News

Grevă în industria auto din SUA. Mișcările sindicale care au transformat America

Muncitorii de la cei trei mari producători auto din Detroit au intrat în grevă. Cum a fost influențată America de marile greve din industrie de-a lungul istoriei
18.09.2023 | 19:44
Greva in industria auto din SUA Miscarile sindicale care au transformat America
Muncitorii de la cei trei mari producători auto din SUA au intrat în grevă Sursa foto: hepta / Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Sindicatul United Auto Workers a făcut istorie săptămâna aceasta, intrând în grevă la toți cei trei mari producători auto din Detroit, pentru prima dată simultan. Dar muncitorii din industria auto fac grevă de aproape un secol la Ford, General Motors (GM) și la compania mamă Jeep Stellantis.

Mișcările sindicale din industria auto care au transformat America

Timp de ani de zile, sindicatele muncitorilor din industria auto folosit grevele pentru a obține contracte mai bune. Grevele au influențat drepturile lucrătorilor din întreaga țară, ducând la unele dintre primele recunoașteri ale sindicatelor, la salarii mai mari și la beneficii de asistență medicală.

ADVERTISEMENT

Marșul foamei la Ford, 1932

După Marea Depresiune, salariile medii ale muncitorilor auto din Michigan au scăzut cu aproape 50% între 1929 și 1932, în timp ce mii de alți muncitori auto și-au pierdut locurile de muncă. La 7 martie 1932, peste 3.000 de persoane conduse de Consiliile șomerilor din Detroit au mărșăluit spre uzina Ford Rouge din Dearborn, cerând locuri de muncă, ajutor pentru muncitorii concediați și condiții mai bune pentru angajații actuali.

Ei au fost întâmpinați de poliție și de securitatea Ford, care au tras sute de focuri de armă asupra mulțimii, omorând patru protestatari pe loc. Un al cincilea a murit ulterior din cauza rănilor suferite în acea zi. Procesiunea funerară pentru cei uciși a atras aproximativ 60.000 de persoane. Mitingul din 1932 a adus puține beneficii dincolo de afectarea opiniei publice, dar a deschis calea pentru alte demonstrații câțiva ani mai târziu.

ADVERTISEMENT

Greva Flint Sit-Down, 1936-1937

Motivați de sutele de decese din uzinele auto din Michigan, de condițiile de muncă precare și de salariile mici, muncitorii GM au început la 30 decembrie 1936 “cea mai importantă grevă din istoria muncii americane”, potrivit UAW. În loc să iasă în stradă, muncitorii s-au așezat pe scaune la posturile lor și au încetat lucrul.

Patruzeci și patru de zile mai târziu, la 11 februarie 1937, GM a anunțat o majorare salarială de 25 de milioane de dolari și a recunoscut sindicatul, una dintre primele victorii majore pentru sindicalizare din istoria Americii. În decurs de un an, numărul membrilor UAW a crescut de la 30.000 la 500.000, în timp ce salariile au crescut cu până la 300%.

ADVERTISEMENT

Greva River Rouge Sit-Down, 1941

La 26 mai 1937, Walter Reuther și alți lideri sindicali UAW au mers la uzina Ford River Rouge din Michigan pentru a împărți pliante pe care scria “Unionism, not Fordism”, o referire la producția în masă care folosea linii de asamblare și forță de muncă necalificată, pe care Ford a fost pionier. Ei s-au ciocnit cu agenții de securitate ai Ford, care au început să-i bată.

Fotojurnaliștii au surprins violențele, inclusiv imagini cu Reuther însângerat și plin de vânătăi, ceea ce a contribuit la schimbarea valului de opinie publică față de sindicat. Dar Ford tot nu a recunoscut UAW.

ADVERTISEMENT

În 1941, după ce opt muncitori Ford au fost concediați pentru că au aderat la sindicat, angajații uzinei River Rouge au intrat în grevă timp de 10 zile, într-o demonstrație de forță. În punctul culminant al unei lupte de patru ani, Ford a recunoscut sindicatul, fiind ultimul mare producător auto care a făcut acest lucru.

