Din ce în ce mai multe state din lume încep să aibă o atitudine mai relaxată față de cannabis.
Unele au legalizat cannabisul medicinal, în vreme ce altele merg mai departe și dezincriminează și folosirea plantei în scopuri recreaționale.
Lucrurile nu se mișcă doar în SUA, unde 18 state au legalizat cannabisul în scopuri recreaționale (planta rămâne, însă, ilegală la nivel federal), iar 36 de state permit folosirea acestuia în chestiuni medicale. Și în Europa avansează lucrurile, chiar dacă nu la fel de rapid ca peste Atlantic.
Astfel, Italia a devenit cel mai nou stat care va permite creșterea de cannabis pentru uz propriu.
O reformă în ceea ce privește legislația antidrog are loc în Italia, iar comisia juridică a Camerei Deputaților din țară a aprobat această schimbare legislativă.
Astfel, este dezincriminată creșterea a până la patru plante de cannabis acasă, pentru consum propriu.
Totodată, noua lege înăsprește pedepsele pentru traficul de cannabis. Astfel, sancțiunea maximă crește de la șase la zece ani de închisoare.
Reforma legislativă a fost inițiată de parlamentarul Riccardo Magi, iar ast aduce Italia într-un club restrâns al țărilor europene care au dezincriminat cultivarea în regim particular a plantelor de cannabis, pentru consum propriu.
Legea vine la aproape doi ani de zile după o decizie istorică a Curții Supreme din Italia, care a decis că este legală cultivarea de cannabis acasă, în cantități mici.
Decizia a trecut neobservată pe 19 decembrie 2019, iar agențiile de presă au remarcat-o abia o săptămână mai târziu, când s-a iscat o dezbatere aprinsă în spațiul public din Italia.
Conservatorii s-au arătat revoltați de decizie, în vreme ce susținătorii marijuanei au cerut mai mulți pași în direcția legalizării.
Cei ce speră că România ar putea avea o abordare mai permisivă în ceea ce privește marijuana vor mai avea, probabil, de așteptat mulți ani de acum încolo.
Strategia antidrog a României pentru 2021 – 2025 rămâne la fel de rigidă ca până acum, neexistând vreo mențiune cu privire la o posibilă relaxare a politicilor penale în ceea ce privește cannabisul.
Strategia națională antidrog nici măcar nu ia în calcul ideea că unii consumatori ar putea avea în gând cultivarea în regim de uz propriu a plantelor. Se vorbește doar despre grupări de crimă organizată, responsabile pentru traficul de droguri din România.
Legea 143/2000 reglementează prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri. Prin această lege, drogurile sunt împărțite în două categorii, de risc și de mare risc.
Cannabisul, rezina de cannabis și uleiul de cannabis se regăsesc în tabelul 3 al acestei legi, fiind încadrat ca drog de risc în legislația națională.
Astfel, în ceea ce privește consumul propriu, legea stipulează că ”cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpărarea sau deținerea de droguri de risc pentru consum propriu, fără drept, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.”
În mod interesant, consumul propriu-zis de droguri nu este incriminat de lege, însă un consumator poate fi pedepsit indirect pentru posesie, dacă autoritățile găsesc asupra sa droguri.
Această aparentă portiță din lege există pentru ca dependenții de droguri să poată accesa asistență. De asemenea, aceeași portiță devine foarte utilă în cazul în care cineva are nevoie urgență de ajutor medical, fiind nevoie de un apel la 112.
Unii au crezut că USR va aduce o schimbare în ceea ce privește posesia pentru consum propriu. Astfel, deputatul Lavinia Cosma a inițiat un proiect de lege privind modificarea legii 143/2000.
Astfel, pedepsele pentru operațiuni cu stupefiante ar putea crește drastic, iar în același timp, nu apare nicio rază de lumină pentru cei ce dețin cannabis în scopuri de propriu.
Cosma a fost aspru criticată odată cu apariția proiectului în spațiu public și a încercat să explice ce a propus, doar că fără prea mult succes. Aceasta a încercat să se apere, afirmând că pedepsele pentru consum nu cresc, cu toate că legea, așa cum am menționat deja, nu prevede nicio pedeapsă pentru consumul per se, ci pentru posesie.
Proiectul a fost adoptat de Senat în octombrie 2019, fiind aprobat și de către Camera Deputaților în luna decembrie a aceluiași ani.
Președintele Iohannis a trimis înapoi la Senat legea în data de 21 ianuarie 2020, iar Senatul a adoptat din nou proiectul în data de 22 iunie 2021.
Ultima etapă a avut loc pe 28 iunie 2021, când proiectul a fost prezentat în Biroul Permanent al Camerei Deputaților.
Acesta a fost trimis pentru raport la comisia pentru sănătate și familie, la comisia pentru juridică, de disciplină și imunități, dar și la comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională.
Modificările au șanse foarte mari să fie adoptate, iar președintele nu va mai avea posibilitatea de a întoarce încă o dată legea în Parlament. Pedepsele pentru posesie în vederea consumului propriu rămân în vigoare, fără să fie măcar ameliorate.
Astfel, momentan este inexplicabilă poziția USR, având în vedere că un deputat din rândurile partidului a propus modificarea legii 143, fără vreo îmbunătățire a situației consumului. Asta deși, în paralel, lideri ai partidului, între care chiar Dan Barna, au afirmat că se declară de acord cu eliminarea pedepselor pentru consum.
Afirmațiile vicepremierului (demisionar) sunt de la finele lui 2019 și au apărut în contextul modificărilor legii propuse chiar de către deputatul Lavinia Cosma. Legea își continuă traseul în Parlament, în vreme ce afirmațiile lui Dan Barna nu se arată a fi susținute de vreo faptă în aceeași direcție.
Situația cannabisului medicinal este ceva mai bună, însă și aici se fac eforturi pentru a legaliza o gamă mai largă de produse.
Utilizarea cannabisului în scopuri medicinale a fost aprobată de parlamentari încă din 2013, dar se referă doar la produse care au o concentrație de THC de sub 0,2%.
Un proiect de lege din 2019 vrea să clarifice regimul juridic al folosirii plantei de cannabis în scopuri medicinale. După ce a fost aprobat tacit de Senat în 26 noiembrie 2016, a ajuns în Biroul Permanent al Camerei Deputaților.
În februarie 2020, acesta a primit aviz favorabil de la comisia juridică, de disciplină și imunități, iar după ce a bătut pasul pe loc timp de un an de zile, a primit un punct de vedere și din partea Guvernului. În data de 25 martie 2021, executivul a dat un aviz negativ acestui proiect de lege.
Firește, avizul este unul consultativ, iar legea poate să își continue traseul către votare și promulgare. Totuși, nu se știe când se va întâmpla asta, însă având în vedere ritmul de lucru, e posibil să mai treacă luni bune, dacă nu peste un an de zile, până când legea ar putea fi adoptată. Iar termenul ar putea fi împins și mai mult dacă legea este întoarsă de Președinte.
Așadar, consumul de cannabis rămâne neincriminat și în viitoarea formă a legii 143. Pedepsele pentru posesia în vederea consumului propriu nu sunt majorate, însă nici nu scad și nu se pune problema că ar putea fi eliminate. Asta deși liderii USR s-au declarat favorabili dezincriminării acestei fapte.
Nici situația cannabisului medical nu este mai bună, cu toate că există o oarecare deschidere către explorarea acestui segment.