19, descoperită de cercetători. Joacă un rol important și în cazul altei afecțiuni

26.05.2020 | 12:46
Gena care creste riscul de infectie grava COVID19 descoperita de cercetatori Joaca un rol important si in cazul altei afectiuni

Oamenii care suferă de mutația unei anumite gene au risc mai mare de a face o formă gravă de infecție COVID-19, arată un studiu realizat de o echipă de cercetători din Marea Britanie.

Gena care crește riscul de infecție gravă COVID-19

Bolnavii COVID-19 care suferă de mutația unei gene ce crește riscul de demență au șanse mult mai mari de a face o formă de boală gravă, spun autorii unui studiu științific realizat în Regatul Unit, informează The Guardian.

Astfel, cercetătorii spun că genetica joacă și ea un rol important în vulnerabilitatea în fața noului coronavirus și ar putea explica de ce oamenii care suferă de demență au fost foarte afectați de infecția COVID-19, după cum arată datele publicate de Marea Britanie.

„Nu este vorba doar de vârstă, acesta este un exemplu de genă specifică ce provoacă vulnerabilitate în cazzul anumitor oameni”, spune David Melzer, profesor de epidemiologie și sănătate publică la Universitatea Exeter și co-autor al studiului.

Melzer și colegii săi au publicat în „Jurnalul de Gerontologie: Științe Medicale” modul în care au analizat datele de la UK Biobank, o cercetare prin care au fost colectate materiale genetice și date medicale de la 500.000 de voluntari cu vârste între 48 și 86 de ani.

Cât de vulnerabili sunt cei care au această genă

Echipa de cercetători s-a focusat pe o genă numită ApoE, responsabilă de creșterea numărului de proteine implicat în transportul grăsimilor prin corpul uman, ce poate exista în mai multe forme.

Una dintre ele se numeste e4 și este cunoscut faptul că aceasta afectează nivelurile de colesterol și procedeele implicate în procesul de inflamație, fiind responsabilă și de creșterea riscului de boli de inimă și demență.

Oamenii de știință au descoperit că 9.022 din participanții analizați de Biobank aveau două copii ale variantei e4, în timp ce peste 223.000 aveau două copii ale variantei numite e3.

Cei care aveau prima variantă (e4) aveau un risc de demență cu 14 ori mai mare decât cei care aveau varianta e3.

Ulterior, cercetătorii au analizat testele pozitive COVID-19, înregistrate între 16 martie și 26 aprilie, perioadă în care testările aveau loc cu precădere în spitale, sugerând că era vorbe despre forme severe de boală.

Rezultatele au arătat că 37 de oameni ce au fost testați pozitiv cu noul coronavirus aveau două copii ale variantei e4 de ApoE, în timp ce 401 aveau două copii ale variantei e3.

Cu toate acestea, după ce au fost analizați alți factori, precum vârsta și sexul, echipa a concluzionat că pacienții cu variante e4 aveau un risc crescut de peste două ori mare de a suferi forme grave de infecție COVID-19 decât cei cu variante e3.

În plus, cercetătorii susțin că niciunul dintre participanții testați pozitiv cu noul coronavirus ce aveau variantele e4 ale ApoE, nu aveau un diagnostic de demență.

„Descoperirea este clară, indiferent de ce comorbidități eliminăm din ecuație, asocierea rămâne acolo. Astfel, se pare că varianta acestei gene este cea care provoacă formele grave”, spune Melzer.

„Este posibil ca rolul genei ApoE în cadrul sistemului imunitar să fie important în cazurile COVID-19 iar cercetările viitoare se vor putea concentra pe acest aspect pentru a dezvolta tratamente eficiente”, spune Tara Spires-Jones, expert în neodegenerare la Universitatea Edinburgh, ce nu a fost implicată în studiul de mai sus.

Fiona Carragher, un director de cercetare la Societatea Alzheimer, spune că oamenii cu demență și familiile lor au fost foarte îngrijorate, adăugând că guvernul trebuie să adopte măsuri urgente pentru a proteja bolnavii de demență.

„Pot să contribuie și alți factori, deci este dificil să tragem concluzii clare în acest moment.

Cu toate acestea, cercetări ulteriorare trebuie făcute urgent, pentru a înțelege pe deplin de ce oamenii cu demență par să fie afectați mai mult și în ce măsură alți factori, precum etnia și genetica ar putea avea un rol”, a spus Carragher.