Greva de după cel de-al Doilea Război Mondial, 1945-1946

În 1943, UAW era cel mai mare sindicat din țară. După cel de-al Doilea Război Mondial, când sindicatele au lăsat deoparte revendicările pentru a sprijini eforturile de război, sindicatele au cunoscut o revigorare.

În perioada de 12 luni de după război, peste 5 milioane de muncitori au intrat în grevă. Membrii UAW au făcut parte din această mișcare, 320.000 de muncitori GM ieșind în stradă timp de 113 zile spre sfârșitul anului 1945.

Revendicările lor: o creștere salarială de 30% și un angajament din partea producătorului auto de a nu crește prețurile mașinilor, o cerere radicală menită să împiedice managerii GM să transfere costul salariilor mai mari asupra consumatorilor. GM a ajuns la o înțelegere cu sindicatul pentru o majorare de aproximativ 18%, dar a refuzat să ia în considerare celelalte cereri ale acestuia.

Greva Chrysler și “Tratatul de la Detroit”, 1950

În 1950, președintele UAW, Walter Reuther, a lansat o grevă împotriva Chrysler după ce producătorul a refuzat să finanțeze integral un plan de pensii cerut. În cele 104 zile de grevă, Chrysler a pierdut 1 miliard de dolari în vânzări.

GM, în speranța de a evita soarta Chrysler, a negociat la scurt timp după aceea un contract pe cinci ani cu Reuther, care includea ajustări ale costului vieții, asistență medicală plătită de companie și un plan de pensii. Supranumit “Tratatul de la Detroit” de către revista Fortune, acesta a fost un acord de referință în relațiile de muncă din SUA în perioada postbelică.

Peste 400.000 de persoane pichetează GM, 1970

Negocierile UAW și grevele ample care au urmat celui de-al Doilea Război Mondial au contribuit la propulsarea muncitorilor din industria auto în clasa de mijloc. Relațiile mai relaxate dintre sindicate și conducere au dus la o pauză de două decenii în ceea ce privește grevele majore ale muncitorilor din industria auto.

Cu toate acestea, în 1970, muncitorii au intrat din nou în grevă, după ce GM le-a cerut să plătească majorarea primelor de asigurare medicală. Timp de 67 de zile, peste 400.000 de membri de sindicat și-au abandonat locurile de muncă.

Constructorul auto a pierdut aproape 1 miliard de dolari din profit, acceptând în cele din urmă creșterea salariilor, a pensiilor și dreptul de a se pensiona după 30 de ani de muncă, o altă victorie de referință pentru sindicat.

Greva din timpul crizei financiare, 2007-2008

Până în 2007, numărul de membri ai UAW scăzuse semnificativ, ceea ce a limitat influența sa asupra constructorilor de automobile. Cu toate acestea, peste 70.000 de membri au ieșit în stradă timp de mai bine de două zile în 2007 pentru a cere siguranța locului de muncă.

Dar, în condițiile în care GM se confrunta cu propriile pierderi în plină recesiune mondială, prima grevă a sindicatului din aproape patru decenii a avut rezultate slabe. În încercarea de a împiedica falimentul companiilor în 2008, UAW a acceptat o serie de concesii, inclusiv sacrificarea finanțării de către companii a asistenței medicale pentru pensionari și a prevederilor privind securitatea locurilor de muncă.

Cea mai recentă grevă, din 2019

Cea mai recentă grevă a muncitorilor din industria auto a avut loc în 2019, când 46.000 de membri au lansat o grevă la GM timp de peste o lună, ceea ce a dus la încheierea unui contract pe patru ani, cu creșteri salariale și angajamente din partea producătorului auto de a investi în fabricile din SUA.

Închiderile de fabrici i-au mobilizat pe unii membri, deși greva a fost oficial legată de salarii, siguranța locului de muncă și beneficii. Înțelegerea a inclus o primă de semnare de 11.000 de dolari pentru membrii sindicatului pentru că au fost de acord cu noul contract.

ADVERTISEMENT
Tags: