News

Secretul din spatele elicopterelor IAR 330. Cum a cumpărat Ceaușescu licența de la un stat NATO, în anii de glorie ai comunismului

Elicopterele IAR 330 au aproape cinci decenii de existență în serviciul Armatei Române. Cel mai interesant aspect privitor la acestea este că nu sunt de inspirație sovietică.
03.03.2022 | 12:29
Secretul din spatele elicopterelor IAR 330 Cum a cumparat Ceausescu licenta de la un stat NATO in anii de glorie ai comunismului
Elicopterele IAR 330 sunt în dotarea Armatei Române de aproape cinci decenii. Sursa foto: roaf.ro, fotomontaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

România se confruntă din nou cu un episod negru cauzat de un MIG care se prăbușește, existând deja nenumărate astfel de episoade nefaste de-a lungul ultimelor două decenii de activitate militară. Mai rău, de data aceasta s-a prăbușit și un elicopter IAR 330. Și acestea din urmă au un istoric al incidentelor fatale, însă frecvența lor a fost mult mai redusă decât cea a accidentelor cu MIG-uri.

Elicopterele IAR 330 nu vin de la ruși, ci de la un stat NATO

Ambele aeronave sunt destul de vechi, având decenii întregi de activitate și desigur, zeci de ani de la momentul producției. Cu toate că nu pot fi aflate informații publice despre vechimea exactă a avionului și elicopterului ce s-au prăbușit ieri seară, ne putem face totuși o idee despre anii pe care îi aveau acestea, mai multe generații de piloți făcându-și antrenamentele și zborurile pe acestea.

ADVERTISEMENT

IAR 330 Puma este un elicopter special prin prisma originilor sale. Având în vedere că vorbim despre o aeronavă produsă în perioada comunistă în România, te-ai aștepta ca aceasta să fie realizat sub licență sovietică, așa cum este cazul bine-cunoscutelor MIG. Totuși, IAR-urile nu sunt de origine rusească, ci de origine franceză.

Existența elicopterelor IAR 330 este, astfel, rezultatul unei colaborări extrem de rare între un stat membru NATO (Franța) și o țară membră a pactului de la Varșovia (România). Țara condusă la momentul respectiv de Nicolae Ceaușescu făcea eforturi pentru a-și câștiga ceva mai multă independență față de URSS, deși aflată în continuare sub sfera sa de influență. Astfel, în iulie 1974, România cumpăra licența pentru a produce o variantă românească a elicopterului Aérospatiale SA 330 PUMA.

ADVERTISEMENT

Aproape cinci decenii de activitate pentru IAR-uri

Numele de IAR provine de la fabrica unde au fost realizate elicopterele, Industria Aeronautică Română. Fabrica de la Brașov este operațională din 1925, a fost repornită în 1968 și este activă și în prezent. Aici au fost produse mai multe aparate de zbor sub licență, dar și unele cu design original românesc. Multe dintre avioanele românești au fost produse în perioada interbelică și în al Doilea Război Mondial. Ulterior, noi avioane originale au fost realizate cu destinații civile (agricole, de antrenament, etc.).

Astfel, cele mai vechi IAR-uri produse în România datează din 1975, având o vârstă de 47 de ani. În total, au fost produse cel puțin 163 de astfel de aeronave, iar 104 au rămas în România, în vreme ce 57 au mers la export. Au fost cumpărate de țări precum Republica Democrată Congo, Kenya, Liban, Pakistan, Sudan, Coasta de Fildeș și chiar Emiratele Arabe Unite. De altfel, în EAU au fost făcute și cele mai recente livrări, între 2006 și 2007.

ADVERTISEMENT

IAR 330, chiar și cu modernizările pe parte tehnică, se apropie totuși de durata maximă de viață. O parte dintre elicopterele românești au fost îmbunătățite la varianta SOCAT (sistem optronic de cercetare și anti-tanc), însă astfel de îmbunătățiri nu vin și cu schimbări la motor, de exemplu, care primește mentenanța clasică. O revizie pentru un elicopter de acest fel este extrem de costisitoare, ajungând până la 3 milioane de euro. Ultimul proces de revizie și reparație a demarat în 2014, iar la momentul respectiv, reprezentanții fabricii IAR, de la Ghimbav, spuneau că pot repara până la 8 elicoptere anual. În urma reparației, un elicopter poate zbura până la 12 ani sau 6.000 de ore de zbor.

Incidente fatale în care au fost implicate elicopterele

Elicopterele IAR 330 nu sunt nici ele la primul incident fatal, fiind deja 6 astfel de accidente fatale în ultimele trei decenii. Despre eventuale accidente care au avut loc înainte de 1989 nu se cunosc detalii. Cert este că în timpul Revoluției, pe 23 decembrie, un IAR 330 a fost doborât în timpul unui zbor către Alba Iulia. La momentul respectiv, echipajul din trei persoane și alți doi pasageri au murit.

ADVERTISEMENT

Un alt IAR 330 SOCAT s-a prăbușit în 2001, la scurt timp după decolarea în cadrul unui zbor de antrenament. Elicopterul a căzut de la doar 50 de metri, astfel că echipajul a scăpat cu viață. Șase ani mai târziu, în 2007, un elicopter de același fel se prăbușea în timpul unui zbor de antrenament pe timp de noapte, cei trei militari de la bord decedând.

La alți șase ani distanță, în 2013, un alt SOCAT s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament, ucigând trei oameni și rănind alți doi. Ulterior acestui incident, toate aeronavele au fost consemnate la sol pentru investigații. În 2014 se prăbușea încă un IAR 330 SOCAT, de această dată opt militari pierzându-și viața. Alte două persoane au fost rănite.

Cel mai recent incident care implică un IAR 330 a avut loc ieri seară, 2 martie 2022, când un elicopter s-a prăbușit în apropierea satului Gura Dobrogei, în condiții de vreme nefavorabilă.

ADVERTISEMENT